Ph faller drastisk (syke cory)

Prøve å forklare her... Kjøpte 8 Corydoras davidsandsi for ca 1 mnd siden og de fant seg fort til rette i akvariet. Går sammen med 3 Ancistrus og en Banjomalle i en 180L. Sjekket vannverdier før jeg kjøpte fiskene og alt var på stell

Men i slutten av forrige uke skjedde det noe. Ser at flere av coryene er syke. Mistenkte fort fløyelssyke eller Chilodonella. De ble fort slappe og virket fjerne, samtidig som det kom en hvit hinne på fisken. Tok ut en vannprøve før jeg fyrte på med eSHa Exit.

Alle vannverdiene utenom ph er bra. Den ble så gul som den kan bli, altså 5. (tror jeg tok den dråpetesten 4 ganger...trodde liksom ikke på det..) Startet med vannbytter og da kommer ph seg opp igjen på 6,5, men dagen etter er den f... meg nede på 5 igjen.
Skjønner seriøst ingenting. Ph fra vannet i springen 6,5-7.

Har nå tatt ut et par av røttene, i håp om at det skal hjelpe, men skjønner ikke at det kan være årsaken. Har jo hatt de oppi der lenge uten at det har skjedd noe med annen fisk.
Hører jo med at 4 av de 8 har tatt kvelden

Noen forslag???
Jeg har ingen gode forslag ang. sykdom. Trist at du har mistet fire allerede. Jeg fikk opp Ph i karet ved hjel av natron. Det er jo ingen varig løsning, men en snarvei når fiskene sliter. Jeg rørte litt og litt natron ut i lunket vann, og målte etterhvert. God bedring i akvariet!
har heller ikke noe råd, men ett? På dine vegne. 1 mnd siden oppstart av karet? Er det slik at når vekstgrunnlaget for filterbakterier er på topp at man da vil få ett fall i ph i ekstreme tilfeller?
Rolf H
har heller ikke noe råd, men ett? På dine vegne. 1 mnd siden oppstart av karet? Er det slik at når vekstgrunnlaget for filterbakterier er på topp at man da vil få ett fall i ph i ekstreme tilfeller?

Nei, akvariet har stått i snart 5år, så alt er godt innkjørt for å si det sånn.
Thomas Lagesen
Nei, akvariet har stått i snart 5år, så alt er godt innkjørt for å si det sånn.

Kan det være "gammel tank syndromet" ?
Om jeg ikke husker hva jeg har lest helt feil så kan det noen ganger bli vanskelig å holde stabile verdier i kar som har kjørt i mange år.
Det kan være verdt å sjekke i alle fall.
De som har fått dette har da vasket/byttet ut sand/grus og satt opp karet "på nytt".
La pumpa stå og gå i en bøtte og ta ut fiskene når du vasker/skifter bunnlag.

Om jeg er helt på bærtur så må noen bare rette meg, men det er det eneste jeg kan tenke på som høres likt ut som dette.
Tenkte tanken at det kunne være noe med det, men følte at det egentlig hørtes litt rart ut. Har aldri opplevd det før. Da jeg flyttet hit hadde det stått i 7-8år i forrige leilighet, og da skjedde det ikke...?
Er enig med Kaja ,kar som har gått i flere år kan slite med synkende ph.
Har det slik i flere av mine kar ,men Coryene mine synes ikke det gjør noe med så lav ph . Det jeg gjør for å holde phèn noenlunde stabil er å tilsette noen kalksteiner i karet .
Hvor store er avgjørende på størrelsen av karet.

Men det er ikke sikkert at det er phèn som er årsaken til sykdommen og dødfallene på fiskene dine ,som sagt ,mine trives godt selv om den er lav.
Sølvi Gullaksen
Er enig med Kaja ,kar som har gått i flere år kan slite med synkende ph. Har det slik i flere av mine kar ,men Coryene mine synes ikke det gjør noe med så lav ph . Det jeg gjør for å holde phèn noenlunde stabil er å tilsette noen kalksteiner i karet . Hvor store er avgjørende på størrelsen av karet. Men det er ikke sikkert at det er phèn som er årsaken til sykdommen og dødfallene på fiskene dine ,som sagt ,mine trives godt selv om den er lav.

Sant som du sier, er ikke sikkert det er ph som er årsak. Ser forresten ut som fiskene har kviknet til litt igjen. De ser ikke så fjerne ut og er heller ikke så blasse.
Får la det være sånn til medisinkuren er ferdig, så får jeg heller ta en god runde på hele akvariet da.
Kjøpte en sånn ph/kh+ som "øker ph og bufferkapasiteten i vann...."

Nå er ph normal igjen. Kommer til å følge med på ph et par-tre ganger pr uke fremover.

Og det beste av alt...det er full fart i fiskene igjen. De har fått tilbake fargen sin og svømmer som bare det. Begynt å spise igjen har de også.

Kommer forresten til å ta en skikkelig vaske av akvariene her snart for å være på den sikre siden med tanke på det "gammel tank syndromet"
så flott at de har kommet seg igjen

Men det holder ikke bare med vask når fu tenker på "gammel tank syndromet" .
Da må du nok skifte sanden og , det kan nok være verdt det
Den er faktisk ikke så gammel...maks 1år. Men mulig jeg kan bytte ut noe, tror jeg har noe igjen.
Ok ,trodde bare den var 5 år gammel den og siden du skrev at karet ble satt opp da .
Så da er det vel kanskje ikke det som gjør det likevel.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap