Noen sier at man ikke skal ha klorfjerningsmidler i vannet under innkjøring fordi det fremmer vekst av bakterien som omdanner nitrit til nitrat, andre sier at man skal ha klorfjerningsmidler i vannet under innkjøring ellers vill kloren ta knekken på bakteriene, hva er rett? skal snart innkjøre et am-top 3338 utvendig filter, og skal tilsette filterguffe, men den stinket uvanlig ekkelt, ikke bakterie men dritt...
er det lurt å tilsette likehvel?
jeg skal ta blustart, tabletter som fremmer bakterieveks, har merket at dette lager en god naturlig lukt før.
Også var det det med ancistrusen, for noen dager siden merket jeg at deler av den høyre finnen hos den dene ancistrusen var revet av, jeg har bare guppier i akvariet så jeg tviler på at det var dem.
Men da jeg oppdaget det var området rundt skaden rødt, rødt som et skrubbsår, men igår tok jeg bilder og da var det bedre og ikke så rødt lenger, se på bildene til høyre,
bør jeg avlive den eller vil såret gro?
hvis jeg må avlive, hva er den minst smertefulle, og mest humane måten å avlive en ancistrus på (vet det høres grotesk ut)