Lav ph, hvorfor og hvordan fikse...

Hei.

Jeg har ett lite rekekar (5L) som jeg satt opp i full fart (for 10 dager siden).
Tok filterguffe fra det andre karet mitt, pluss en plante. Det er sand i bunnen og la også inn en rot (vet ikke hva det er desverre, men den ble kokt en times tid til den sluttet å lage (rødbrun) farge på vannet). I tillegg er det javamose på noen "kvister (som er avbrukne røtter av et slag jeg heller ikke vet hva er...) Det er også 1/4 catappablad oppi.

I stad hadde jeg ph på under 6. Byttet endel vann og fikk ph 6,6. Nå etter noen timer er ph allerede nede i 6,3.

I det andre karet mitt er ph konstant på 7,0 og eneste forskjell på innholdet er at det der ikke er de "kvistene" med javamose. Er det disse som senker ph sånn? Hva skal jeg gjøre for å holde ph stabil?

Andre vannverdier er:
KH: 1
NO2:
Plussmedlem
Det skal ikke mye til for å senke pH mye i et sånt bittelite akvarium. Røtter senker pH. Vil tro at det er den som gjør det, også. Du kan kjøpe noe kalkstein og putte litt i akvariet ditt, da vil pH øke. Jeg tror vel også catappa kan senke pH, men tror ikke det er så mye. Men alt dette til sammen kan nok senke pH'en din litt, ja.

Men som sagt, bruk litt kalkstein/sand.

ENDRET:
Den lave KH-en din vil også være med på å senke pH.
Takk for svar

Jeg har allerede hatt kalkstein oppi siden det er rekekar (glemte det i stad) La bare i en liten bit for var redd for at den skulle forandre vannverdier fort. Men den lille biten ble borte på 1 dag... Planen med den steinen var at rekene skulle få kalk til skallbyttet sitt...

Jeg har pH/KH pluss. Burde jeg bruke det?
Eller legge i mer kalkstein? (eller er det mineralstein kanskje? Det er en sånn hvit som er formet som ett skjell, ikke en naturlig stein)

Rota trodde jeg burde være der for rekenes skyld...? Bør jeg ta den ut?
ok, nå har jeg tatt ut den store rota for sikkerhetsskyld. Byttet også litt vann.

Kan ikke ta ut "kvistene" med javamose, for det er rekeyngel som gjemmer seg i javamosen, og de vil jeg ikke miste. De er jo hele poenget med 5-litern liksom.

Føler med som en liten hønemor med barna sine etter at jeg fikk rekeyngel.
Sitter og kikker på dem flere ganger om dagen. Ser på yngelen med lupe for å sjekke at det virkelig er yngel jeg ser og at de er i live.

Vil få det til!

Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap