- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Sera og jbl gir forskjellige resultat. hvilke skal vi stole på?
Sera og jbl gir forskjellige resultat. hvilke skal vi stole på?
Skulle hjelpe nevøen min å sette opp et akvarium, da han (i likhet med alle andre) hadde vanskeligheter med å vente med å sette inn fisk, fikk han selvfølgelig utslag på nitritt.
Det som er merkelig er at han får HELT forskjellige utslag på de ulike nitritt testsettene.
Med sera blir resultatene: >1,0 mg/l. Med JBL blir resultatet:
Det som er merkelig er at han får HELT forskjellige utslag på de ulike nitritt testsettene.
Med sera blir resultatene: >1,0 mg/l. Med JBL blir resultatet:
Postet 24.10.12 kl 10:43
Endret: 24.10.12 kl 10:47
Jeg ville foretatt en kontrollmåling av vannet direkte fra springen. Da skal det jo i utgangspunktet være 0 på begge testene.
Jeg bruker selv JBL sin test... Nitritt-testen, er det den der du skal tilsette 5 dråper fra ene dryppet, og 5 dråper fra andre dryppet i 5ml vann? Det er en annen som også skal tilsette pulver i 10ml vann, men mener det er nitraten.
Jeg bruker selv JBL sin test... Nitritt-testen, er det den der du skal tilsette 5 dråper fra ene dryppet, og 5 dråper fra andre dryppet i 5ml vann? Det er en annen som også skal tilsette pulver i 10ml vann, men mener det er nitraten.
Postet 24.10.12 kl 10:57
Postet 24.10.12 kl 14:55
HansimanJeg ville foretatt en kontrollmåling av vannet direkte fra springen. Da skal det jo i utgangspunktet være 0 på begge testene. Jeg bruker selv JBL sin test... Nitritt-testen, er det den der du skal tilsette 5 dråper fra ene dryppet, og 5 dråper fra andre dryppet i 5ml vann? Det er en annen som også skal tilsette pulver i 10ml vann, men mener det er nitraten.
Ja.
Postet 24.10.12 kl 19:02
530Ja.
Kort og presist. =)
Sto: Vet ikke hva annet jeg skal si.. Jeg fikk problemer med nitritt med mitt kar, og fikk det ikke ned igjen, uansett hvor mye jeg byttet.
Jeg kontrolltestet vannet fra springen, og der og ble verdiene på nitritt langt over grensen til JBL.
Etter råd fra forumet her at jeg måtte ha gjort noe feil testet jeg igjen dagen etterpå. Og da var vannet fra springen 0, og karet på god vei nedover. Hva i all verden jeg gjorde gale har jeg ikke funnet ut av.
Jeg må ha tatt feil mengde dråper av noe..
Postet 24.10.12 kl 19:16
Postet 24.10.12 kl 23:10
Endret: 24.10.12 kl 23:21
Postet 24.10.12 kl 23:25
Postet 25.10.12 kl 00:08