Grått vann

Har 230 l akvarium som i det siste har blitt gråere og gråere. Skiftet 1/3 av vannet for to dager siden og tok en heftig rens på pumpa, men det blir bare verre.

Nå har det kommet et fett-aktig belegg på vannskorpa også.. Hva skjer?
PH 6,5 som sedvanlig.
Hva mener du med en heftig rens av pumpa?
Da har du sannsynlig fått det vi kaller infusorier. Da blir vannet grått, og det kommer av for mye næring i vannet, overfôring. Fetthinna på vannoverflaten kommer av samme grunn.
Med heftig rens mener jeg grundig gjennomskylling av alt av filter og bytting av vannet.
Janne
Da har du sannsynlig fått det vi kaller [URLBLOCK1]. Da blir vannet grått, og det kommer av for mye næring i vannet, overfôring. [URLBLOCK2] på vannoverflaten kommer av samme grunn.

Men det skulle jo forsvunnet når jeg skiftet vann og renset?
Da har du sannsynligvis drept eller kraftig svekket bakteriekulturen i filteret ditt, og det må kjøres inn på nytt.. Om du har mange fisker i akvariet kan det føre til problemer med avfallsstoff. Du må aldri vaske selve filteret, bare skylle det forsiktig i litt akvarievann i f.eks en bøtte..
Kontorstol
Da har du sannsynligvis drept eller kraftig svekket bakteriekulturen i filteret ditt, og det må kjøres inn på nytt.. Om du har mange fisker i akvariet kan det føre til problemer med avfallsstoff. Du må aldri vaske selve filteret, bare skylle det forsiktig i litt akvarievann i f.eks en bøtte..

Jeg har hatt akvarium i gud vet hvor mange år, og skyller filtrene ca. hver 5-6 uke.
Har aldri hatt dette problemet tidligere.

Har har 7 ymse fisker og 7 neontetra.
Da har du vært heldig, filteret er kanskje det mest hellige i akvariet.
Meget mulig, men det er jo rart at jeg skulle ha overfôret når jeg ikke har gitt dem mat etter vannbytte?
Inaktiv bruker
Da du byttet litt vann, slmsugde du?? Sitter masse skitt og kanskje litt matrester i grusen/sanda.
Grått vann og infusorier kommer av overfôring over lengre tid, og forsvinner ikke med kun ett vannbytte. Du må nok belage deg på ganske mange vannbytter fremover, og redusere fôringen. Jeg la ved en link i innlegg 3, for at du kunne lese deg opp og få litt informasjon om hvordan du kan bli kvitt det.

Det skal ikke være nødvendig å rense filter hver 5-6 uke, da er det alt for lite. Da kan det bli for stor belastning i forhold til hva filteret klarer å håndtere, og det oppstår fort problem.
Rensing av filter kan gjøres på så mange måter. Når jeg renser filterene på mine fx5 ( Har kar fra 370 - 600 l. ) gjør jeg dette ca 2 ganger pr år. Jeg vil karakterisere fisketettheten som middels.

Jeg har bestandig en ren fx5 stående klar, renvasket uten filter. Jeg tar da ut filterene og vasker forsiktig ut ca. halvparten av filterguffa i kranvann, og setter så disse tilbake i den rene pumpa. På forhånd har jeg justert vannet i krana slik at tempen er den samme som i akvarievannet. Hele "operasjonen" er ferdig på noen ninutter. Har gjort dette i flere år, uten noe problemer med bakteriekulturen.

Når det gjelder grått vann (Infusorier) er dette heller ikke noe stort problem. De få gangene dette har oppstått, har jeg dekket hele karet til med sort plast, montert på UV - lys og bytter ca 40 % vann pr. dg. i en 4 - 5 dg. ( Ingen foring ). Da blir vannet som regel helt klart!

- Tore -
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap