Innkjøring av fiskeløst akvarium

Se artikkel: http://akvaforum.no/text.cfm?id=2372

Tenker på tanken om å kjøre inn akvarium uten fisk. Ville det, teoretisk sett, kjøre inn akvariumet ved å tilsette 100 mL salmi med en gang, og bare vente, i stedet for å tilsette 5mL + 5mL + 5mL... ?
Man tilsetter jo litt og litt for å først starte, og deretter gradvis bygge opp bakteriefloraen i filteret.
Jeg syns ikke det høres sannsynlig og logisk ut at en pang-dose ville fått en bakteriekoloni oppe og gå Naturen funker jo ikke sånn, det er levende bakterier som vi snakker om, som gradvis må formere seg og øke i antall.
Ok. Jeg har allerede startet opp med noen hardføre fisk, og er sånn generelt usikker på salmi-metoden.
Hvis jeg skal starte opp et større akvarium senere, tar jeg bare litt slam fra akvariet jeg bruker nå, så får jeg introdusert en bedre akvarieflora.
Veldig mye av en god ting blir ikke nødvendigvis bedre! Med så mye ammoniakk tilsatt, vil trolig bakteriene ikke overleve, derimot kan du nok bruke vannet til rengjøring.
haha

Jeg tar poenget. Jeg har gått for innkjøring med levende fisk. Håper fiskene holder ut i den vanskelige oppstartsfasen.
Noen gode tips på hva som kan være eksempler på at fisken mistrives? (da tenker jeg oppførsel)
hvaler
Noen gode tips på hva som kan være eksempler på at fisken mistrives? (da tenker jeg oppførsel)

De blir syke. Typisk utbrudd av hvitprikk, som utløses ved stress, men også andre parasitter slår til når fiskens immunforsvar svekkes av å svømme i giftig vann.

De henger i overflaten og gisper etter luft (typisk tegn på nitrittforgiftning).

De gjemmer seg bort f.eks. bak filterpumpa.

De står bare rolige og henger ved bunnen eller andre unaturlige steder, istedenfor å svømme rundt.

Overdrevne gjellebevegelser, som om fisken kjemper for å få nok vann over gjellene (og nok oksygen).
Jeg synes det er leit at man opererer med begrepet hardfør fisk. Det er lett å tenke seg at disse ikke plages når de brukes som "innkjøringsfisk", mens sannheten vel er at de plages like mye som annen fisk,men de dør ikke nødvendigvis like fort. Ingen av dem som har foreskrevet bruk av innkjøringsfisk har, såvidt jeg har registrert, fortalt noe i etterkant om hordan fisken har det og hvorlenge de levde.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap