Vanskelig å lese av jbl sin nitrit test

Jeg har nå kjøpt en JBL nitrit test, siden denne skal være mer nøyaktig.
Men jeg synes den er så vanskelig å lese av. Forstår ikke helt hvorfor begge glassene skal stå i den holderen. Jeg prøver å holde glasset med dråper opp mot fargeskalaen og sammenligne. Og jeg ser jo at vannet er lysgult og ikke rosa. Men om det er nummer 1 av gult eller nummer 2 av gult klarer jeg ikke se. Er det ok så lenge det er gult og ikke rosa? Noen som har gode knep for å lese av ?
Med testen følger det en bruksanvisning. Der står det ganske godt fortalt både på dansk og svensk hvordan du skal gjøre det. Les så vil du se poenget
Årsaken til at man også setter et glass med "rent" vann i holderen er at vann kan ha en svak farge, og da kompenserer man skalaen for dette ved å ha samme vann i begge glassene. Fargeprøven blir påvirket av fargen i vannet som er foran, og sammenligningen blir mer riktig.
Vet det Janne at det fulgte med bruksanvisning, og den har jeg også lest , flere ganger

Men øynene mine sliter altså med å se de svake fargeutslagene, og spersielt med å kikke gjennom begge fra oversiden.

Kan jeg da slå meg med ro at gult utslag er ok, og at jeg må gjøre noe om det slår ut på de andre fargene?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap