Gh økte plutselig litt for fort her.

Det gikk visst litt fort her i dag.

Skulle øke GH med gh/kh pluss pulver, og forstod i følge dosering at en skje økte 3 grader i 100 liter vann. Så da tenke jeg med mine enkle hoderegning at siden jeg har 160 liter, så ville det bare øke halvparten ved 1 skje.

Men ved måling, så viser nå Gh 8 , mot 4-5 før, så her gikk det litt for fort i svingene.

Kan dette skade fiskene på noe vis? Tok vannbytte før pulveret ble tilsatt, og alle verdier er ellers fine.
Fiskene dine tåler nok det, men hvorfor tar du ikke bare et nytt vannbytte for å få ned GH-verdien?
Ok. Tilsetter man til vanlig litt pulver for hver gang man byter vann? Tenkte å ha gh liggende på 8-9.
Så du vil ha GH der den nå ligger? Er det at økningen gikk for raskt du er bekymret for? Uansett; dette har nå skjedd, og det blir bare tull å regulere ned igjen for så siden å høyne den til nåværende verdi.

Man må tilsette ved hvert vannbytte, ja. Etterhvert trenger du ikke måle heller, men bare ta det på erfaring.
Ja jeg vil gjerne ha gh på 8-9. ønsker å kunne gå over til å ha f.eks platy og ikke bare fisker som liker bløtt vann. Har til nå kjøpt fisker etter vannet. Så meningen var å øke, men jeg trodde kanskje det kom til å bli rundt 6 - ikke 8. Så jeg feilberegnet doseringen litt. Men det virker foreløpig som om fiskene har det fint. Og sneglene vil jo ha hardt vann så de blir vel bare glad til for å endelig få hardere vann og bedre skall

Det gikk bare litt fort
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap