Endrer btn bakgrunn vannverdier ?

Jeg har fått tak i en bakgrunn jeg har tenkt å sette i mitt nye kar, og lurer på om denne vil endre vannverdiene vesentlig, og om jeg bør kjøre en stund uten fisk for evt å regulere dette ?

Grunnen til mitt spørsmål er at 530l er solgt, og jeg tenkte å sette fiskene mine direkte over i 720l, med btn bakgrunn slik at jeg kan levere fra meg 530l med en gang. Innkjørte filtere blir satt over i nytt kar.
Nei de påvirker ikke vannverdiene. Du kan trygt bruke de med en gang.
Hvor mange hull til innsugene mener du at jeg bør lage for å sikre sirkulasjonen ? Kjører Eheim 2080 parallelt med en 2074e.
Har borret 2x50 mm i hver ende nå.
Det vi jeg tro holder mer en nok.
Bare et lite tips jeg plukket opp fra Richard her på forumet. Jeg har satt inn en overrenningskam i tillegg til innsugshullene. Det gir bedre bevegelse i overflaten. Og så er det en ekstra sikkerhet dersom innsugsristene går tette.
Hanne Samuelsen
Bare et lite tips jeg plukket opp fra Richard her på forumet. Jeg har satt inn en overrenningskam i tillegg til innsugshullene. Det gir bedre bevegelse i overflaten. Og så er det en ekstra sikkerhet dersom innsugsristene går tette.

Det du sier her skjønte jeg rett og slett ikke
Kan du forklare dette nærmere for meg ?
Det skjønner jeg godt, jeg var litt sliten når jeg forklarte dette....

Jeg vet ikke hvordan du planlegger innsug og utblås i forhold til bakgrunnen på ditt kar. Hos meg har jeg innsug bak bakgrunnen og utblås foran, fordi jeg føler at dette gir best sirkulasjon. Med denne løsningen har jeg opplevd at rusk og rask setter seg fast i innsugsristene, slik at vannet hindres i å renne tilbake bak bakgrunnen. Vannstanden blir derfor lavere her enn foran. I et tilfelle opplevde jeg at vannet steg så mye foran bakgrunnen at armaturet ble vått.

Som en ekstra sikkerhet har jeg derfor montert en overrenningskam i bakgrunnen, slik som denne:

Den fungerer som en ekstra sikkerhet hos meg. I tillegg gir den god bevegelse i vannoverflaten, og jeg slipper hinne på overflaten.

Litt dårlige bilder, kanskje (fisken har ikke stått opp) men her ser du baksiden av bakgrunnen på min 720 l. Du ser tydelig hvordan vannstanden er litt høyere foran enn bak, slik at vannet renner gjennom kammene og ned på baksiden. I dette karet har jeg 4 innsug (som deg) og de alene klarer altså ikke å ta unna vannet fra 2 FX5 pumper og en powerhead.
Aha ! Da var det svært mye klarere fpr meg
Takk for innspill, dette blir sabla bra
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap