- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Ph- natron?
Ph- natron?
Hei. Kan man oppnå for høye ph verdier ved bruk av natron? Mener å ha lest her inne att vannet kan maks oppnå en ph verdi på rundt ca 9,stemmer dette? Jeg har tropheus og frontosa i karet .jeg kjøpte karet m fisk selger og han sa att han aldri hadde brukt annet enn kranvann ca ph 7,5 . Er dette godt nok for desse fiskene siden de har gått i sånt vann siden yngelstadiet? Mvh Simms
Postet 22.01.12 kl 13:07
SimmsKan man oppnå for høye ph verdier ved bruk av natron? Mener å ha lest her inne att vannet kan maks oppnå en ph verdi på rundt ca 9,stemmer dette?
Nei, det stemmer ikke at man kan få så høy ph som 9 med natron. Da husker du enten feil, eller noen har skrevet feil.
Det er bare mulig å komme opp i ph 8.2 eller 8.3 med natron. (Jeg husker aldri om det er 8 komma 2 eller komma 3...) Men det er bare litt over 8, altså. Men det er perfekt for dine fisker.
Jeg ville forsøkt å få ph høyere til den typen fisk. Du vet ikke hva feil ph på lang sikt kan gjøre med levealderen deres. Selv om det tilsynelatende ser ut til "gå greit" å ha dem i feil ph, skal vi ikke kimse av hva tusenvis av år med evolusjon har skapt disse fiskene til å tåle. I Tanganyika-sjøen er vannforholdene (både temperatur, gh og ph) ekstremt stabile, og varierer lite eller ingenting gjennom året. Disse fiskene er altså skapt til svært stabile og spesifikke forhold.
ETTER-RED.:
Det er 8.2 ph går maks opp til ved hjelp av natron (natronbikarbonat) iflg. eksempelsvis innlegg som dette.
Postet 22.01.12 kl 13:09
Endret: 22.01.12 kl 13:18
Postet 22.01.12 kl 13:35
Jeg mener at Tanganyika og Malawi ciklider er i litt særstilling, nettopp av grunnene nevnt ovenfor. Disse fiskene er gjennom millioner og tusenvis av år skapt for svært stabile forhold, ja, uvanlig stabile forhold. Det blir ikke som fisk i elver og slikt, der årlig regntid og flom og overflatevann med jord får verdiene til å svinge dramatisk.
For å få så stabil ph som mulig og samtidig en buffer som holder ph oppe, ville jeg brukt kalkstein og kalksand i akvariet ditt. Dette er å anbefale til akvarier med nettopp Tanganyika og Malawi fisk.
Gh spiller en viktig rolle det også, vannet i Tanganyika er veldig hardt. De som sier det "ikke er viktig" og blåser i det, sier det vel mest fordi de er late og ignorante...
Det krever minimalt med anstrengelser fra deg som akvarist å få den gh-verdien opp på riktig nivå, så jeg ser ikke helt hvorfor man skulle latt være, når man først velger å holde slike fisk. Finn ut hvor mange teskjeer du trenger til hele akvariet, for å få det gh-nivået fisken skal ha. Regn ut hvor mange teskjeer du må tilsette for å erstatte den andelen vann du tar ut ved vannbytter, og så har du antallet teskjeer du må tilsette under hvert vannbytte. Ikke store anstrengelsen, og minimale kostnader.
Rent praktisk kan du røre ut gh+ pulveret i en bøtte vann og så tømme den i akvariet under vannbyttet. Noe tåkete kan det bli, men det løser seg helt opp ganske raskt. Noen gidder ikke røre ut pulveret først en gang, men bare har det rett i akvariet. Da blir det tåkete og rart en stund, og selv om det løser seg opp etter en stund, så anbefaler jeg å blande/røre ut godt først.
For å få så stabil ph som mulig og samtidig en buffer som holder ph oppe, ville jeg brukt kalkstein og kalksand i akvariet ditt. Dette er å anbefale til akvarier med nettopp Tanganyika og Malawi fisk.
Gh spiller en viktig rolle det også, vannet i Tanganyika er veldig hardt. De som sier det "ikke er viktig" og blåser i det, sier det vel mest fordi de er late og ignorante...
Det krever minimalt med anstrengelser fra deg som akvarist å få den gh-verdien opp på riktig nivå, så jeg ser ikke helt hvorfor man skulle latt være, når man først velger å holde slike fisk. Finn ut hvor mange teskjeer du trenger til hele akvariet, for å få det gh-nivået fisken skal ha. Regn ut hvor mange teskjeer du må tilsette for å erstatte den andelen vann du tar ut ved vannbytter, og så har du antallet teskjeer du må tilsette under hvert vannbytte. Ikke store anstrengelsen, og minimale kostnader.
Rent praktisk kan du røre ut gh+ pulveret i en bøtte vann og så tømme den i akvariet under vannbyttet. Noe tåkete kan det bli, men det løser seg helt opp ganske raskt. Noen gidder ikke røre ut pulveret først en gang, men bare har det rett i akvariet. Da blir det tåkete og rart en stund, og selv om det løser seg opp etter en stund, så anbefaler jeg å blande/røre ut godt først.
Postet 22.01.12 kl 13:47
Endret: 22.01.12 kl 13:50
Jeg har fire store kalkstein i karet men vanlig sand så det må mer til for å få opp ph.Så da må jeg belage meg på å bruke tilsettninger for hvert vannbytte.Hva med kh og gh er det mulig å få for høye verdier? Hva skjer dersom det er mulig? Det høres kanske idiotisk att jeg spør men jeg synest att når først fiskene skal holdes i fangenskap så bør de få så opptimale forhold som mulig. jeg har prøvd å blande gh salt ut i en bøtte uten å få nevneverdig høyere verdi, da har jeg vel bare rørt ut for lite da?
Postet 22.01.12 kl 14:19
Postet 22.01.12 kl 14:41
Postet 22.01.12 kl 14:49
SimmsJeg har tropheus og frontosa i karet .
Dette er en direkte uheldig kombinasjon. Tropheus er herbivore, og kjent for å kjapt kunne få bukvassot med uheldig fôring, les fôr med "mye" proteiner. Frontosa derimot er carnivore, spiser stort sett bare proteinrikt fôr å vil kunne ta tropheusene etterhvert.
Postet 22.01.12 kl 15:10
Postet 22.01.12 kl 15:16
mona o[QUOTE=Simms]Kan man oppnå for høye ph verdier ved bruk av natron? Mener å ha lest her inne att vannet kan maks oppnå en ph verdi på rundt ca 9,stemmer dette?
Jeg ville forsøkt å få ph høyere til den typen fisk. Du vet ikke hva feil ph på lang sikt kan gjøre med levealderen deres. Selv om det tilsynelatende ser ut til "gå greit" å ha dem i feil ph, skal vi ikke kimse av hva tusenvis av år med evolusjon har skapt disse fiskene til å tåle. I Tanganyika-sjøen er vannforholdene (både temperatur, gh og ph) ekstremt stabile, og varierer lite eller ingenting gjennom året. Disse fiskene er altså skapt til svært stabile og spesifikke forhold.
ETTER-RED.:
Det er 8.2 ph går maks opp til ved hjelp av natron (natronbikarbonat) iflg. eksempelsvis innlegg som dette.
Hei. Er enig i det meste her jeg,men sitter og leser i Tanganyika Ciklider Back To Nature av Ad Konings og her er et lite sitat fra boken om ph og temp som jeg synes ikke stemmer helt overens med det som står over:
Sitat:Vannet i Tanganyikasjøen har en alkalisk ph(9,2.Tanganyikasiklider er ganske robuste fisker som tåler endel ph-variasjoner,men akvarievannet skal ha en ph-verdi på 7,5-8,5.
Sitat:Temperaturen på vannet i Tanganyikasjøen varierer noe iløpet av året,men ligger i gjennomsnitt på ca 26 grader.I tørkeperioden kan den ligge 1-2 grader lavere og i beskyttede bukter kan det under regnperioden kan det ligge 1-2 grader høyere.Man bør se til at temperaturen holdes på en konstant temperatur som kan ligge kan ligge mellom25-27 grader.Temperatur oppimot 30 grader kan ta livet av disse fiskene.
Så sånn som jeg leser det så er det nok noe variable forhold så man trenger nok ikke bli helt ute av seg om det varierer noe hjemme.
Når det gjelder gh så står det faktisk ingenting om dette ,hvor høy/lav eventuelt i delen om vann og filtrering så det kan kanskje være noe i det svenskene driver med.
Håper dette kan være med å lyse dette litt opp.Man kan vel stole på den boka?
Postet 22.01.12 kl 15:21
Nils Vollstad[QUOTE=Simms]Jeg har tropheus og frontosa i karet .
Dette er en direkte uheldig kombinasjon. Tropheus er herbivore, og kjent for å kjapt kunne få bukvassot med uheldig fôring, les fôr med "mye" proteiner. Frontosa derimot er carnivore, spiser stort sett bare proteinrikt fôr å vil kunne ta tropheusene etterhvert.
Som sagt kjøpte jeg karet m fisk og tilbehør og jeg som helt nybegynner prøver å skaffe meg oversikt på hva er best for mitt kar og etterstreber å gjøre det beste ut av situasjonen så tar imot alle svar med stor takknemlighet.
Postet 22.01.12 kl 15:45
Postet 22.01.12 kl 16:01
Postet 22.01.12 kl 16:43
Problemet er at totalhardheten i vannet måles med gH. Dette er først og fremst vannets innhold og konsentrasjoner av saltene kalsium og magnesium.
I Tanganyikasjøen er vannet meget hardt med en konduktivitet på over 600 mikroSimens. Vannet inneholder relativt lite kalsium (30 mg/l ) og men mye magnesium (144 mg/l). Dermed er det ikke helt korrekt å oppgi den totale hardheten i gH, men ligger den mellom 12- 20 gH gjør du ikke noe feil.
Med andre ord en ph på 8 -9, kH på 5-15 og gH på 12-20. Vanntempratur ca 25-28 grader. Pass på å holde akvariet reint og hold filtrene reine for mye biologisk avfaff. Dette for å hindre at det produseres for mye CO2 som presser ned pH'en. Dette er en av grunnene til at det anbefales hyppige vannbytter til disse fiskene.
Jeg brukte utha ice, gips og bi-karbonat for å få rett vann til Tanganyika ciklider.
I Tanganyikasjøen er vannet meget hardt med en konduktivitet på over 600 mikroSimens. Vannet inneholder relativt lite kalsium (30 mg/l ) og men mye magnesium (144 mg/l). Dermed er det ikke helt korrekt å oppgi den totale hardheten i gH, men ligger den mellom 12- 20 gH gjør du ikke noe feil.
Med andre ord en ph på 8 -9, kH på 5-15 og gH på 12-20. Vanntempratur ca 25-28 grader. Pass på å holde akvariet reint og hold filtrene reine for mye biologisk avfaff. Dette for å hindre at det produseres for mye CO2 som presser ned pH'en. Dette er en av grunnene til at det anbefales hyppige vannbytter til disse fiskene.
Jeg brukte utha ice, gips og bi-karbonat for å få rett vann til Tanganyika ciklider.
Postet 22.01.12 kl 22:12
Endret: 22.01.12 kl 22:17