Advarsel esha minaraoll!

I går hadde jeg hatt i Esha Minaroll i akvariet, siden dette skal være veldig bra for fiskene i henhold til "reklamen".
Fiskene mine var helt friske men jeg tenkte det var bra for dem. Man vil jo gi dem det best mulig miljø, vannverdier osv!

Etter en 15 minutter så bare datt den ene fisken (SAE) ned på bunnen og var død innen 5 sekunder. Fra ene øyeblikket til det andre. Jeg satt nemlig og så på fiskene når det skjedde.

Jeg trodde ikke det kunne være Minaroll - det virket for ulogisk - og sjekket fiskene mine nøye i hele dag, for å se om det var sykdom. Målte alle vannverdier osv og alt var i orden.

Så snakket jeg med en veninne som har et akvarium med fisk hun ikke egentlig bryr seg noe om, og hun sa at jeg kunne komme bort og dryppe litt Minaroll i hennes akvarium for å se virkningen der. Etter 20 minutter var 3 fisker døde på akkurat samme måte!

Noen som kan forklare dette?

Jeg kommer aldri mer til å prøve Esha Minaroll eller Esha Optima. (Har prøvd Esha Optima tidligere og også da reagerte noen av mallene med å krype opp og hadde snuta over vannet)

Oj dette høres ut som en katastrofe for meg. Dette må leverandøren gjøres oppmerksom på og de bør absolutt trekke det fra markedet. Du sjekket utløpsdato osv går jeg ut ifra? Dette høres ikke bra ut.
Jeg tilsetter Optima med hvert vannbytte, og har aldri opplevd noe negativt ved det. Har også brukt ei flaske minaroll uten negativ effekt.

Det må da være noe galt med den flaska du har?
Jeg skjønner forsåvidt det "føre var" prinsippet, men så lenge karet er innkjørt, stabile vannverdier og fisken ser frisk ut, så er/har mitt motto vært å ligge unna kjemiske tilsettninger som lover både det ene og det andre.

Dog må jeg si uten å høres ut som en moralsk vokter at å teste samme middel hos venninnen på fisk hun ikke bryr seg noe om, slettes ikke høres bra ut, FØR du/dere hadde sjekket grundigere med andre/googlet etc...
Ikke kjemiske tilsetninger; Minaroll har en unik sammensettning av sporelementer, vitaminer og mineraler.

Skal altså fungere som kosttilskudd; hindre mangelsykdommer og forsterke fiskenes helse og motstandstyrke...

Teste på fisker en ikke bryr seg om hørtes ikke bra ut
Ser at Minaroll b.l.a inneholder nikotin.

Vel, uansett om min venninne ikke "bryr seg om" sitt karr så veldig, så har hun ikke hatt sykdom eller frafall før nå. Hun har hatt akvariet i et år, men mistet interessen.

Jeg forstår at det høres ille ut å eksperimentere slik, men hadde Minaroll vært helt ufarlig ville ingenting ha skjedd der. Og hadde det kun vært fordi den ene fisken min var svekket av en eller annen grunn, ville det jo ikke ha skjedd noe i hennes karr.
Nå vet jeg at det ikke er så lurt å prøve ut alt mulig i karret uten å sjekke grundig først, og kanskje helst avstå fra å prøve noe som helst:P

Utløpsdato 2013 så den er ikke utgått. Men, på mandag skal jeg gå og klage i dyrebutikken der jeg kjøpte flasken, og si hva som skjedde.
Karpediem
Utløpsdato 2013 så den er ikke utgått. Men, på mandag skal jeg gå og klage i dyrebutikken der jeg kjøpte flasken, og si hva som skjedde.

Har dette "vitamintilskudd" vært åpnet tidligere? I såfall kan det godt være at de samme regler gjelder som for våre matvarer etc. Datoen gjelder altså for uåpnet produkt.
Vanndråpetester kan jeg skrive under på at faller under den kategori.
Nei, var helt uåpnet og nyinnkjøpt i forgårs...
shit! nå fikk jeg noia... jeg bruker det ved hvert vannbytte... har ikke merket noe på fiskene mine, men så doserer jeg også med langt mindre doser enn angitt på pakken. Jeg har også god strøm i karene mine... men du må oppdatere oss på hva som skjer videre... vil og anbefale å ta dette til produsenten... og fortelle hva de sier når du klager til dem
Bruker esha optima ved hvert vannbytte, selv bruker eg mindre dose en anbefalt.
Har heller ikkje sett noe negativ virkning i mitt kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap