100% vannbytte hos kampfisk?

Jeg har en kampfisk i et lite Betta Kit. Jeg vet godt at det ikke er det optimale for en kampfisk, som egentlig trenger mye større plass, men han skal ikke være så lenge oppi det karet. Det er vel snakk om max 3 uker. Forhåpentligvis mindre.

Det som er problemet, er at jeg har funnet NO2 i karet hans. På Tetra sine tester så er den på ca 0.3 mg/l.
Jeg bytter nå vann 2 ganger daglig, ca 50 til 60%, og bruker AquaSafe, men ingenting har hjulpet sålangt.

Så jeg lurer på om jeg kan ta et 100% vannbytte for å bli kvitt NO2 raskt?
Det er vel ikke noe filter i dette Betta Kit-et går jeg ut fra så da vil du få nitritt uansett. Det vil etterhvert bli litt bakterier i bunnlaget/grusen som kan hjelpe på, men ikke på så kort tid som 3 uker. Ikke slamsug ihvertfall. Siden du har utslag på nitritt så tyder det på at det er noen bakterier der som tar seg av det langt farligere ammoniakk/ammonium du har i vannet.

Om du velger å bytte 100% av vannet så sørg for at det har samme temperatur og vannverdier som det han går i fra før. Feks kan du fylle vann i en beholder dagen før vannbyttet slik at det rekker å få samme temp til neste dag.

Både vannbytter og nitritt stresser jo fisken en del, men tror nok jeg ville valgt vannbytter uansett.

Vær også obs på at et nytt filter behøver rundt 4 uker med innkjøring før det er klart for fisk. Tenker på det du sier om at han ikke skal bo der så lenge så da regner jeg med at du planlegger å kjøpe noe større. Du må derfor belage deg på å fortsette med vannbytter etter at han flyttes, med mindre du kan få tak i noe filtergrums eller filtermateriale fra et innkjørt filter til å kickstarte det nye filteret med.

Lykke til ihvertfall
Nitrit er aldrig bra, men nå er jo betta en labyrint fisk og klarer fint å hente oksygen over vannspeilet. Så den burde kunne klare seg helt bra. Men noen vannbytter skader ikke, men jeg ville ikke skifta ut 100% med en gang.
Hvor stort er dette bettakittet?
Jeg hadde kampfisker i noen midre beholdere ( 15 liter) og byttet 100% vann en gang i uka så lenge de var der.
Nå er de flyttet i større kar og følger "vanlige vannbytter".
Tom K
Nitrit er aldrig bra, men nå er jo betta en labyrint fisk og klarer fint å hente oksygen over vannspeilet. Så den burde kunne klare seg helt bra. Men noen vannbytter skader ikke, men jeg ville ikke skifta ut 100% med en gang.

Nitritt er alltid et problem, uansett om fisken kan puste luft. At fisken kan hente luft over vann er kun nyttig dersom vannet er veldig oksygenfattig.

Jeg ville puttet en del hurtigvoksende planter oppi til fisken. De bruker opp litt av giftstoffene og gir generelt bedre vannkvalitet. Og kampfisker trives best i et tett beplantet kar.
Mvjnz
[QUOTE=Tom K]Nitrit er aldrig bra, men nå er jo betta en labyrint fisk og klarer fint å hente oksygen over vannspeilet. Så den burde kunne klare seg helt bra. Men noen vannbytter skader ikke, men jeg ville ikke skifta ut 100% med en gang.

Nitritt er alltid et problem, uansett om fisken kan puste luft. At fisken kan hente luft over vann er kun nyttig dersom vannet er veldig oksygenfattig.

Jeg ville puttet en del hurtigvoksende planter oppi til fisken. De bruker opp litt av giftstoffene og gir generelt bedre vannkvalitet. Og kampfisker trives best i et tett beplantet kar.

Ikke for å kværulere, men noe nitrit vil det alltid være i et akvarie, og slik skal det også være. Ellers ville ikke filteret gjort jobben sin. Det er et nødvendig onde om du vil, men så lenge det er under en viss mengde er det heller ikke farlig. Er en del folk på forumet her som er helt hysterisk når det kommer til det med nitrit. Nitrit er et stoff som alltid kommer til og alltid vil finnes i akvariet så lenge det foregår en biologisk nedbrytning av materialer. Og selv om mange sier det, så vil Aldrig nitrit være =0. Da har man i såfall et sterilt akvarie som ingen har likevel.

Jeg driver selv med betta, dog en helt annen art enn splendes og gjorde et eksperiment overt et år. Hvor jeg aldrig bytta vann, kunn tilsatte surt tolvfiltrert vann når dette fordampa. Hadde heller ikke filter i dette karet. Det som strider mot all fornuft er at disse fiskene stor trivdes, de laga skumrede/lekte. Dog blei det ingen yngel ut av det. Fisken har aldrig vært mere fargesterk og kvikke/raske enn de var dette året.
Så min betta art som da kommer fra områder med veldig surt/stille stående vann, hadde ingen problemer med å overleve det jeg testa ut. Jeg valgte dog til slutt å sette inn et luftfilter til slutt, for å være på den sikre siden.

Nå vil jeg ikke anbefale en nybegynner å gjøre som meg, men jeg anbefaler alltid at man kjører inn filteret sitt før man setter inn fisk.

Samme her, jeg bytter sjelden vann hos bettaene mine, og et av karene har ikke filter, kun planter. Det går helt fint.

Problemet mitt var at du mener at fordi fisken kan hente luft over vann er ikke nitritt noe problem. Som om det er en sammenheng mellom de to. En liten mengde nitritt i et veletablert kar er muligens ikke noe problem, men har ingenting med fiskens oksygenopptak å gjøre. Og mengdene nitritt man finner i et nystartet kar er ofte et problem, uansett om fiske får puste eller ikke.
Tusen takk for alle svarene! )

Får vel først fordype litt hvordan kampfisken bor:

Betta kittet rommer rundt 2 liter, har en håndfull grus og to steiner i seg, samt en hurtigvoksende plante (bacopa australis). Jeg har et 63 liters kar som står og "modnes", og har hatt det i, tja, to, kanskje tre uker snart? Har brukt salmiakk metoden den siste tida i det, og venter på at NO2'en som er i det karet skal forsvinne.

Når det karet er klart, skal kampfisken flyttes dit.

Legger ved et par bilder for å vise hvordan han bor:

[External Image]

[External Image]

..han ser jo per nå ikke ut til å ta noen synlig skade av nitritten.. Han svømmer rundt som vanlig, og har ikke endret oppførsel, ikke som jeg har merket i hvert fall.

Lurer også på å skaffe en ny plante til kampfisken, for den jeg har var hentet fra det andre akvariet. Så jeg lurer litt på om nitritten kan ha kommet med den, selv om jeg skyldte den planten godt, og skylder den hver dag.

men, jeg skal altså fortsett med vannbytter, kanskje en gang daglig, og så ta et 100% vannbytte en gang i uka? Eller blir det helt feil?

Kom forresten på at vi skal bort i helgen, og har ingen til å passe fisken.
Om jeg hadde tatt et 100% vannbytte før vi drar, og satt inn en ny plante, samt matet han litt før vi dro, tror dere han ville klart seg alene i to dager? Eller hva kan skje i et så lite kar i løpet av to dager?
Nitritten fulgte ikke med planten. Planter absorberer nitritt fordi de bruker det som næringsstoff, de produserer det ikke.

Jeg ville ikke foret han hver dag i et så lite uinnkjørt kar. Jeg ville droppet foringen de siste par dagene før du reiser, og ta vannbytter som vanlig. Fisker kan helt fint gå en uke uten mat, og hvis de ikke spiser forurenser de mindre. Til vanlig ville jeg foret kun annenhver dag.
Hvis du skal reise bort, bør du vurdere å flytte fisken over i en bøtte. Da får den fem ganger så stor plass som den har nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap