- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Filtret mitt har røket, hjelp
Filtret mitt har røket, hjelp
Hei
Jeg kom hjem fra en en ukes lang ferie på lørdag, og oppdaget at filtret bråket og ikke hadde noen gjennomstrømning. Filtret som stod i karet mitt er en fluval 405 utvendig. Har også en lufte stein i karet som har gitt litt bevegelse.. Jeg vet jo ikke hvor lenge det har stått slik kan jo være så mye som ei uke... På mandag reiste jeg avgårde og kjøpte meg et nytt filter et eheim 2078 e.. Fikk det montert opp samme kveld. Brukte det som var av filtermateriale i 405 og puttet oppi ny filtret og fylte opp resten av plassen med ny substrat..
Jeg hadde også et 50% vannbytte før jeg startet det nye filtret.. Nå er vannet meget uklart, grått... Vannverdiene er bra, men det nye filtret er jo ikke innkjørt, så det jeg lurer på er:
Hvor ofte skal jeg bytte vann fremover? Normalt sett bytter jeg vann 2 ganger i uka og 30-40% har Discus..
Hvor lenge vil vannet være slik grått? Og hva er grunnen? Er der bare det at filtret er nytt?
Er det noen som kjenner det filtret jeg har kjøpt eheim 2078 e?
Hvor lenge overlever bakteriefloraen i et filter som ikke går?.... Det luktet helt normalt slik filtret pleier og gjøre når jeg renser det ca 2-3 ganger årlig..
Håper noen kan hjelpe meg, er bekymret!
Glemte å skrive at det går i et Juwel Rio 240 liter...
Er redd for å miste mine flotte Discus.. De er riktignok store fra 15 -20 cm, og i godt hold(feite og fine)..
Postet 05.07.12 kl 01:42
Inaktiv bruker
bytt filter og bruk de gamle filter materialene.
Postet 05.07.12 kl 09:41
Hei igjen
Vet ikke om du leste alt jeg hadde skrevet... For ja, jeg har jo byttet filter siden fluvalen var gåen.. Satte inn en eheim pro3 2078 e.. ( ny kjøpt på mandag)
Brukte det jeg kunne av filtermedia fra det gamle filtret, men...
Da jeg stod opp til morgen idag var en discus og en ancistrus død.. Jeg målte vannet og fikk ikke noe unormalt utslag.. Det finnes ikke nitrit, ikke enda hvertfall, men det kommer vel først om ca 14 dager.. Så jeg skal fortsette med daglig vannbytte ca 20 % tenker jeg, slik at det muligens stabiliserer seg..
Den discusen som nå er død, var den minste og mest stusselige av de alle... men hvordan vil det gå med resten..
Vet ikke om du leste alt jeg hadde skrevet... For ja, jeg har jo byttet filter siden fluvalen var gåen.. Satte inn en eheim pro3 2078 e.. ( ny kjøpt på mandag)
Brukte det jeg kunne av filtermedia fra det gamle filtret, men...
Da jeg stod opp til morgen idag var en discus og en ancistrus død.. Jeg målte vannet og fikk ikke noe unormalt utslag.. Det finnes ikke nitrit, ikke enda hvertfall, men det kommer vel først om ca 14 dager.. Så jeg skal fortsette med daglig vannbytte ca 20 % tenker jeg, slik at det muligens stabiliserer seg..
Den discusen som nå er død, var den minste og mest stusselige av de alle... men hvordan vil det gå med resten..
Postet 05.07.12 kl 10:43
Postet 05.07.12 kl 10:57
Hei igjen
Da håper jeg det løser seg... Har fått noe filterinnmat av en kollega som også driver med Discus.. Så nå skal jeg hjem og fikse opp. Også får jeg bare fortsette med dette inttil det stabiliserer seg. Håper ikke det tar så lang tid.. Hadde igrunn tenkt meg litt mer ferie i sommer enn å fortsette å bytte vann.
Oppdatering kommer etterhvert..
Da håper jeg det løser seg... Har fått noe filterinnmat av en kollega som også driver med Discus.. Så nå skal jeg hjem og fikse opp. Også får jeg bare fortsette med dette inttil det stabiliserer seg. Håper ikke det tar så lang tid.. Hadde igrunn tenkt meg litt mer ferie i sommer enn å fortsette å bytte vann.
Oppdatering kommer etterhvert..
Postet 05.07.12 kl 12:51
Hei igjen!
Igår fikk jeg kjørt en såkalt varmstart av filtret mitt, da jeg fikk hentet endel filtermedia hos en kollega.. Jeg byttet også ca 20% vann, da jeg vil være så sikker som mulig på at jeg ikke drar karet fullt av nitritt.
Jeg målte også vannet og det viser:
Nitritt 0
Nitrat 25
Ph 7
Så enn så lenge ser det hvertfall bra ut. Men Nitritt toppen kommer jo ikke før om 14 dager, men jeg skal følge med og måle vannet jevnlig.
Er det noen som har erfaring med filtret Eheim Pro 3 2078 e? Min er faring så langt er at det er noe partikler i vannet som ikke filtreres skikkelig, mulig det bare tar litt tid, ellers er det meget stille og rolig!
Igår fikk jeg kjørt en såkalt varmstart av filtret mitt, da jeg fikk hentet endel filtermedia hos en kollega.. Jeg byttet også ca 20% vann, da jeg vil være så sikker som mulig på at jeg ikke drar karet fullt av nitritt.
Jeg målte også vannet og det viser:
Nitritt 0
Nitrat 25
Ph 7
Så enn så lenge ser det hvertfall bra ut. Men Nitritt toppen kommer jo ikke før om 14 dager, men jeg skal følge med og måle vannet jevnlig.
Er det noen som har erfaring med filtret Eheim Pro 3 2078 e? Min er faring så langt er at det er noe partikler i vannet som ikke filtreres skikkelig, mulig det bare tar litt tid, ellers er det meget stille og rolig!
Postet 06.07.12 kl 13:03
Postet 06.07.12 kl 13:10