Fiskeløs innkjøring, mislykket?

Har satt opp et mallekar og tenkte jeg skulle prøve fiskeløs innkjøring for første gang. Det er et 110L foreløpig kun med sort bakgrund og biltemasand, utstyrt med en utvendig Eheim 2073 og en innvendig Eheim 2048, begge med difusor.
Tilsatte Salmi og målte ammonium til ca 1,5 mg/L, men så ser det ikke ut til å skje stort mer
Etter en uke kunne jeg fortsatt ikke se at ammonium hadde sunket, så i går byttet jeg noe av vannet med akvarievann fra et annet kar i forbindelse med vannskifte i heimen. Tenkte det kunne hjelpe til med å sette igang prosessen.
Målte nå etter et døgn, og det hadde fortsatt ikke skjedd stort, så da lurer jeg på om det er noe jeg ikke har fått med meg?

Pleier å kikkstarte filter med hjelp av et ferdig innkjørt et, men tenkte jeg skulle prøve dette som et forsøk iogmed at jeg har tid å mulighet. Men jeg skjønner ikke helt at det ikke skjer noe som helst, hvor lang tid kan det ta?
Vel, fiskeløs innkjøring med salmiakk er en perfekt måte å slite seg ihjel på og kvele all glede med akvariehobbyen allerede i begynnelsen. Iom at du har akvarium fra før av, får vi håpe du er hekta nok til at du ikke mister helt lysta.

Når det er sagt, det tar noen uker før nitrifikasjonsprosessen er i gang med stort nok tempo til at ammoniakken forsvinner. Det er viktig, iom at du gjør det på denne måten, å tilsette ammoniakk jevnlig slik at bakteriene hele tiden har noe å jobbe med.

Mao. - nei, det er ikke noe du ikke har fått med deg. Bortsett fra at dette tar lengre tid enn en uke før resultatene kommer. Vannbytte forsinker sannsynligvis prosessen.

Iom at du har akvarium i gang er det jo bare å kickstarte, så er du klar for fisk ila et par dager. Eller du kan tilsette salmi og måle deg ihjel daglig noen uker fremover. Ditt valg. (ingen penger til den som gjetter riktig på om jeg er stor fan av salmi-metoden

Som sagt, så er ikke dette noe jeg må gjøre. Heller ikke noe som kan ødelegge min akvarieinteresse og glede ved hobbyen.
Jeg hadde noen uker til jeg skal hente fiskene, så jeg ville teste salmi metoden som et lite eksperiment.
Men jeg får det alikevel ikke helt til å stemme, at det tar så lang tid før det skjer noe som helst?
Jeg vet ikke ( er fersk som bare det.)
Men jeg ville jo tro at det du stort sett sparer i tid er tiden det tar amoniakken å komme av seg selv + at du sparer litt tid med ekstra for til bakterier.
og kan få en større levedyktig bakterieskare som kan takle mere fisk på en gang.

nå slapp jeg å teste salmiakkmetoden selv.
Jeg innkjørte et akvarie med salmi metoden.
Det tok nærmere 2 uker før det begynte å skje ting.
Etter 4,5 uker var jeg ferdig.
Om ikke annet kunne jeg starte med mange fisker med en gang.
TS: Hvorfor droppe å kickstarte filteret før du begynte med salmi?
Vegard Wendelborg
Som sagt, så er ikke dette noe jeg må gjøre. Heller ikke noe som kan ødelegge min akvarieinteresse og glede ved hobbyen. Jeg hadde noen uker til jeg skal hente fiskene, så jeg ville teste salmi metoden som et lite eksperiment. Men jeg får det alikevel ikke helt til å stemme, at det tar så lang tid før det skjer noe som helst?

Bra.

De lærde sier ca. to uker med ammoniakk før nitrosomonas-bakteriene er mange nok til at de bryter ammoniakk til nitritt effektivt, så nye to uker før nitritt brytes ned til nitrat. Ish.
Jeg er storfan av innkjøring med salmi; funker utmerket. Om du vil speede opp prosessen litt, så tilfører du litt filterslam fra et innkjørt filter. Ved hjelp av salmi, og litt tolmodighet, så vil du ha en stor bakteriekoloni klar til å ta imot mange fisk på en gang. Finnes forresten veldig lite bakterier i vannet.

Vannkjemi og målinger kan dessuten være både spennende og lærerikt
Å kjøre inn med tilsetning av ammonium i form av Salmi betyr ikke at filteret ikke må kjøres inn, tror ikke alle har fått det helt med seg og blir utålmodige fordi bakteriene ikke oppstår raskere enn ved bruk av innkjøringsfisk. Det er ingen hurtigmetode, det er en alternativ metode til råtnende fiskemat eller innkjøring med mulig ofring av fisk...

Som det sies her, med Salmi slipper du å utsette fisk for unødvendig stress pga nitritt, og du kan sette inn en stor mengde fisk på en gang, stor fordel hvis man ønsker stimfisk for eksempel.

Nå kickstarter jeg også hvis det plutselig haster. Men jeg setter ikke inn fisk før testene viser at filteret tåler belastning...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap