Tre pumper og salmiakk

Hællæ!
Starter opp ett kar på 140 l bb med tre pumper og salmiakkmetoden, da ble jeg usikker på hvor mye salmiakk jeg bør starte med, 10ml?... noen som har forslag? pumpene er på 2200l/t til sammen.
Rotenon
Hællæ! Starter opp ett kar på 140 l bb med tre pumper og salmiakkmetoden, da ble jeg usikker på hvor mye salmiakk jeg bør starte med, 10ml?... noen som har forslag? pumpene er på 2200l/t til sammen.

Ingen forslag?
Skal du kjøre inn tre filtere for faktisk bruk i et 140 liters akvarium, eller er det innkjøring av tre filtere som senere skal brukes i hvert sitt kar?

Du bør ta utgangspunkt i hva slags fisk og hvor mange du skal ha i karet, eventuelt karene. Uansett bør du starte mer forsiktig enn med 10 ml. Bakteriene trives ikke ved for høye konsentrasjoner av ammoniakk, uten at jeg kan si hvor grensen går.

Start med et par ml og øk dosen etterhvert som du ser at bakteriene øker i antall. Det finner du ut ved daglig testing av NO3/4 og NO2. Når 2 ml salmiakk er brutt nesten ned i løpet av et døgn, kan du gradvis øke dosen med f.eks. 1 ml pr dag. Pass også på NO2. Jg vet ikke hva som er maksimal NO2 konsentrasjon uten problemer for bakteriene, men vær heller forsiktig så du ikke risikerer å ødelegge koloniene. Blir NO2 skyhøy, kan du vente med å øke dosen salmiakk til du ser NO2 også er på vei nedover. Da kan du øke igjen.

Skal du ha alle filterne gående i ett kar, kan jeg ikke se noen grunn til å ha en bakteriekoloni tilpasset hele 10 ml salmiakk, med mindre du skal satse på intensiv oppforing av discusyngel.
530
Skal du kjøre inn tre filtere for faktisk bruk i et 140 liters akvarium, eller er det innkjøring av tre filtere som senere skal brukes i hvert sitt kar? Du bør ta utgangspunkt i hva slags fisk og hvor mange du skal ha i karet, eventuelt karene. Uansett bør du starte mer forsiktig enn med 10 ml. Bakteriene trives ikke ved for høye konsentrasjoner av ammoniakk, uten at jeg kan si hvor grensen går. Start med et par ml og øk dosen etterhvert som du ser at bakteriene øker i antall. Det finner du ut ved daglig testing av NO3/4 og NO2. Når 2 ml salmiakk er brutt nesten ned i løpet av et døgn, kan du gradvis øke dosen med f.eks. 1 ml pr dag. Pass også på NO2. Jg vet ikke hva som er maksimal NO2 konsentrasjon uten problemer for bakteriene, men vær heller forsiktig så du ikke risikerer å ødelegge koloniene. Blir NO2 skyhøy, kan du vente med å øke dosen salmiakk til du ser NO2 også er på vei nedover. Da kan du øke igjen. Skal du ha alle filterne gående i ett kar, kan jeg ikke se noen grunn til å ha en bakteriekoloni tilpasset hele 10 ml salmiakk, med mindre du skal satse på intensiv oppforing av discusyngel.

Jeg skal ha pumpene i hvert sitt kar når de er innkjørt, to til Discus og ett til maller. Takk for svaret!
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap