Er det "vanskelig" å øke gh?

Vannet i springen her holder en gh på 4/5. Men vurderer å holde levendefødere igjen som f.eks guppy og da må jo verdien økes... Er dette mye strev? Vet man må ha i sånn gh-pulver, men hvordan gjør dere det? Jeg bruker 10-liters bøtter til å mellomlagre vann i før vannbytte, hvor mye pulver i en bøtte f.eks?

Noen som kan forklare meg hvordan dette skal gjøres?
Inaktiv bruker
Nei, det er kjempelett.
Du kan ente bruke GH-Salt(inneholder klorid) eller GH/TH PULVER (inneholder ikke klorid)
Ellers kan du bruke alabastergips fra panduro.
Se på fiskebase hvilken gh fisken liker.
Jeg har erfart at en teskje pr 10 ltr lker GH med 4 grader.
Klorid, hva gjør dette med vannet da?
Inaktiv bruker
Klorid forebygger nitrittforgiftning og letter osmoregulering hos akvariefisk.
Inaktiv bruker
Klorid forebygger nitrittforgiftning og letter osmoregulering hos akvariefisk.
Med andre ord så lønner det seg å bruke GH-salt MED klorid da?
Inaktiv bruker
Det var en som at det øker saltinnholdet i vannet. Jeg kjøpte GH-SALT uvitende om det, men har ikke hatt noen fiskedød pga det.
ok.

Er litt i tenkefasen på å kjøpe nytt akvarie hvor det evnt skal gå levendefødere. Så vi får se
Inaktiv bruker
Jeg synes du skal kjøpe NORAQ GH-TH pulver
eller alabastergips
(alabastergips er billigere)
ok. Hvor mye gips pr liter vann da f.eks?
Levendefødere kan du fint bruke GH-salt til , men skal du ha andre typer fisk, så vil jeg heller anbefale GH+.

Billigste alternativ er selvfølgelig alabastergips
Takk Sissimor, skal undersøke litt og se
kalk, øker ikke det GH'en da? eller er jeghelt på bærtur? syns å ha lest det en plass.
"Dersom du har sand eller stener i vannet som inneholder kalk vil det ofte øke GH."

er no billigere med kalk.
Det er ikke efektivt å bruke kalk for å øke GH, det skal faktisk en del kalk til for å få opp GH verdien. Veldig mye enklere å justere opp GH med GH/TH+ i mellomlagret vann før det tilsettes akvariet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap