Skifte filter

Er på tide og skifte filter i fx5 filteret,skifter man alle 6 filtre med engang ,uten att vannverdiene forandres,eller må man dele opp litt?

eller er bakteriene i de filterkassene,ikke skjønt helt det der.
Plussmedlem
Skifte filter? Hvorfor i alle dager skal du gjøre det... Er det masse dritt i pumpa tar du og skyller svampene pent i akvarietemperert vann og får av det verste slammet.... Svampene holder i mange år de.
Hei.Ta ut ei bøtte med akvarievann fra det akvarie du tar pumpa og skyll svampene i dette vannet så har du den eksakte temp og bakteriene ikke får noe sjokk av noe slag og dør.
milo
akvarietemperert vann

Jeg ville heller sagt «akvarievann». Uttrykket «akvarietemperert vann» impliserer at man også kan bruke springvann så lenge det har samme temperatur som akvariet, og det tviler jeg på er like bra.
Plussmedlem
Når jeg skrev "akvarietemperert vann", så mente jeg nettopp det.... Jeg har aldri prøvd å rense en godt innkjørt FX5 i akvarievann, det ville blitt for mye å tappe og for store baljer...

Sålenge man kan bruke temperert springvann til akvariefisk, hvorfor skulle da filterbakteriene ta stor skade av det...
Når man bytter vann i akvariet, bytter man vanligvis ikke 100 %, andelen av springvann i akvarievannet blir gjerne ikke større enn 30 %. Men hvis man renser filteret under springen, blir filteret utsatt for 100 % springvann.

Er det tilsatt klor i springvannet, virker det for meg sannsynlig at denne ganske store forskjellen i klor-konsentrasjon (f.eks. 1 ppm vs 3 ppm) kan utgjøre en forskjell for hvor mange bakterier som overlever vasken.

Mange steder i Norge er det riktignok lite eller ingen klor i springvannet, men dette kan variere over tid, alt etter hva det lokale vannverket bestemmer seg for.

Når jeg renser min Eheim 2080, vasker jeg forfilteret og filtervatten i springvann, fordi jeg ikke bryr meg om de relativt få bakteriene som bor der, men kurvene med biologisk substrat renser jeg i brukt akvarievann. Det er bedre å være på den sikre siden, syns nå jeg, og jeg renser ikke filteret så ofte at dette blir noe betydelig ekstraarbeid.
Jeg tenkte jeg skulle skifte filter, for vannet blir ikke helt krystall klart lengre,og den pumpa har vel gått stand by siden jeg kjøpte den, kjøpte den pumpa når den først kom i norge,for 4-5 år siden.kanskje lengre. det var også i år første gang jeg har vært ut med impeller og gjort rent.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap