Høy ph, lav kh, senke ph med co2?

Hei,

jeg har nylig flyttet til Vinterbro fra Oslo og tatt opp akvariehobbyen. Etter diverse målinger har jeg funnet ut at jeg har pH på ca 8.8 og kH på 4. Ut fra pH/kH/co2-tabellene bør jeg ha pH på ca 6,6 for riktig mengde co2 i vannet ift plantevekst.

Er det jeg som har misset noe her,? er det greit å kjøre ned pH 2 "punkter" med co2. Jeg satte på anlegget for fire timer siden og er nå nede på ønsket pH. Jeg har kontrollmålt både kH og pH og begge ser ut til å stemme. Det er forøvrig ikke fisk i akvariet ennå.

Dersom noen nær postnummer 1407 har sine vannverdier fra springen setter jeg pris på de også.

Takker for synspunkter.
Ser ut til at du har full kontroll på dette. Selv har jeg kh på 4 og ph på 6,7. Det er ikke noe problem å kjøre ned ph 2 punkter ved hjelp av Co2. Jo færre planter du har jo raskere vil phen synke.

Det eneste jeg reagerer litt på er den høye phen du hadde i karet ditt. 8,8 er høyt for springvann. Har du sjekket springvannet ditt?
Jeg har sjekket vannet i karet ettet at det har gått noen dager, kun med rådasand, da var den så høy. Skal sjekke springvannet etter at det har stått en dag også. Jeg synes også det var veldig høy pH, forsøkte å finne noe om vannverdier på Ås kommune sine sider uten suksess :S
Etter litt research har jeg kommet frem til at min drikkevannskilde må være Gjersjøen og på Oppegård kommunes side står det følgende:

Hardhet = 2,9 ?dH, det vil si at det ikke er nødvendig med salttilsetning for oppvaskmaskiner. Denne lave hardheten kalles ”bløtt vann” og kjennetegnes ved at såpe skummer relativt lett, i motsetning til ”hardt” kalkholdig vann
Koliforme bakterier – Colilert = 0. Krav i drikkevannsforskriften = 0
Fargetall = 5 - 10. Krav i drikkevannsforskriften = mindre enn 20
Turbiditet = 0,2 - 0,5. Krav i drikkevannsforskriften = mindre enn 4,0
pH = ca. 8,0. Krav i drikkevannsforskriften = 6,5 - 9,5
Temperatur = 3 - 8 ?C

Enten skjer det da noe med vannet før det kommer ut av kranen hos meg, eller så er måleutstyret off. Alternativt er dette gamle data. Jeg skal skal måle kranvann i kveld som ble tappet i dag tidlig.
mushkin
Etter litt research har jeg kommet frem til at min drikkevannskilde må være Gjersjøen og på Oppegård kommunes side står det følgende: Hardhet = 2,9 ?dH, det vil si at det ikke er nødvendig med salttilsetning for oppvaskmaskiner. Denne lave hardheten kalles ”bløtt vann” og kjennetegnes ved at såpe skummer relativt lett, i motsetning til ”hardt” kalkholdig vann Koliforme bakterier – Colilert = 0. Krav i drikkevannsforskriften = 0 Fargetall = 5 - 10. Krav i drikkevannsforskriften = mindre enn 20 Turbiditet = 0,2 - 0,5. Krav i drikkevannsforskriften = mindre enn 4,0 pH = ca. 8,0. Krav i drikkevannsforskriften = 6,5 - 9,5 Temperatur = 3 - 8 ?C Enten skjer det da noe med vannet før det kommer ut av kranen hos meg, eller så er måleutstyret off. Alternativt er dette gamle data. Jeg skal skal måle kranvann i kveld som ble tappet i dag tidlig.

Springvannet ditt kommer fra Stangåsen som henter råvann fra Gjersjøen

Sitat:
Før drikkevannet sendes ut i ledningsnettet tilsettes det lut for å heve pH til ca. 8.
Klortilsettingen skal sikre at vannet er bakteriefritt helt frem til tappekrana hos den enkelte abonnent.
Sitat slutt

Sitatet er hentet fra Geocaching.com

Håper dette forklarer ph din litt bedre.
OK, takk for info.

Er det vanlig med lut i vannet og er det noe jeg bør gjøre ift det eller kan jeg regulere ned til ønsket pH med co2 uten å tenke videre på det?
det kan jeg ikke svare på.

Du klarer å dra ned ph med Co2 ja og det gjør ikke noe men vet ikke om det er hensiktsmessig å kun bruke co2 eller om du skulle tilsatt eikeekstrakt.

Dette er forøvrig noe jeg ikke kan nok om så jeg ønsker gjerne å se svaret fra de Drevne her inne.

Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap