- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Kalibreringsvæske til ph-måler
Kalibreringsvæske til ph-måler
Jeg kjøpte en ph-måler på auksjonen i Moss, men får ikke kalibrert den. Det fulgte med en liten pose som skulle brukes, men dette er bare noe pulver. Siden jeg ikke forstår kinesisk, så forstår jeg ikke hvordan den skal brukes.
Er det noen som vet hvor det går ann å få tak i kalibreringsvæske. Evt. noen som vet hvordan dette pulveret skal brukes.
Er det noen som vet hvor det går ann å få tak i kalibreringsvæske. Evt. noen som vet hvordan dette pulveret skal brukes.
Postet 04.12.11 kl 14:43
Rengjøringsvæske for proben må du også ha.
Kalibreringsvæske for enten ph 4, 7 eller 9 finnes. Du vil vel kanskje ligge midt på treet på vannet hos deg, så da velger du kalibreringsvæske for ph 7 (eller evt den som ligger nærmest vannet du har).
Kalibreringsvæske for enten ph 4, 7 eller 9 finnes. Du vil vel kanskje ligge midt på treet på vannet hos deg, så da velger du kalibreringsvæske for ph 7 (eller evt den som ligger nærmest vannet du har).
Postet 04.12.11 kl 15:23
Postet 04.12.11 kl 15:35
BonEvt. noen som vet hvordan dette pulveret skal brukes.
Det skal blandes i N desiliter med vann. Da vil væska holde en stabil pH på X. Dypp pH-måleren i kalibreringsvæska og juster den til den viser X. Da er den kalibrert.
Hvis du ikke klarer å tolke N og X ut fra den kinesiske bruksanvisningen, kast pulveret og skaff deg kalibreringsvæske med forståelig bruksanvisning et annet steds fra. Det er ikke spesielt dyrt.
Postet 04.12.11 kl 15:36
Postet 04.12.11 kl 15:40
Postet 04.12.11 kl 15:43
miloPosen / settet inneholdt vel : Ph-penn, bufferløsning til lav og høy ph (dvs 2 forskjellige poser), liten skrutrekker til å kalibrere med og engelsk bruksanvisning.....
Det stemmer nok det, men jeg kan ikke se at det står noe om hvordan pulveret skal blandes ut i den engelske bruksanvisningen. Men nå har jeg fått svar på det, så da er det bare å kjøpe litt destilert vann.
Takk for hjelpen.
Postet 04.12.11 kl 22:02