What to do, vannverdier... høy ph -kampfisk

Har målt at jeg har ca. 8 i PH i kranvannet.
I mitt største kar ligger PH jevnt på 7,5
i mitt kampfisk kar (120 L) har jeg 7 -7,2 PH, KH = 6 , GH= 14

Vil ha ned PH på under 7 i kampfisk karret, har nok med røtter.(mer enn jeg vil ha i grunn.:-P) Har bestilt Catappa blader fra singapore, som jeg har lest kan bidra til å få ned PH'en.(i tillegg bra for fisken)

Lurer på om det er noe jeg behøver å tenke på i forhold til GH og KH når jeg senker PH.
Evt. noen tips i forhold til hvordan jeg bør gå frem.

Jeg har som flere i Tromsø også pH på 8.
Bruker catappa med stor hell. pH er nå på 6.5 i mitt nanokvarium (kampfisk)
Inaktiv bruker
KH følger PH. Senker du ph, så senker du KH. GH er hardhet på vannet (Kalk innhold om jeg ikke tar helt feil.)

GH: Det er først og fremst vannets innhold og konsentrasjoner av saltene kalsium og magnesium som avgjør om vannet er hardt eller bløtt. Lave konsentrasjoner av disse saltene gjør vannet bløtt, mens høye konsentrasjoner gjør det hardt. Totalhardheten i vannet har stor innvirkning på livsfunksjonene til alle livsformene du har i akvariet. Enheten vi bruker når vi måler GH-verdien i vannet er i °dH som betyr tyske (deutscher) hardhetsgrader. GH-verdier i akvariet på mellom 5° og 15° dH anses som gunstig for de fleste akvariefisker.
Takk.

i mitt andre kar. 250 literen har jeg PH 7,5 og 3 i KH.
Har stor mengde med sandsnegler i dette karret da de bruker kanskje av hardheten til skallet sitt? om jeg skal senke PH bør jeg tilsette noe for å økte KH/GH for sneglene bla?
Inaktiv bruker
Altså KH og GH har ingen sammensetning. Kh og ph hører sammen,
Så for og få opp GH må du ha mer kalsium og magnesium i vannet. (Kalk)
Mens røtter og cattappa blader gjør vannet surere det vil si at da synker PH og kh, men GH rører seg ikke av den grund, hvis det ble klarere?
Takk
Jeg fant også denne om KH og GH.
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?21440-Hva-er-hardhet-(KH-og-GH)-og-hvordan-kan-den-endres

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap