- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Oransj - hva er det på tetra no3 test?
Oransj - hva er det på tetra no3 test?
Jeg har klart den store bragden å ved en feiltakelse kaste fargeoversikten til min tetra NO3 test . Trodde det hørte til et gammelt no2 sett.
Så nå får jeg ikke lest av verdiene.
Vannprøven min er oransj, kan noen hjelpe meg med hva det betyr?`
Og dersom noen skulle ha liggende en sånn fargeoversikt som de ikke trenger, så ta gjerne kontakt. Det er jo håpløst å skulle teste vann, og så får jeg ikke lest av verdien
Så nå får jeg ikke lest av verdiene.
Vannprøven min er oransj, kan noen hjelpe meg med hva det betyr?`
Og dersom noen skulle ha liggende en sånn fargeoversikt som de ikke trenger, så ta gjerne kontakt. Det er jo håpløst å skulle teste vann, og så får jeg ikke lest av verdien
Postet 24.10.11 kl 15:46
Postet 24.10.11 kl 15:57
Jeg fant en amerikansk side med bilde, og legger ut bildet her. Resultatverdiene er de samme, selv om selve fargekartet har et litt annet design i USA.
Det var voldsomme hopp i verdiene her. Det er mulig å se tallene om man myser litt på bildet, men jeg kan jo ta dem likevel:
Fra venstre (den kyllinggule fargen):
0-12 mg/l
12,5 mg/l
25 mg/l
50 mg/l
100 mg/l
Som du ser stiger den dramatisk jo rødere resultatet er.
Det var voldsomme hopp i verdiene her. Det er mulig å se tallene om man myser litt på bildet, men jeg kan jo ta dem likevel:
Fra venstre (den kyllinggule fargen):
0-12 mg/l
12,5 mg/l
25 mg/l
50 mg/l
100 mg/l
Som du ser stiger den dramatisk jo rødere resultatet er.
Postet 24.10.11 kl 16:04
Endret: 24.10.11 kl 16:07
Ok, denne var rød oransj, så da må jeg bytte vann .... Hva er det som gir no3? jeg leser og leser, men forstår det ikke.
kan det være agurk som er årsaken? gir dette til snegle og til ottoer, og coryene liker det også. Pleier ikke la den ligge mer enn en dag. men i går så gikk den i oppløsning fordi alle coryene gikk berserk og syntes det var snadder.
kan det være agurk som er årsaken? gir dette til snegle og til ottoer, og coryene liker det også. Pleier ikke la den ligge mer enn en dag. men i går så gikk den i oppløsning fordi alle coryene gikk berserk og syntes det var snadder.
Postet 24.10.11 kl 16:05
Hvis du leser om Innkjøring får du svar på hva nitrat kommer av.
I alle akvarier foregår det en nitrifikasjonsprosess. Dvs. at det fiskene skiller ut av ammoniakk gjennom gjellene, rester av mat samt råtnende plantedeler brytes ned til nitritt i filteret og i bunnsubstratet. Nitritt brytes videre av et annet sett bakterier ned til nitrat. Det er ingen bakterier som lever av nitrat og måten å redusere nivået på er ved delvannbytter. Det er altså ikke nødvendigvis noe spesielt som har ført til en økning i nitrat hos deg, men sluttresultatet av en pågående prosess, med mindre du har gjort noe som øker ammoniakkkonsentrasjonen (som skal være tilnærmet null) og deretter nitrittkonsentrasjonen. Begge deler vil føre til økt bakterievirksomhet og derved økt nitratinnhold.
I alle akvarier foregår det en nitrifikasjonsprosess. Dvs. at det fiskene skiller ut av ammoniakk gjennom gjellene, rester av mat samt råtnende plantedeler brytes ned til nitritt i filteret og i bunnsubstratet. Nitritt brytes videre av et annet sett bakterier ned til nitrat. Det er ingen bakterier som lever av nitrat og måten å redusere nivået på er ved delvannbytter. Det er altså ikke nødvendigvis noe spesielt som har ført til en økning i nitrat hos deg, men sluttresultatet av en pågående prosess, med mindre du har gjort noe som øker ammoniakkkonsentrasjonen (som skal være tilnærmet null) og deretter nitrittkonsentrasjonen. Begge deler vil føre til økt bakterievirksomhet og derved økt nitratinnhold.
Postet 24.10.11 kl 16:35
Nitritt utslaget var gult, slik som øverst på testent til tetra. Vet at en annen test anbefales men den føres vist ikke av butikker i norge.
Amoniakk testen fikk utslag på gult, som regnes som ikke utslag. Så begge de verdiene er i orden.
Men får bytte litt mer vann, og se om nitrat kommer i orden også.
Ph var 7.
Amoniakk testen fikk utslag på gult, som regnes som ikke utslag. Så begge de verdiene er i orden.
Men får bytte litt mer vann, og se om nitrat kommer i orden også.
Ph var 7.
Postet 24.10.11 kl 16:53
Postet 24.10.11 kl 16:58
sessanHva er det som gir no3? jeg leser og leser, men forstår det ikke.
Avfall. Sluttproduktet, etter at de andre fasene i nedbryting er gått.
Ammoniakk ---> Nitritt ---> Nitrat
Nitrat er sluttproduktet, og det "spises" ikke av filterbakteriene. Eneste måten å bli få ned nitrat-nivået på, er å skifte vann, og erstatte deler av nitrat-holdig vann med rent vann uten nitrat. Slik holdes nivået i sjakk.
At du har høyt nitratnivå, tyder på at det ligger mye biologisk nedbrytbart materiale og råtner. Eller at fiske-bestanden er for høy, så det skites mye og fôres mye.
Nitratens tilstedeværelse i akvariet, tyder uansett på at filterbakteriene finnes og gjør jobben sin. Uten filterbakterier, får man ikke nitrat.
Agurker som blir liggende lenge og råtne i akvariet, kan godt få nitratnivået til å stige kraftig, ja. Det er best å fjerne det etter et halvt døgn.
Postet 24.10.11 kl 17:29
Endret: 24.10.11 kl 17:32
Postet 24.10.11 kl 20:20