Salmi innkjøring - hvilke dråpetester kan jeg stole på ?

Hei,

Driver med innkjøring etter salmiakk metoden, og skal jo da måle ammoniakknivå. Så sitter jeg her med dråpetester fra henholdsvis Tetra og JBL som jeg trodde skulle være like, men som gir helt forskjellig resultat:

Tetra NH3/NH4+: viser i underkant av 5,0
JBL NH4: viser bare 0,6

Er på 4. døgnet med tilsatt salmi, så jeg heller selv til at Tetra sin er den jeg bør følge, da dette stemmer med de ammoniakkverdiene jeg nå burde ha opparbeidet nå.

Men da er spørsmålet, hva kan jeg lese ut av JBL sin NH4 test ?
Fordelen med JBL sine tester er jo at dei tek hensyn til fargen på akvarievatnet og dei er dermed særs veleigna til testing av blackwater-tanker, etc. Dersom du har mørkt vatn så vil kanskje Tetra sine tester vise feil (før høge verdiar) då dei ikkje tek hensyn til fargen på vatnet.

Iogmed at du skriv at Tetra sin test måler både NH3 og NH4 mens JBL sin test berre måler NH4 så kan det jo hende at tetratesten slår ut fordi du har 5 ppm NH3 (iogmed at korvidt du har NH3 eller NH4 i vatnet er avhengig av PH verdien) mens JBL testen viser at du har 0,6 ppm NH4. Denne teorien må du ta med ei klype salt då eg absolutt ikkje er ekspert på dette!

Eg kan jo også nevne at det er vel så viktig å måle NO2. Poenget er jo at innkøyringa fyrst er ferdig når BÅDE NH3/NH4 nivået og NO2 nivået ligg rundt 0 eitt døgn etter siste tilsetting av salmiakk (som gir NH3/NH4 på 5 ein time etter du tilsatte salmiakken).

Jobber sjølv med å køyre inn ein tank med salmiakkmetoden for tida og det eg merka var at NH3/NH4 nivået sank til rundt 0 allereie eitpar dagar ut i innkøyringa mens NO2 nivået framleis er skyhøgt når eg måler eit døgn etter siste tilsetting med salmiakk. Det skal nemnast at eg kickstarta filteret før eg starta med salmiakken.

Tilslutt: Det kan jo hende at enten Tetratesten eller JBL testen din enten er for gamle eller rett og slett viser feil verdiar...who knows?
Takk for svar.

Har ikke mørkt vann, så sånn sett bør Tetra sin vise riktig.

Måler NO2 også, men har ikke hatt noe utslag der enda. Det er vel forsåvidt normalt i oppstarten, at NH3/4 slår ut først, for så å gå ned idet NO2 går opp. Jeg har også forsøkt å kickestarte med filterguffe fra mitt andre kar, men veldig usikker på om det ble noen sukses da jeg i det nye karet har et fastmontert juwel-filter. Får dermed ikke tatt det ut å kjørt det i ei bøtte med filterguffe slik som jeg har lest blir anbefalt. Tok ut svampene da, og skvisa dem i filterguffa, samt helte litt filterguffe i vannet i akvariet. Hvis det hadde funka, så burde vel NH3/4 verdiene mine også vært lave. Vel vel, får vente å se noen dager til hvordan det utvikler seg.

Burde jo egentlig kunne dette nå da det er kar nr 2 som kjøres inn etter salmi-metoden, men du verden så fort man glemmer
Det jeg ser på mine egne JBL tester, er at de måler NH3/NH4, dvs. den skiller ikke på hva som er hva. Så med mindre det er kommet en ny variant, måle JBL også samlet verdi av ammonium/ammoniakk.

Det går bra å skvise grums fra et filter i drift ut i det nye karet, det blir bare mer skitt utenfor filteret, men bakteriene får du jo med deg på denne måten også.

Ettersom de bakteriene som bryter ned ammoniakk formerer seg mye raskere enn dem som bryter ned nitritt, vil du nok raskt se ganske lave verdier av NH3/4, mens NO2 vil fortsette å øke i flere dager. Om NH3/4 brytes ned allerede nå pga. kickstarten, skal du nødvendigvis kunne se noe NO2 fordi det jo er avfallsproduktet etter den første delen av prosessen. Tetra viser ikke NO2 før du kommer til ca 0,3 mens JBL da er et godt stykke inne i farlig område. JBL er derfor i mine øyne vesentlig bedre enn Tetra, som er fryktelig grovinndelt for NO2.
Bruker JBL for NO2. Var kanskje feil å si at jeg ikke hadde hatt utslag i det hele tatt, men har ikke utslag utover grønn sone. Det har ligget stabilt på 0,025 når jeg måler 24-timer etter salmi-påfyll.

Men har jeg oppfattet det riktig at selv med kickstarter så bør man kjøre salmi i en periode før fiskeslipp, bare at man da kanskje får redusert tiden det tar fra 4-5 uker til 1-2 uker ?
Det er vanskelig å angi noe bestemt tidsrom fordi det avhenger av mange forskjellige faktorer: temperatur, pH verdi, bakteriemengden i filtergrumset som ble satt til etc.

Det beste er å følge testresultatene. Når tilsatt mengde Salmi brytes ned til null i løpet av 24 timer og NO2 samtidig viser null, er filteret normalt innkjørt og du kan foreta stort vannbytte (sjekk nitrat før og etter) og sette inn fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap