Hvor raskt bør vi se bedring?

Vi har et nystartet kar som vi for sent skjønte at vi har satt fisk i for tidlig. Nitrittnivåene er farlig høye, og vi har nå byttet 50% av vannet daglig i fire dager, og no2- og no3-nivåene er like dårlige.

Hvor raskt skal vi se bredring? Hvor lenge kan fiskene holde ut i et nitrittforgiftet vann?
Fortsett med vannbytte. Det tar tid ja, men det går ned til slutt. Det er helt vanlig at det tar mange dager før du ser bedringer.
Samme tabben jeg gjorde når jeg startet for over 1 år siden.
Fortsett med de daglige vannbyttene. Bytt ca 1/3 - 1/2 av vannet inntil verdiene begynner å stabilisere seg. Dersom du kjenner noen som har et friskt akvarie, kan du spørre om du kan få litt filterguffe fra de som du kan "kickstarte" akvariet ditt med.

Husk forøvrig å sett ned matingen til et minimum. Fisker tåler nitritt dårligere enn sult.

Hvor lang tid det tar før nitrittverdiene stabiliserer seg kommer an på flere faktorer.
Fiskene holder ut så lenge du gjør de daglige vannbyttingene.

Kommer med et litt omstridt forslag: kjøp: Bactozym på dyrebutikken. Dette vil hjelpe deg - dette av egen erfaring. Eventuelt sjekk ut: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1022&thread_id=18819&sr=1
Her synes jeg det gikk brått bort. Hadde problemer i 85L min, skiftet 50% vann hver dag i en uke.
Ble brått bedre fra den ene dagen til den andre. Jeg også lurte på hvorfor ikke testene ble bedre dag for dag.
Sto
. . . . Kommer med et litt omstridt forslag: kjøp: Bactozym på dyrebutikken. Dette vil hjelpe deg - dette av egen erfaring. Eventuelt sjekk ut: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1022&thread_id=18819&sr=1

Slenger du på new Aqualife på handlelista så ser du enda raskere enden.
Snakker av erfaring etter oppstart av 3 kar med disse to i kombo og og hvor ett av karene 300L ble befolket med 40 fisk samme dag.
uten å nå etter 4 mnd på kompisen sitt kar å ha fått utslag på Nitritt og amoniakk dråpetest

Rådet når jeg fikk det, kom i fra en som Starter mange kar for bedrifter.

De som ikke har testet komboen bør vel heller ikke uttale seg.
(beklager)

Verdt ett forsøk,

(koster deg ca 100kroner ink New aquasafe om du får kjøpe en løs Bactozymkapsel)
Takkk for innspill og trøst alle sammen!

Aqualife og Bactozym - hva er det egentlig?

Jeg har Aqua Bacteri-All og VivAqua som jeg bruker ved hvert vannbytte - høres ut som det samme, eller er de preparatene dere anbefaler bedre/annerledes? Jeg bruker gjerne noen hundrelapper ekstra på å passe på fiskene at fiskene har det fint altså - og kjøper gjenre nye midler om det kan være lurt. men spør for å ikke kjøpe dobbelt opp av de samme tingene.
Kort sagt gir det en kickstart til filterkulturen i akvariet.
Alternativet ditt er å gjøre daglig vannbytter.
Sto
Kort sagt gir det en kickstart til filterkulturen i akvariet. Alternativet ditt er å gjøre daglig vannbytter.

Jeg jeg forsto det - jeg bare lurte på om det er mer eller mindre det samme som det jeg allerede har: Aqua Bacteri-All og VivAqua?
Den du har brukt fungerer tydeligvis ikke. Den andre har i allefall jeg god erfaring med. Så tydeligvis er den bedre, nei det er ikke samme produkt som du har brukt. Dyrego kjeden har disse to produktene
Ok - takk for svar. *noterer*
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap