Forvirring - gh -dh - ph- kh- kalkstein, pulver , eller ??

Dette med vannvierdier og vannkjemi synes jeg er kjempevanskelig. Leser på forumet og søker rundt , men ikke lett.

Det er greit nok å måle - men å endre på noe er ikke lett ! Spesielt ikke siden det ofte er forbundet med tall og regning, og jeg der ser lite logikk

Det jeg VET er at jeg har bløtt vann. Gh = hvor hardt eller bløtt vannet er - den forstår jeg. Mål av Gh = 3-4 (alt etter hvor mørkt testvannet blir. Lys farge på 3, mer sikker farge på 4. Men altså BLØTT. Der er jeg med.

SÅ er det noe som heter KH. Der har jeg ikke peiling. I dag fikk jeg fargeutslag , dvs gult allerede etter 1 eller 2 dråpe. fortsatte til 7 dråper for å se om jeg hadde missforstått men den ble bare sterkere gul. Men hva er denne KH verdien for noe? Hva gjør det med vannet, og har jeg rett verdi?

Ph er 6,5 for øyeblikket. Og det er bra tror jeg.

Men så er det det at pga bløtt vann, må jeg holde meg til fisker som liker bløtt vann. Det liker ikke sneglene mine.
Så der må jeg gjøre noe.

Vil en kalkstein løse problemet? Hva skjer når man legger nedi en kalkstein i akvariet? Kan det gjøre skade? har en stor på størrelse med et margarinstykke.

Det finnes pulver for å øke til hardere vann. Men vil dette også øke pH verdi? mener å ha lest det. Og hva gjør denne KH midt oppi alt dette?

Ser foresten at GH måles i DH for å gjøre alt litt mer komplisert sukk.

En rask kikk på fiskeene jeg har, og snegler, så ser jeg at verdien for GH- dvs Dh kan økes til rundt 8. Men vil dette endre de andre verdiene også?

Skal jeg bruke kalksteinen - gjør den noe fornuftig?

Og skal jeg bruke Gh pulver?

Verdier etter dagens måling er som følger.
NO2 - gul
No3 - Oransj - bytte vann i morgen
Amonium - ok
Gh - 4
KH - 1 eller 2
Ph - 6,5
sessan
Og skal jeg bruke Gh pulver? Verdier etter dagens måling er som følger. NO2 - gul No3 - Oransj - bytte vann i morgen Amonium - ok Gh - 4 KH - 1 eller 2 Ph - 6,5

Først pH og kH henger nøye sammen. Påvirker du den ene så følger den andre etter. Ønsker man å øke kH vil pH følge etter.

Sammenhengen er: 3 * kH * 10^(7-ph) = CO2 mg/liter

Øke kH => Natron Bikarbonat (meget billig å kjøpe hos for eksempel webzoo)
Øke pH => Øk kH, men vær forsiktig pH stiger raskt med økt pH
Øke gH => Med å benytte gips(alabaster) gjøres dette billig
Redusere pH/kH => CO2, Eikebarkekstrakt, Torv
Redusere gH => Ofte er det nok med vannbytter

sessan
NO2 - gul

No2 = gul = bytte vann. Du har etter mitt skjønn nitritt i karet ditt ! Nitritt bør ikke gi utslag i det hele tatt. Hva slags test er det du har ?
For å forklare dette enkelt. En kalkstein er kalsiumbikarbonat, dette vil øke både ph, kh og Gh.

Ren kalsium vil kun øke Gh.

karbonatsystemet alså KH , henger sammens med PH, men det er også mange andre faktorer i akvariet som vil påvirke ph. Har du en grei KH har du buffret PH, det vil si at ikke ph synker før KH er brukt opp.

Tetra sin test har gult på laveste utslag (og jaaaa jeg vet at alle anbefaler jbl eller hva den heter, men har ikke den serien).

Skal bytte mer vann i morgen.

Og en annen ting som jeg glemte i start innlegget :

Vil gjerne gjødsle for plantene - kan jeg gjøre dette uten at det øker på forurensingen i vannet?? har følgense : JBL 7 kuglen og noe grønt flytende med gul etikett.
Hva bør da KH ligge på i et akvarium. Må innrømme jeg ikke har hørt om dette før.

Ph er jo helt ok, og Gh også - men vil øke gh noe sånn at sneglene trives bedre. Og fiskene også. Men kan da Ph fyke i været og måtte justeres?
Linda W her på forumet støpte noen små gipsbiter til å ha i akvariet. De smelter sakte ned, og holder gh på ca 7-8 (ihvertfall her hos meg). Så dra på en hobbybutikk, kjøp deg alabatergips, og støp små "steiner". Enkleste måten, for da slipper du å justere, tenke, og måle ved hvert vannbytte. Oppskrift her...

Ph påvirkes forresten ikke av gh-økningen...
sessan
Hva bør da KH ligge på i et akvarium.
Det kommer an på om du holder kardinaltetra eller tanganyikaciklider...

Dersom du konsentrerer deg om pHen, så trenger du ikke gruble mye på KH-verdien.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap