Tilsettninger i vannet ved oppstart og vannbytter

Må spørre her, for det virker som om man ikke trenger tilsette noe i vannet ved oppstart/vannbytter om det ikke er noe man vil forandre på av verdier?

Når jeg startet opp fikk jeg beskjed om at jeg måtte kjøpe "Super Fish guard" og "Baktalysator". Dette kostet til sammen nesten 1000,-.

Er dette virkelig nødvendig å bruke??
Nei, det er nok ikke nødvendig å bruke under innkjøringsprosessen etter det jeg har lært fra forumet.

Som regel selger dyrebutikkene disse midlene da de henter inn mye ekstra inntjening på det. En enkel og grei metode å starte opp akvariet er å bare sette det i gang, og tilsette vanlig salmiakk for å hjelpe filterbakteriene til å dannes.

Det går en del uker, men nå får du akvariet klargjort skikkelig, og uten å bruke dyre tilsetningsstoffer.

Her er en veldig lang artikkel, men en veldig god artikkel når det kommer til innkjøring av akvarium med salmiakkmetoden. Jeg har selv brukt denne metoden på to kar, og har ikke opplevd fiskedød enda, så jeg velger å si at innkjøringsprosessen min har vært suksessfull. Dør noen av fiskene mine nå, så tror jeg ikke innkjøringen er årsaken. =)
Skal ikke kjøre i gang nye nytt kar jeg nå altså. Men bare lurte på om disse tingene var nødvendig.
I akvariene jeg har startet opp har jeg brukt vann fra springen, ikke tilsatt det noe som helst...

Hadde noen dyrebutikker prøvd å prakke på meg: "Super Fish guard" og "Baktalysator" hadde jeg gått derfra.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap