Nitritt utslag på 0,6

hei. har plutslig fått utslag av nitritt etter 3 års drift av 250 litern. pluss at scalerene mine har lagt masse egg. kan dette ødlegge for eggene? evt hva bør jeg gjøre? har akkurat byttet 50% av vannet.
Når du har utslag på så mye nitritt, er det vannbytte og atter vannbytte som gjelder inntil du har kontroll på nitritten. Eggene er ikke det viktigste, men fiskene som går i forgiftet vann.
Hva målte du med ? Strips eller dråper.
ja sant nok det. bruker KUN dråper. ja da blir det vannbytte en ukes tid framover. noe mer jeg bør tenke på?
Etter mitt skjønn bør du kanskje analysere hvorfor nitritt utslaget har kommet. Det blir jo ikke slik av seg selv.
Min anbefaling er også at du bytter vann hyppig nok i en periode, slik at fiskene klarer seg. Har selv byttet vann opptil 3 ganger om dagen grunnet nitritt forgiftning
Lykke til !
Hvilket filter har du ? Hvordan er gjennomstrømmingen ? Lenge siden du renset(forsiktig) filtermediet ? Hvis det ikke handler om overforing kan
det være en fordel å åpne filteret for å sjekke filtermediet, eventuelt gummipakninger på rørene mellom kurvene eller om en/flere kurver er
satt i 90/180 grader feil. I såfall kan vannet ha funnet en snarvei slik at
det ikke sirkulerer gjennom hele filtermediet..
Har en utvendig pumpe av type Eiehm 2075. har akkurat renset filter og slanger alt er som det skal så jeg tror nok jeg har overfora litt. har nå hatt noen hyppige vannskift nå de siste dagene og er nå ned på 0.05 så regner med at når jeg har tatt to vannskift i morgen at jeg er fri for nitritt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap