Forferdelige vannverdier ! og surr med pg.

Dsgens måling av vannverdier viste desverre forferdelige resultater. Måling etter vannbytte viste også dårlige verdier. Først verdiene før vannbytte, deretter verdiene etter vannbytte.

No3 - 100 - 25
No2 - 1,0 - 0,8
amon - 0,25 - 0,25
ph - 5 - 6,5
gh - ? - 8
Kh- 2 - ?

Dette er testet med Tetras tester, bortsett fra No2 som er JBL test. No2 var helt rødbetsaft farget !!!

Vannet er altså veldig skittent, antagelig pga mye foring siden jeg er redd at snegler og fisk ikke skal få nok mat.

Amoniakk/amonium har hele tiden vært ok, men fikk i dag utslag der også.

Ph, er lavere enn normalt som er 7- 7,5 (og burde ikke være så lav pga snegler og fisker) ønsker å øke denne.

Gh var vanskelig å måle før vannbytte - tilsatte gh/kh+ pulver etter vannbytte for å øke. Ble da 8. Tilsatte da ytterligere litt mer pulver, samt rekemineral pulver.

Ser at jeg må bytte enda mer vann i morgen. Tok halvparten i dag, men det var ikke nok. Er redd for å stresse fiskene og fiskeyngel, men må jo bytte enten jeg vil eller ei.

Det jeg nå lurer på er: Hvorfor har PH plutselig blitt så lav??? Var ikke så lav en gang da jeg hadde tetraer.

Og er Nitrit nivået grusomt høyt eller virker det bare sånn pga mer detaljert skala hos JBL?

Skulle tatt bilde av de prøvene, var virkelig en fargerik samling av farger ...
Hvis du kjøpte nye fisker på auksjonen som var på søndag, vill de kunne føre til en ny nitrogen syklus. Noe som kan føre til at pH dropper drastisk (ref. innkjøring med salmiak).

Øk KH slik at du har en buffer for pHen.

NO2 er høy, så daglige delvanns bytter en stund fremover er løsningen, til filter bakteriene er mangen nok til den nye belastningen i karet.
Å bytte mye vann er eneste løsningen for å bli kvitt nitritt på kort sikt, og reduser fôringen. Min erfaring er at i kar hvor filter har duret og gått i lang tid uten rens kan pH bli drastisk lav.

I følge testene dine har du også veldig høy nitratverdi. Du bør se på fôrings- og vannbytterutinene dine, og kanskje filteret ditt blir for lite i forhold til belastningen?
Kjøpte heldigvis ikke fisker, men det ble en del snegler da ... og jeg forer jo disse sneglene ganske godt . :-/

Skulle stå PH i i overskriften foresten.

Hva bruker jeg for å øke Kh? Visste ikke denne hadde noe med PH å gjøre. Har foresten alltid hatt lav KH. Mitt kranevann er veldig bløtt.

Ser det pulveret jeg har heter "Noraq GH/TH+". Dette øker etter hva jeg forstår bare totalhardheten dh.

Rekemineralet skal være bra for sneglenes skall, men vet ikke om dette har noen innvirkning på andre verdier i vannet.

Filteret (utvendig fluval) hadde dårlig gjennomstrømming, så jeg skylte alle filterene i akvarievann.

Verdiene dine før og etter gir ikke mening.

NO3 har gått ned fra 100 til 25. Noe som indikerer ca 75% vannbyttet. Samtidig har NO2 bare endret seg fra 1.0 til 0.8. Dette indikerer ca 20% vannbytte. Virker noe rart.
ja jeg forstår heller ikke det helt.

Jeg tappet ut halvparten av vannet, og renset filteret, som var veldig grumsete.

Nitrat verdien ble da betraktelig bedre. Mens nitrit fremdeles var veldig rødbetrosa.

Jeg må legge til at jeg målte verdiene etter vannbyttet pga jeg hadde ikke tid før. Så jeg tok vann i et glass og satte vekk. Derfor var sjokket stort da jeg såg verdiene ! og at ikke verdiene etter vannbyttet var bedre.

Må vel tappe ut halvparten i morgen igjen, og se om verdiene blir bedre da. Er bare såååå redd for å skremme yngelet .
Filterresnen kan nok være synderen her, da vasket du kanskje ut en del bakterier som tar seg av nitritten.
Men hvordan kan det ha noe å si når vannet allerede var dårlig? Dessuten så brukte jeg akvarievann å skylle skum, og "makaronier" i.

Skal ta en test nå på verdiene - byttet halvparten av vannet for noen timer siden.
Nå går det bedre her. Men ser jeg klarer ikke øke Gh, det er litt rart for jeg tilsetter jo pulver etter hvert vannbytte. Må nok bruke enda mer. Og det ser fremdeles ut som at amoniakknivået må ned litt mer.
Ph har også steget etter dagens vannbytte

No3 - 12,5
No2 - 0,025
Amon - 0,25
Ph - 7
Kh - 2
Gh - 8
sessan
Men hvordan kan det ha noe å si når vannet allerede var dårlig? Dessuten så brukte jeg akvarievann å skylle skum, og "makaronier" i.

Fordi bakteriene holder til inni svampen (skum) og makaronier, når disse skylles/ renses selv om det er i akvarievann, så vil noen bakterier forsvinne med grumset.

Derfor man ikke skal ta vannbytte og filterrens samtidig.
Det visste jeg ikke. Men jeg måtte rense filteret, for det rant nesten ikke vann ut av utblåset. Litt rart, må gjøre dette en gang i måneden/halvannen måned. Da renner vannet saktere og saktere, og det er mye grums i filteret. Men får begrense meg med foringen
Var det ikke du som hadde veldig mange snegler i karet ditt? Hvis du plutselig tilsetter masse snegler eller fisk så vil PH falle kraftig. Jeg hadde et 60 liters kar hvor det var klekket noe voldsomt masse snegler og jeg sjekket vannet pga det og Ph var på 6,5. Har aldri hatt så lav PH før. Så masse snegler og mye foring er årsaken til dette tror jeg. Synd at det ble sånn for deg.
aha ! Det var jeg ikke klar over.. Jo det er en god del snegler der nå, og jeg hadde oppi flere etter auksjonen. Heldigvis så stiger ph nå, og vannet viser renere verdier. Er ikke helt sikker på hvor høy ph sneglene vil ha, men 7,5 er vel passe for fiskene mine om jeg ikke tar feil.

Tror kanskje jeg bytter litt vann i morgen også.
Sneglene trenger 7,5 i Ph og 8-15 i GH. Det er for at skallene skal holde seg fine.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap