- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- For høy nitritt enda byttet vann!
For høy nitritt enda byttet vann!
Hei!
Jeg har kjørt igang et 240 liter med malawi fisk i nå. Jeg fylte på 40-50 liter med vann fra et igangkjørt akvarie med nytt vann for og få startet bakteriekulturen i filteret. Jeg har en e-heim 2075 samt et uv filter på utblåset. Jeg har hatt det igang 1 uke nå og måler verdiene. Jeg har tetra sitt dråpesett og det viser at jeg har 1,5mg/l Nitritt og 1,5mg/lmed NH3/NH4. Jeg byttet ut 40liter vann og vannverdiene viser det samme. Jeg forstår egentlig ingenting. Hvis jeg har så høy nitritt i vannet så skulle det jo synket etter vannbyttet og fisken min skulle vel død med så høyt innhold. Jeg leser at hvis man har høy Ph så vil det påvirke at man har høyere amoniakk. Jeg har en ph på mellom 7,5 og 8. Nitratnivået er på 12,5mg/l og det står at over 50mg/l er skadelig så den er jo grei. Jeg har hatt akvarie før og har aldri hatt slike verdier. Fisken ser ut til og trives så jeg klør meg litt i hodet! Salt for malawi og aquasauna for og ta farlige stoffer i vannet har jeg også brukt. Er det noen som har noen tips?
Jeg har kjørt igang et 240 liter med malawi fisk i nå. Jeg fylte på 40-50 liter med vann fra et igangkjørt akvarie med nytt vann for og få startet bakteriekulturen i filteret. Jeg har en e-heim 2075 samt et uv filter på utblåset. Jeg har hatt det igang 1 uke nå og måler verdiene. Jeg har tetra sitt dråpesett og det viser at jeg har 1,5mg/l Nitritt og 1,5mg/lmed NH3/NH4. Jeg byttet ut 40liter vann og vannverdiene viser det samme. Jeg forstår egentlig ingenting. Hvis jeg har så høy nitritt i vannet så skulle det jo synket etter vannbyttet og fisken min skulle vel død med så høyt innhold. Jeg leser at hvis man har høy Ph så vil det påvirke at man har høyere amoniakk. Jeg har en ph på mellom 7,5 og 8. Nitratnivået er på 12,5mg/l og det står at over 50mg/l er skadelig så den er jo grei. Jeg har hatt akvarie før og har aldri hatt slike verdier. Fisken ser ut til og trives så jeg klør meg litt i hodet! Salt for malawi og aquasauna for og ta farlige stoffer i vannet har jeg også brukt. Er det noen som har noen tips?
Postet 30.09.12 kl 23:32
Postet 30.09.12 kl 23:48
Bakteriene sitter i filteret, ikke i i vannet, så å bruke vann fra et annet kar har lite for seg. Du trenger filterguffe fra et innkjørt filter.
Tetra sin nitritttest er ikke veldig nøyaktig, anbefaler JBL sin test. Fortsett å bytte vann, kutt ut foring en ukes tid, og tilfør filterguffe fra et innkjørt filter.
Tetra sin nitritttest er ikke veldig nøyaktig, anbefaler JBL sin test. Fortsett å bytte vann, kutt ut foring en ukes tid, og tilfør filterguffe fra et innkjørt filter.
Postet 30.09.12 kl 23:49
Bare en ting som hjelper, daglige vannbytter! 40 av 240 liter er for lite. Det vil ikke vise uttynning av NO2. Bytt ut 40- 50% hver dag fremover. Filteret ditt er nok ikke innkjørt enda, prøv å få takk i filtergugge fra noen som har et velbrukt filter gående, og bruk det umiddelbart. Les om innkjøring av akvarium her på forumet. Det er ikke noe særlig med bakterier i gammelt akvarievann, de snille bakteriene er i all hovedsak i filteret og ellers på "ting" i karet. Følg nøye med verdiene dine fremover noen uker, og ikke putt flere fisk i i denne perioden. Lykke til!
Postet 30.09.12 kl 23:50
Endret: 30.09.12 kl 23:59
Postet 30.09.12 kl 23:52
Postet 30.09.12 kl 23:55
Du kan gjerne helle det rett i vannet, i nærheten av filteret. Hvis du har utvendig filter (som er mest hensiktsmessig i et så stort kar), er det like greit å helle det rett i filterbøtta. Siden nykaret ditt er såpass stort, anbefaler jeg rikelig med gugge, gjerne fra et utvendig filter som har mye større innhold enn et innvendig. Jo flere "snillbakterier", jo bedre. Grumset i vannet synker til bunnen og du kan fjerne dette senere. Dette har fungert utmerket hos meg Som nevnt ovenfor, for fiskene sparsomt til verdiene er bra igjen.
Postet 01.10.12 kl 00:13
Postet 04.10.12 kl 01:20
Postet 04.10.12 kl 11:25
Bakterier fra butikk? Har filteret du hentet gugge fra vært ute av drift eller sirkulasjon? Tok det lang tid fra du fikk guggen til du helte den oppi?
Det høres ut som du fortsatt har innkjøringsproblemer, og du må bytte 40-50% vann, og ikke 40 liter. Det utgjør bare ca 15%... 40-50% av 240 liter tilsavarer 100-120 liter. Hvis du fortsetter å bytte for lite vann fremover, vil du slite med NO2 lenge, dessverre. Fiskene har det IKKE bra med nitritt i vannet selv om det ser slik ut.
Jeg håper det ordner seg, masse lykke til!
P:S: fortsett å spørre hvis du er i tvil om noe.
Det høres ut som du fortsatt har innkjøringsproblemer, og du må bytte 40-50% vann, og ikke 40 liter. Det utgjør bare ca 15%... 40-50% av 240 liter tilsavarer 100-120 liter. Hvis du fortsetter å bytte for lite vann fremover, vil du slite med NO2 lenge, dessverre. Fiskene har det IKKE bra med nitritt i vannet selv om det ser slik ut.
Jeg håper det ordner seg, masse lykke til!
P:S: fortsett å spørre hvis du er i tvil om noe.
Postet 04.10.12 kl 11:28
Endret: 04.10.12 kl 11:55
Postet 05.10.12 kl 23:58
Postet 06.10.12 kl 00:04