Plutselig nitritt etter lang tid uten problemer

Som topic sier, etter 1år uten noen problemer så målte jeg nitritt i 350L for ei uke siden, og den var orange på sånn farkeskala.
Skjønner ikke hvorfor det plutselig sku bli sånn, har kuttet ned på foring, butta 1/3 vann annenhver dag, og det er forstatt samma utslag etter ei uke.
Har ikke noe mulighet til og få omplasert fisken min og jeg vil helst at det skal gå bra med alle.

-Så kan di klare seg til det blir bra? (får bare fortsette og bytte vann og fore lite)

-Vil tru at etter så lang tid sku bakteriene være stabile så det vil vel ikke hjelpe og få litt ekstra guffe fra annet filter til og hjelpe?

-Kan ikke huske at jeg har gjort noe som skal tilsi at det skal bli nitritt utenom det vanlige.

-Noen andre tips til og få ned nitritten fort?
Har du rengjort filteret i det siste, og kanskje rengjort det litt for godt? At det er utslag på nitritt, tyder jo på at noe er skjedd med filterbakteriene.

Ikke vært noen strømstans som du vet om heller, i det siste...?
nei jeg hadde tenkt til og vaske det den dagen jeg målte nitritt, men da lot jeg være. Men nå begyner det og bli veldig stygt så jeg veit ikke om det kanskje er for mye dritt at det ikke klarer og holde det unna nå lengre, er det lov og bare vaske det litt ? ikke vært noe strømstans heller som jeg veit om
Ja, det kan selvfølgelig være motsatt; at filteret er så tett at filterbakteriene er i ferd med å dø ut pga det er så gjentettet at bakteriene ikke får oksygenet de er avhengige av.

En forsiktig rens er kanskje på tide om det er tydelig at filteret er i tetteste laget. Er det innvendig filter? Kan du si hvilket filter det er, dvs hva det heter og modell nr?

Nitritt kan også dukke opp om en fisk av en viss størrelse har dødd og ligger og forurenser i karet. Spesielt om filteret du har er bare akkurat på kanten til å være stort nok i kapasitet til akvariestørrelsen.
Inaktiv bruker
Lurer egentlig litt på hvorfor du målte nitritt når filteret er så godt innkjørt?
Viste fiskene tegn på at de var slappe/syke etc?

Kanskje det rett og slett er noe feil på måleustyret også? Jeg har erfart at disse dråpetestene kan bli for gamle/gå ut på dato og vise feil resultat. Jeg hadde faktisk noen dråpetester som jeg hadde hatt i et år, som viste feil da jeg en dag skulle måle ph og nitritt, og jeg kjøpte så nye av samme merke, og målte samme vann på nytt og fikk helt andre resultater (!) Målte igjen med de første og fikk igjen feil resultat. Så noe var helt galt med de dråpetestene. Men, jeg kan ikke så mye om slike testutstyr, jeg pleier ikke teste så ofte, men følger heller godt med på fiskenes oppførsel hver eneste dag.

På den annen side, så kan det nok være noe i det Mona sier her om at det ikke kommer nok vanngjennomstrømning gjennom filteret. Filterbakteriene skal jo ha luft for å leve. Jeg renser mine filtre (filtersvampene) så ofte, så det problemet har jeg aldri tenkt over engang. Har vel heller motsatt problem; for mye gjennomstrømning! Det kan være galt det også, for filterbakteriene.

Ingen døde snegler/fisk som ligger og forgifter vannet ?
Jeg prøver og måle vannet ca 1-2 ganger i mnd, for og sjekke at det er som det skal.

Er en juwel trigon 350 med tilhørende innvendig filter
Blåsvamp i bunn, sånn grønn hørball over, så ett nett med kjerramikk rør (som jeg kaller dem) også en sånn fin bomulls filter på toppen.

Ingen døde eller savnede fisk, men jeg putta oppi en sånn rot for 1mnd siden, men den kan vel ikke gi utslag? vasket jo før jeg puttet oppi.
Rot fra naturen eller kjøpt i dyrebutikk ?
Ta og mål med utstyret rett fra springvann og sjekk om du får utslag da.
Er en sånn redmoor rot fra akvariebutikk.
Er ikke noe utslag fra springvann.
Redmoor-røtter er ikke tørket og er ganske ferske når de selges. De inneholder biologiske "safter" i treverket. Dette lekker ut i vannet i akvariet, og det er muligens nedbrytingen av dette som gir deg nitritt-utslag på testen nå.

Vannbytte og fjerning av rota kan du prøve. Hvis nitritten forsvinner når du har fjernet rota og tatt et par vannbytter, har du svaret.

Hvis du veldig gjerne vil bruke den rota, kan du heller legge rota i en svær bøtte eller balje med vann, og skifte vann på den jevnlig der for å tynne ut dette den lekker ut. Etterhvert vil rota være tom for dette og kan brukes i akvarie uten å "plage" filteret. Men hvor lang tid dette tar, vet jeg ikke, det må du nok forske deg frem til selv, tror jeg Men jeg ville satset på et par mnd.
vil jo helst ha den når den kosta så mye er det dritt og legge den bort, hehe

Men jeg fortsetter med vannbytter jeg (gud forby vannregninga men) 150-200 liter annenhverdag :p
Hvis du betaler for vann og for avlpøsvann omtrent som jeg gjør, så koster det deg kr seks pr vannbytte. Overkommelig spør du meg, men det behøver du selvsagt ikke gjøre
Inaktiv bruker
Der lærte jeg noe nytt Mona..Om REDMOOR røtter. Er Red Moor det samme som Mangrove? Jeg kjøpte en rot av en akvarist her, en ny rot, ikke brukt, og han sa det var Red Mor og at dette er det samme som Mangrove, Jeg synes det hørtes merkelig ut? Uansett, jeg puttet da rota i akvariet og jeg så at mine panda garraer oppførte seg noe merkelig - så jeg tok rota ut og skylte den litt grundigere og lot den ligge i vann et døgn før jeg igjen tok den i karret. Så kanskje var det noe i den, men siden har jeg ikke merket noe på fiskene...
Redmoor røtter ser sånn ut, og er noe helt annet enn mangroverøtter. Fargen er også totalt forskjellig. Redmoor er lys beige, mangroverøtter er dypt mørkebrune. Fasongen er jo også totalt forskjellig. Redmoor ser nesten ut som "edderkopper" med tynne krokete greiner. Mangroverøtter er massive og mer klumpete.

Så jeg skjønner ikke helt at noen kan påstå at dette er det samme. Antagligvis er de småblinde, de som påstår det

Inaktiv bruker
Ok, takk for den oppklaringen. Jeg syntes nok det var litt merkelig at Mangrove het Red Moor. Dette er en akvarist her i vestfold som faktisk selger enormt mye fisk og diverse utstyr, og virker kunnskapsrik. Han sa at mangrove egentlig heter Red Moor, da det sto en lapp på rota med dette navnet. :0) Siden jeg er døv, så fikk jeg det skriftlig, så jeg kan IKKE ha hørt feil En fordel med å være døv er at folk aldri kan si etterpå at man ikke hørte rett:P Fordi alle alltid skriver alt ned til meg, svart på hvitt.

Da har jeg altså Redmoor i karret mitt og kun en liten Mangroverot. Heretter skal jeg nok ta alt andre sier med en klype salt. Han ba meg ha salt i akvariet til ferskvannsfisk, og han solgte meg det han kalte to "fredelige algespisere" som viste seg å være rene haiene :P Den ene drepte faktisk den andre i går, så nå har jeg bare en av dem, og den biter etter de andre fiskene også. En skikkelig bølle. Veldig flott, men jeg ble jo lurt der da. Litt sånn "skjegget i postkassa"-følelse.
når man begyner og se endringer i fargen på dråpetesten (til det bedre) hvor lang tid tar det ca før det er på rett kjør igjen?
Når testen blir godkjennt (farge gul) kan man begyne og mate normalt igjen da? Eller må det få noen dager på å stabilisere seg?
Kan jo prøve å mate litt forsiktig.
Da var siste testen tatt og det ble mindre enn 0.2mg/l som er det minste målbare =D

Løsningen ble og ta ett nytt blåsvamp filter og sette inn i filteret til en kompis som sto i to dager også putta jeg det inn i mitt kar og så var det løst på 1 1/2 døgn.

Alle fisker overlevde også, var spesielt redd for mine 4 GN da di vistnok skal være sære på sånnt.
Men pansermallene snapper fortsatt luft da, men det har di å alltid gjort i ny og ne
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap