Nitritt-fella nok en gang

Inaktiv bruker
Har startet opp en ny 19-liter som skal bli rekekar. Har hatt en pumpe stående og gå i et kar med pestsnegler i 5-6 uker nå og har plassert denne i det nye karet. Flyttet igår over 5 av kuhliålene mine til det nye karet og idag slår det fullt ut på nitritt. Byttet ut ca. 60 % av vannet, men dråpetesten viste fortsatt knallrosa farge. Byttet vann enda en gang bare en time senere og byttet da 80 %. Dråpetesten viser fortsatt lys rosa på nitritten. Er det virkelig så mye nitritt i så nytt vann?!
Inaktiv bruker
Onyx
Har startet opp en ny 19-liter som skal bli rekekar. Har hatt en pumpe stående og gå i et kar med pestsnegler i 5-6 uker nå og har plassert denne i det nye karet. Flyttet igår over 5 av kuhliålene mine til det nye karet og idag slår det fullt ut på nitritt. Byttet ut ca. 60 % av vannet, men dråpetesten viste fortsatt knallrosa farge. Byttet vann enda en gang bare en time senere og byttet da 80 %. Dråpetesten viser fortsatt lys rosa på nitritten. Er det virkelig så mye nitritt i så nytt vann?!

Hvordan innkjørings metode brukte du?
Du må nokk belage deg på å bytte endel vann, iallefall ut uken og holde et GODT øye med nitritt nivået. Har du prøvd å måle no2 i krana? Litt rart med utslag på så ferskt vann.
Inaktiv bruker
Jørg1 AKA Spock
[QUOTE=Onyx]Har startet opp en ny 19-liter som skal bli rekekar. Har hatt en pumpe stående og gå i et kar med pestsnegler i 5-6 uker nå og har plassert denne i det nye karet. Flyttet igår over 5 av kuhliålene mine til det nye karet og idag slår det fullt ut på nitritt. Byttet ut ca. 60 % av vannet, men dråpetesten viste fortsatt knallrosa farge. Byttet vann enda en gang bare en time senere og byttet da 80 %. Dråpetesten viser fortsatt lys rosa på nitritten. Er det virkelig så mye nitritt i så nytt vann?!

Hvordan innkjørings metode brukte du?
Du må nokk belage deg på å bytte endel vann, iallefall ut uken og holde et GODT øye med nitritt nivået. Har du prøvd å måle no2 i krana? Litt rart med utslag på så ferskt vann.

Lot pumpa stå og gå i et litt mindre akvarium (10-12 l) i 5-6 uker og flyttet denne over til det nye karet. Brukte også vannet fra det lille karet oppi det nye (ingen nitritt i dette vannet). Tenkte at det ville være rimelig safe å prøve meg på noen kuhliåler, men dette tålte tydeligvis ikke pumpa. Har sjekka kranvannet også, er ingen utslag på det..
Inaktiv bruker
Tror jeg nå har fått kontroll på nitritten, men kommer nok til å skifte mye vann i ukene fremover uansett. Kuhli-ålene mine har mistet litt av fargen sin, er dette noe som kommer tilbake igjen?

Så kom jeg til å tenke på noe rart, noe. Da jeg var barn hadde jeg en 120 liter og verken jeg eller dyrebutikken min hadde peiling på akvarier, her ble alt i akvariet kokt, inkludert filter, samtidig som ALT vannet ble skiftet kanskje annenhver måned. Likevel blomstret akvariet mitt og fiskene ynglet som bare det, svært svært lite fiskedød. Jeg storkoste meg og trodde jeg gjorde alt riktig, var jeg bare uhyre heldig som fikk det til?!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap