Infusorie? tåkete vann etter co2.

Hei!
Har nettopp fått i gang ett co2 anlegg i mitt akvarium.
Etter ett døgn så ble vannet rimelig tåkete.
Kan det være infusorier?
Har en mistanke om at det er pga co2 anlegget?
Akvariet har vært oppe og gått i flere år.
Burdte ikke det, om det ikke er så mye små bobler i vannet at det ser ut som tåke da.

Rufs litt i plantene.
jeg tar en algeskrape og vifter litt rundt plantene og lager litt strøm en gang i blant for å bokstavelig talt børste støvet av de.

Nå har jeg ikke hatt vann som er direkte tåke men ser alikevell forskjell 2 timer etter at jeg har gjort det.

En spiseske eller en liten sleiv gjør også nytten som støvvifte.

Hvor Mange bobler i sec ble det til at du valgte ??
og hvordan går det med ph i karet ditt.
Har ca 1-2 bobler i sekundet, Ph ligger på 7.
Legger ved ett bilde.
Er klar om morran, etter at CO2 ikke har stått på om natten.
Men blir tåkete utover dagen etter at co2 har stått på en stund.
Nei har ikke kjøpt det. Bør vel kanskje plukke det med meg på vei hjem i dag?
Neppe infusorier ettersom vannet er klart om morgenen, men blir uklart utover dagen. Du sier1-2 dråper co2 i sekundet. Tell dråper over 10 eller 20 sekunder så får du bedre presisjon på målingen, og det blir lettere å justere og prøve seg frem. Og hvor stort er akvariet?

Jeg har et plantekar på 325 liter med meget kraftig plantevekst, og til det bruker jeg 20 dråper på 10 sekunder, altså 2 dråper i sekundet.

Stephan
Ricky75
Nei har ikke kjøpt det. Bør vel kanskje plukke det med meg på vei hjem i dag?

Jeg hadde gjort det.
Men Rolf Er Rolf *S*
Ja det er jo verdt ett forsøk, for jeg merker jeg er rimelig rådvill akkurat nå
Jeg tror at det er en trygghet og en ekstra kontroll for deg.
Man slipper å føle at man famler i mørket.

prøving og feiling når man ikke er helt sikker på hvem hva hvor og når kan bli litt slitsomt.

men selvsagt så har jo karet klart seg til nå, så å starte i det små med Co2 tilførsell går ann.

Men vil du ha opptimalt med en gang tror jeg en Test kan være en lettelse.

Om litt så skriver vi begge en tråd om usikkerheten i oppstarten mens vi sitter å mimrer over nerver og hodebry.

Lykke til
Givende å følge deg.

Kommer med en oppdatering så snart jeg har noe mere "fornuftig" og komme med. Er spent på og se om karet er like tåkete når jeg kommer hjem fra jobb i dag.
Slo på lyset før jeg dro på jobb i dag for å sjekke. Da så vannet relativt klart og fint ut.
Men det tviler jeg nesten på at det gjør senere i dag.
Etter at jeg skrudde ned fra ca 2 til 1 boble i sekunder, så ser nå vannet mye bedre ut
Kjempegreia.

Så blir det vel bare øke litt når behovet øker for mere Co2 *S*

Dette går vegen.
Heisann lenge siden jeg har vært aktiv her inne nå men.
Startet nå opp 120 literen min i høst og har nå 18 odessabarber og et nøkkelhullciklidepar gående der. Har planer om noen reker etc i tillegg. Men så til problemet.
Jeg var en uke på ferie for to uker siden, og etter at jeg kom hjem igjen var vannet i karet noe uklart og ble bare mer og mer tåkete. Jeg har prøvd og bytte noe vann i tillegg til og rense filtermassen i pumpa men synes bare det ble verre. Noen som har en ide om hva som kan være årsaken...?
Øssi
Noen som har en ide om hva som kan være årsaken...?

Har du hatt andre til å fôre for deg i akvariet mens du var borte, eller brukte du noen form for "feriefôr", dvs en sånn hvit blokk.....? Begge disse tingene er noe som lett gir forurensning med angrep av infusorier ("uklart vann") som resultat.

Å la andre som ikke er akvarister selv få fôre mens man er borte, er en risikosport i beste fall. Mange som skal være "ekstra snille" med fiskene og deiser oppi mye mer fôr enn de har fått beskjed om å gi, med overfôring som resultat. Eller de f.eks gir mat for flere dager på èn gang, så de skal slippe å komme innom og fôre så ofte...
Da får man gjerne infusorier og uklart vann, og kanskje også nitritt (giftig for fiskene).
Feriefôr som selges i sånne hvite blokker er samme greia. Bare egnet til å forurense og er ingen vits å ha. Fiskene klarer seg uten fôring i to uker. Sett automatisk timer på lyset så slår det seg på og av til riktige tider på egenhånd, og dra avgårde på ferie! Fiskene klarer seg.

For mye lys (lyset på døgnet rundt f.eks.) er også en årsak til uklart vann og angrep av enten infusorier ("tåkete" grått vann) eller grønt vann.
Takk for utfyllende svar, var spot on! hehe. Jeg avtalte faktisk med min svigerfar om han kunne mate fiskene LITT et par ganger bare, som jeg sa før jeg dro. Har vel en mistanke om at han kleiste oppi for mye ja. Det var da også en fisk som hadde strøket med når jeg kom hjem. Fiskene var spreke og vannet krystallklart da jeg reiste.
Dette har jeg tabbet meg ut på når jeg har reist på ferie tidligere også, så heretter dropper jeg det he he.
Men hvor lang tid vil det ta før vannet klarner helt igjen? kan det ha noe for seg å ha litt kortere belysningstid? kutte ut foring noen dager? timeren skrur på lyset 09.00 og slår av klokka 22.00
Man bør ikke ha på lyset i vanlige fall mer enn maks 12 timer. 10,11 eller 12 timer er det som anbefales. Så du har 13 timer, noe som er litt for mye ifht hva som er anbefalt.

Nå som du har infusorieangrep, ta et vannbytte til (ca en tredjedel av vannet) og slå så av lyset i 3-4 dager. Ingen fôring what-so-ever de neste dagene! Sjekk tilstanden ved å skru på lyset etter 3 dager, og er ikke vannet klart ennå da, så la det være av i enda flere dager.
Infusorier må "sultes vekk" og de trenger også lys, så både mat og lys må du altså nå ta fra dem. Fiskene klarer seg
I innbitte tilfeller av infusorier, må man mørklegge opptil en uke og noen ganger til og med pakke inn akvariet i noe som stenger alt dagslys ute også (et teppe, eller teipe søppelsekk rundt o.l.).
Takk for super info! da satser jeg på at dette vil forsvinne etter hvert når jeg følger det opplegget. Har irritrert meg ganske mye over det tåkete vannet ; )
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap