Gh og kh

Hvordan får jeg evetuelt GH ned eller opp, ettersom ønske er der, og det samme gjelder KH...?

Ok.. nå fant jeg ut at får å øke GH, kan man bruke GH salt. men hva hvis man vil senken den..?
Vanlig vannbytte..?

Kh kan man øke ved å tilsette natron i vannet, da vil også pH stige. Kh/pH kan senkes ved å tilsette eikebarkekstrakt under vannbytte. Mangroverøtter vil også kunne senke pH, og spesielt nye røtter. Jeg bruker kalkstein i mine kar for å opprettholde en stabil pH.

Gh økes ved å tilstette Gh/Th+ (Ikke gh-salt, det øker kloridinnholdet). Jeg har ikke hørt noen har hatt behov for å senke Gh, da den er tilnærmet lik null i vårt kranvann. Har du brønnvann kan det være annerledes.
Inaktiv bruker
Om gh i akvariet er så høyt at du må senke det, kan man bruke regn vann, men vær obs på at noe akvarie pynt og bunnlag kan øke gh. Du kan da bytte ut det som øker gh med noe son ikke gjør det så er det bare å bytte vann, litt og litt, sakte men sikkert.
hardhet (gh) kan senkes ved torvfiltrering.
For å senke gh er det vel bare bruk av regnvann eller reversert osmose ved hjelp av et såkaldt RO-anlegg som funker. Enkelt forklart, å tilsette vann med lavere gh

Torvfiltrering funker bare for senking av ph/kh så vidt jeg vet.
Inaktiv bruker
Joakim
hardhet (gh) kan senkes ved torvfiltrering.
NEI, da senker du kh som senker PH... Lurt å gi riktig info.

Torv filtrering:

Kjemisk filtrering er metoder hvor kjemiske bestanddeler i vannet blir kjemisk endret av filtermaterialet som f eks torvfiltrering (=bruk av behandlet torvmose, Sphagnum). Torv har flere positive egenskaper, og passer ypperlig til akvarier der brunt, surt vann er en forutsetting. Torv tilfører vannet humusstoffer, og hormoner, mange fisk er avhengi av. I tillegg vil torv senke Kh, og dermed også Ph. All torv har begrenset tid det er virksomt, og etter 3 ukers tid har torven gjort jobben sin. Torv har ikke noen biologisk effekt med tanke på nedbrytingen i filteret, og bør derfor ikke ta opp for mye av volumet i filteret. Mål deg frem til hvor mye du trenger i ditt filter, for å oppnå ønskede vannverdier. Torv bør benyttes i filterposer, slik at den er lett å fjerne.
Å bruke torvfiltrering som Gh senking er vel for den spesielt interesserte, mener jeg. De som benytter denne metoden er som oftest ute etter svært surt vann, og samtidig senke konduktiviteten (ledningsevne).

Tusen takk for alle innspill
Jørg1 AKA Spock
[QUOTE=Joakim]hardhet (gh) kan senkes ved torvfiltrering.
NEI, da senker du kh som senker PH... Lurt å gi riktig info.

Riktig info ja. Jammen meg fint at vannkjemi er så enkelt at det forklarer alt i et lite avsnitt. Det er nok ikke fullt så enkelt.

Du har rett i at kh/ph også senkes ved torv-filtrering. Noe man stort sett ønsker om man har fisk som vil ha lav hardhet.

At man har lav gh trenger ikke bety at man har lav ledningsevne. Fiskene bryr seg ikke om hva gh-testen til Tetra sier, men derimot hvilken ledningsevne vannet har, og den langt enkleste og billigste måten å senke denne på er ved torv-filtrering. Man kan helt klart bruke regnvann og RO-filtrering, men da lager man mye unødvendig jobb for seg selv. Torv finner man overalt, i dyrebutikker og på plantesentre (pass på å få uten tilsatt gjødsel i så fall) og er enkelt å bruke.

Anbefaler et par artikler om emnet:
skepticalaquarist.com/water-softening
skepticalaquarist.com/peat-filtration
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap