- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Film på vannet , og måten utblåset plasseres på
Film på vannet , og måten utblåset plasseres på
Jeg ser at når jeg ikke lar pumpen blåse i vannflaten, så legger det seg en slags film på vannflaten. Det er jo ikke noe problem å få den bort når jeg kan løfte opp den innvendige pumpen. Men jeg skal snart ta den ut, og bruke en utvendig, og denne blåser jo vannet ut under vann. Og da kommer filmen på vannflaten.
Hva er det som lager denne hinnen på vannet , og er det skadelig for fisker eller planter? Hvordan kan jeg da evt ungå dette? Ser ikke helt hvordan jeg kan løfte opp utblåset på det utvendige filteret heller, for det er hengt i en bøyle over akvariet, og går som en U nedi vannet, og så blåser det ut 5-6 cm under vann.
Hva er det som lager denne hinnen på vannet , og er det skadelig for fisker eller planter? Hvordan kan jeg da evt ungå dette? Ser ikke helt hvordan jeg kan løfte opp utblåset på det utvendige filteret heller, for det er hengt i en bøyle over akvariet, og går som en U nedi vannet, og så blåser det ut 5-6 cm under vann.
Postet 30.10.11 kl 17:27
Postet 30.10.11 kl 17:36
Dette blir for teknisk for meg.
Proteinhinne- er det et resultat av noe fiskene spiser, proteinet i maten?
CO2 - er vel avfallstoffene fiskene puster ut? Dette bruker plantene til å lage oksygen?
Er det da bra eller dårlig med mye overflate sirkulasjon?
Sirkulasjon = klart vann på overflaten
Lite sirkulasjon = proteinhinne.
Hvis jeg vil ha bort proteinhinnen, så går det på bekostning av karbondioksyd som plantene trenger?
Er proteinhinnen skadelig?
Og kommer det oksygen i vannet når utblåseren er under vannet?
Masse spørsmål her, men jeg forstår ikke dette og vil jo gjerne gjøre riktig for fisker og planter
Proteinhinne- er det et resultat av noe fiskene spiser, proteinet i maten?
CO2 - er vel avfallstoffene fiskene puster ut? Dette bruker plantene til å lage oksygen?
Er det da bra eller dårlig med mye overflate sirkulasjon?
Sirkulasjon = klart vann på overflaten
Lite sirkulasjon = proteinhinne.
Hvis jeg vil ha bort proteinhinnen, så går det på bekostning av karbondioksyd som plantene trenger?
Er proteinhinnen skadelig?
Og kommer det oksygen i vannet når utblåseren er under vannet?
Masse spørsmål her, men jeg forstår ikke dette og vil jo gjerne gjøre riktig for fisker og planter
Postet 30.10.11 kl 18:13
Det er ingen grunn til at utblåset fra et utvendig filter skal ligge så mye under vannflaten at du får proteinhinne. Legg utstrømmingen så høyt at den skaper bevegelse nok til at proteinhinnen forsvinner.
Denne hinnen vil, tror jeg, men vet ikke sikkert, hindre surstoffopptak i vannet, dvs. det blir surstoff-fattigere enn uten hinne. Dessuten, og det er akvarister som Diana Walstads påstand, vil en proteinhinne være en god grobunn for bakterier vi ikke vil ha i akvariet.
For sikkerhets skyld, om utstrømmingen ligger så langt under overflaten at det blir liten eller ingen bevegelse i overflaten, slik som innsuget til filteret gjør, blir det et lukket kretsløp under vann uten tilgang til luft og derfor tilfører det heller ikke surstoff til vannet. Tvert om, den aktiviteten bakteriene i filteret driver, krever surstoff så det vannet som kommer ut av filteret er mindre surstoffrikt enn det som går inn!
Så konklusjonen er, legg utstrømmingen slik at hinnen fjernes.
Denne hinnen vil, tror jeg, men vet ikke sikkert, hindre surstoffopptak i vannet, dvs. det blir surstoff-fattigere enn uten hinne. Dessuten, og det er akvarister som Diana Walstads påstand, vil en proteinhinne være en god grobunn for bakterier vi ikke vil ha i akvariet.
For sikkerhets skyld, om utstrømmingen ligger så langt under overflaten at det blir liten eller ingen bevegelse i overflaten, slik som innsuget til filteret gjør, blir det et lukket kretsløp under vann uten tilgang til luft og derfor tilfører det heller ikke surstoff til vannet. Tvert om, den aktiviteten bakteriene i filteret driver, krever surstoff så det vannet som kommer ut av filteret er mindre surstoffrikt enn det som går inn!
Så konklusjonen er, legg utstrømmingen slik at hinnen fjernes.
Postet 30.10.11 kl 20:56
530Denne hinnen vil, tror jeg, men vet ikke sikkert, hindre surstoffopptak i vannet, dvs. det blir surstoff-fattigere enn uten hinne. Dessuten, og det er akvarister som Diana Walstads påstand, vil en proteinhinne være en god grobunn for bakterier vi ikke vil ha i akvariet.
Rent logisk så vil denne proteinhinnen hindre gassutvekslingen mellom vannet og luften slik at vannet ikke får den O2 berikingen som det kunne ha fått.
Som 530 sier så hev strålerøret det som skal til for at denne hinen forsvinner.
Postet 30.10.11 kl 21:18
Endret: 30.10.11 kl 21:19
Postet 30.10.11 kl 21:28
Postet 30.10.11 kl 21:46
Postet 30.10.11 kl 23:36