Vannbytte 2 ganger daglig mot nitritt?

Har ett spørsmål angåendes Nitritt og vannbytting.Jeg bruker JBL dråpetest og når den viser Nitritt utslag på 0,05 eller 0,1 så pleier jeg og ta ett så stort vannbytte som mulig,ca 80-95% av vannet,som erstattes med nytt.
Jeg har lest om daglige vannbytter men det er en ting jeg lurer på:
Vil det lønne seg og ta vannbytte 2 ganger om dagen hvis det viser Nitritt,1 vannbytte om morgenen når man står opp og 1 vannbytte før man legger seg?
Eller vil dette ikke ha noen effekt/ha en dårlig effekt?
Vannbytte blir på 80-95% hver gang,morgen og kveld.
Jeg tror ikke jeg ville ha bytta så mye vann. Men får du det til to ganger om dagen så er dette bare en bonus. Men ville kanskje ha bytta 50% av vannet.

Nitritten blir jo tynna ut ved vannbytter. så to ganger om dagen er bedre enn en
Stå på!!
Jeg byttet vann hver dag I fjorten dager.
Jeg har hatt kardinal tetra som innkjørings fisk.
Det er tre og en halv uke siden jeg startet akvariet.
Nå er det tre dager siden siste vannbytte og nitritt verdiene er topp!!
Det er slitsomt, men du kommer i mål!
Sjura
Jeg tror ikke jeg ville ha bytta så mye vann. Men får du det til to ganger om dagen så er dette bare en bonus. Men ville kanskje ha bytta 50% av vannet. Nitritten blir jo tynna ut ved vannbytter. så to ganger om dagen er bedre enn en

Har litt for mange innbyggere i Akvariet nå + planter,så jeg tenkte at det var best og ta og bytte så mye vann som mulig når jeg først tar vannbytte.Bruker hevert,så det går enkelt og fort.
De ekstra fiskene og plantene skal flyttes enten i løpet av helga eller til mandag/tirsdag,senest.Må bare høre med andre brukere her inne at jeg ikke gjør noe som gjør det verre ved og bytte så mye vann 2 ganger daglig,selv med ca.10-12.timers mellomrom.
tyche
Stå på!! Jeg byttet vann hver dag I fjorten dager. Jeg har hatt kardinal tetra som innkjørings fisk. Det er tre og en halv uke siden jeg startet akvariet. Nå er det tre dager siden siste vannbytte og nitritt verdiene er topp!! Det er slitsomt, men du kommer i mål!

Hva mener du EGENTLIG med innkjøringsfisk?
dyreplageri tror jeg LOFFA. Skjønner ikke hvorfor folk bruker denne metoden og utsetter noe levende for fare. Men til denne personens forsvar kan det hende at han/hun er uerfaren og fått et sabla dårlig råd.

Sjura
dyreplageri tror jeg LOFFA. Skjønner ikke hvorfor folk bruker denne metoden og utsetter noe levende for fare. Men til denne personens forsvar kan det hende at han/hun er uerfaren og fått et sabla dårlig råd.

Var vel egentlig derfor jeg ville vite hva h*n mente med det, Sjura. Tidligere hørt om folk som bruker billigfisk som innkjørings fisk, for å se når karet er klart, og se hvor mye fisk som stryker med.

Folk bør/må ha tolmodighet til å vente på at karet er kjørt inn før en har fisk i det. Evnt få hjelp fra andre akva venner til filter gugge etc for å få ting på stell.

For meg er innkjøringsfisk-dyreplageri. Basta
Er det ikke også et poeng at bakteriefloraen blir ganske forstyrret av så heftige vannbytter? Maks 50% for min del
Anitarus
Er det ikke også et poeng at bakteriefloraen blir ganske forstyrret av så heftige vannbytter? Maks 50% for min del :)

Bakteriene sitter i filteret, og ikke i vannet. Men skal du ha så store vannbytter, så er det veldig viktig at vannverdier og temperatur er det samme...
Hei!!

Oi det var mye kritikk!!

Uttrykket og metoden har jeg funnet her på forumet.
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859

Er uerfaren og lesestoffet jeg finner her, ser jeg på som seriøst.

Kan forresten nevne at alle 8 Kardinal tetra-ene lever i beste velgående
og har nå i dag fått selskap av andre beboere også.

Regner med at denne økningen i antall fisk vil øke nitritt nivået på ny,
Slik at vannbytter blir nødvendig igjen.

Ære være deg om du orker å bære så mye vann .

Men vil ikke bytte av så mye vann ødelegge balansen i akvariet? jeg bytter bare 1/3 del av vannet ved utslag.
tyche
Hei!! Oi det var mye kritikk!! Uttrykket og metoden har jeg funnet her på forumet. http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859 Er uerfaren og lesestoffet jeg finner her, ser jeg på som seriøst. Kan forresten nevne at alle 8 Kardinal tetra-ene lever i beste velgående og har nå fått selskap av andre beboere også.

En skal ikke ta alt en leser for "god fisk". Dette grenser for mange av oss til plaging av fiskene en bruker som "Innkjøringsfisk". I løpet av innkjøringsperioden som er 4-5 uker vil en som regel få en nitritt topp hvor disse fiskene blir lidende. Om du leser innleggene etter selve artikkelen, ser du også at flere kommer med kritikk på artikkelen. Noen mener den er mangelfull og noen direkte feil på det som er skrevet.

Alt som er i basene her er basert på medlemmenes kunnskap og erfaringer, noe er ikke helt bra og noe er VELDIG bra.

Har forståelse for di som starter opp med denne hobbyen og vil ha fisk i med en gang, men tålmodighet må til og en tjener som regel på dette også i lengden. Du har vært så langt heldig som ikke har mistet fisk i innkjørings perioden.

Selv kaller jeg ikke et kar som har gått under ett år som godt innkjørt. Det tar tid med bakterier, diverse vannverdier etc skal sette seg

Erfaringene våres er forskjellige, mye pga fisketyper en holder, str på kar, antall kar etc etc etc. Spør heller en gang for mye enn en gang for lite. Vi er her inne forhverandre ;- =)

Leif
Sissimor
[QUOTE=Anitarus]Er det ikke også et poeng at bakteriefloraen blir ganske forstyrret av så heftige vannbytter? Maks 50% for min del :)

Bakteriene sitter i filteret, og ikke i vannet. Men skal du ha så store vannbytter, så er det veldig viktig at vannverdier og temperatur er det samme...
Vannverdiene og temperaturen er den samme ja,er veldig nøye med akkurat det.
Skal nå prøve og gå ned til 50% vannbytte og holde ett øye med både fisk og vannverdier og se om det blir noen forandringer.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap