- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Sikkert et dumt spørsmål, men...
Sikkert et dumt spørsmål, men...
GH testene til JBL og Tetra skal skifte fra rødt til grønnt, men hvorfor er da testvæsken i disse flaskene grønn??
Jeg har testet vannet i akvariet mitt med både JBL og Tetra sine GH tester, men det blir bare mer og mer grønnt, ikke så mye som et tegn til rødt. Første dråpe er og blir grønn, og resten av dråpene er ikke bedre. Er GH på null da?
Jeg har testet vannet i akvariet mitt med både JBL og Tetra sine GH tester, men det blir bare mer og mer grønnt, ikke så mye som et tegn til rødt. Første dråpe er og blir grønn, og resten av dråpene er ikke bedre. Er GH på null da?
Postet 31.07.12 kl 16:53
Postet 31.07.12 kl 17:08
Postet 31.07.12 kl 17:22
JoxterGH testene til JBL og Tetra skal skifte fra rødt til grønnt, men hvorfor er da testvæsken i disse flaskene grønn?? Jeg har testet vannet i akvariet mitt med både JBL og Tetra sine GH tester, men det blir bare mer og mer grønnt, ikke så mye som et tegn til rødt. Første dråpe er og blir grønn, og resten av dråpene er ikke bedre. Er GH på null da?
Denne typen gh-test er noe forvirrende for oss nordmenn, siden vi har så veldig mykt kranvann her i Norge. I andre land i Europa er vannet generelt mye hardere, og testen er derfor enklere og forstå, siden det faktisk telles dråper og det tar noen dråper før fargen endres. Her skifter jo fargen på første dråpe, og da blir liksom bruksanvisningen forvirrende for "hvor ble det av den andre fargen som liksom skulle være der?"
Jeg tror du har gh verdi lik en til null, akkurat mange av oss andre her. Det er noen som har litt hardere vann, avhengig av hvor i landet de bor og om de har kommunal vannforsyning eller privat brønn osv, men som sagt; generelt har vi ofte gh lik null til en eller to her.
Postet 31.07.12 kl 17:34
Aha..!
Da så, da ble jeg endelig litt klokere på dette med hvor høy GH jeg har. Tusen takk for svar!
Burde jeg heve GH forresten? Det kommer vel an på hva slags fisk man har, men hva er den ideelle GH verdien for de fleste "vanlige" fisker?
om det hjelper, så kan jeg liste opp hva slags fisk jeg har i mine to akvarier:
180 litern:
Ancistrus
Corydoras Aeneus
Otocinclus
Boliviansk Sommerfuglciklide
Platy
60 litern:
Otocinclus
Corydoras Panda
Kampfisk hann
Burde jeg heve GH forresten? Det kommer vel an på hva slags fisk man har, men hva er den ideelle GH verdien for de fleste "vanlige" fisker?
om det hjelper, så kan jeg liste opp hva slags fisk jeg har i mine to akvarier:
180 litern:
Ancistrus
Corydoras Aeneus
Otocinclus
Boliviansk Sommerfuglciklide
Platy
60 litern:
Otocinclus
Corydoras Panda
Kampfisk hann
Postet 31.07.12 kl 18:01
JoxterBurde jeg heve GH forresten?
Nei, absolutt ikke.
Joxter180 litern: Ancistrus Corydoras Aeneus Otocinclus Boliviansk Sommerfuglciklide Platy 60 litern: Otocinclus Corydoras Panda Kampfisk hann
Av alle fiskene du nevner, er det kun platyen som skiller seg ut. Det er en liten outsider i samlingen din, da den er en levendeføder. Den passer egentlig ikke helt inn sammen med de andre fiskene dine mht kravet om gh-verdi. Platyer (i likhet med guppy og molly) trives vel egentlig litt overalt, men ideelt sett skal de ha noe hardere vann enn resten av fiskene dine. Levendefødere liker hardt vann.
Corydoras, Otocinclus og sommerfuglciklide for eksempel, er alle sør-amerikanske fisk som stortrives i svært bløtt vann uten noen særlig gh-verdi å snakke om. Perfekt vann for dem.
Hvis du ikke er veldig nært knyttet til platyene dine, kunne du jo kanskje solgt dem og erstattet dem med en annen liten fiskeart som trives i grupper. Hva med f.eks. de oransje tetraene ildtetra...? Lekre småfisk, som danner en flott, glitrende stim. Du bør ha minimum 10 for at de skal trives best mulig De er også fra sør-amerika og ville stortrives i det bløte vannet du har med nesten ikke målbar gh og ph på 6-tallet
Postet 31.07.12 kl 18:11
Endret: 31.07.12 kl 18:11
hm, ildtetraene var veldig fine!
Har blitt litt knyttet til Platyene, siden de var de første fiskene jeg fikk. De har sannsynligvis hatt samme GH hele tiden, og ser ikke ut til å mistrives. Men jeg kunne jo flyttet de over i 60 litern og hatt ildtetraer og de andre fiskene som liker lav GH i 180 literen, og evt ordnet litt høyere GH i 60 literen.. Det er jo en mulighet
Har blitt litt knyttet til Platyene, siden de var de første fiskene jeg fikk. De har sannsynligvis hatt samme GH hele tiden, og ser ikke ut til å mistrives. Men jeg kunne jo flyttet de over i 60 litern og hatt ildtetraer og de andre fiskene som liker lav GH i 180 literen, og evt ordnet litt høyere GH i 60 literen.. Det er jo en mulighet
Postet 31.07.12 kl 18:29
Postet 31.07.12 kl 19:03
Ikke for å kuppe tråden, men når vi er inne på dette med gh, hvordan regner man egentlig dh/gh mtp dråptetesten. Er det for eks, om man har 9 dråper før vannet skifter fra rødt til grønt, vil det si at det ligger på 9 gh? (9 dh?) eller er det noe man skal regne ut etterpå? Har aldri helt skjønt akkurat dette med gh/dh og hardhet..og er gh og dh akkurat det samme, eller betyr dh noe annet?
Postet 31.07.12 kl 19:08
Postet 31.07.12 kl 19:10
Postet 31.07.12 kl 19:12