Grønt vann!

Hei!
har et 240 liters akvarie som jeg har hatt i 2 år nå.
Da jeg flyttet i sommer og satte opp akvarie på nytt i den nye leiliheten ble vannet bare helt grønt etter noen dager :S
Hadde aldrig problemer med det der jeg bodde før.
Jeg mørkla akvrie i 3 uker og tilsatte noe somme skulle ta drepen på algene. etter de 3 ukene var vannet helt klart igjen.
Så etter det skulle jeg ta et nytt vannbytte og dagen etter var vannet helt grønt igjen
Er det vannet her eller er det noe i akarie?
Kan jo ikke holde på sånn vær gang jeg skal ha vannskifte!
SÅ trenger desperat litt hjelp!
Tillogmed rutene må jeg pusse vær dag for alger.

(alle testene er innenfor grensene også)
Hva med å kjøpe et uv filter?
UV-filter kan nok løse problemet med svevealger, men spørsmålet er vel egentlig hvorfor du har så store problemer.
Svar på følgende ville kanskje gi en pekepinn:
Lysmengde: Er det dagslys på karet, hvilke lamper/lysrør har du, og antall timer belysning i døgnet. Karets størrelse kontra belysning er også en faktor her.
Næringsstoffer: Målinger av nitrat og eventuellt fosfat.
Konkuranse: Hva slags beplantning er det i karet? Noe som kan konkurere med algene om næringsstoffene, bare saktevoksende planter eller hva?
Det er ikke noe dagslys på akvariet. har dratt for vinduene på dagen da sola skinne på vinduene i nærheten av akvariet.
Nitrit og fosfat testen er så lav den kan bli eller helt bra da.
har hele veggen bak i akvarie dekken med planter. akkurat like mye som jeg alltid har hatt. har helt vanlig lysrør. har hatt de i 2 år der så kan vel ikke være de?

Hadde ikke noe prøblemer med det før jeg flyttet hit (sponvika i halden)
Men det skjer bare når jeg tar i nytt vann? kan det være noe med vannet her?
Hadde 2 pumper før kan det ha noe og si at jeg bare har den ene i nå?
Den skulle holde helt opp til et 350 liters akvarie og jeg har 240. hadde 2 sånne i før men har ikke satt i den andre da vi flyttet hit ettersom den bråker veldig og er litt små ødelagt.

Hva er et uv filter?
Også lyset slår seg på halv 1 på dagen og av halv 1 på kvelden
Så lyset er på ca 12 timer.
har 3 store som er hurtigvoksene. den ene er sånn med sverdblader sånn helt vanlig typist.den har jeg 2 av. også en stor gresslignene plante som har vokst veldig fort. og etter de har jeg 5 andre planter som jeg ikke vet om er sakte eller hurtig voksene.

BLe litt delte svar. gelmte svare på et par på de andre så jeg
Dette problemet oppstår som regel i nyoppstartede akvarier og kan faktisk bli borte helt av seg selv ettersom akvariet blir eldre.

Jeg ville sette i det andre filteret også og bytte vannet ofte. Sørg for at vannstrålen bryter vannflata. Det er rart at du synes det blir verre etter vannbytte fordi vanligvis anbefales det flere vannbytter i slike situasjoner. Det kan være det at ettersom du bytter vannet så blir jo det algemiddelet borte og det gjør at algenene kommer tilbake fordi årsaken til dem er fremdeles der.
Hva tilsetter du vannet før du skifter?

I tillegg til uv filteret som du fikk anbefalt her, anbefaler noen også mange planter, særlig hurtigvoksende, selv om det kan vise seg noen ganger at de alene ikke er nok når du først har fått dette problemet.

Et råd som opprinnelig ble funnet på et russisk akvarieforum og som etterhvert ble populært i USA og England er piletre. Det skal være mer effektivt enn andre planter og fjerner ammoniakk, nitrat og flere typer alger.
Man bruker flere tynne piletre grener som man har oppi akvariet. Etter noen få dager får de røtter ag da begynner vannet å bli klarere. Når vannet har blitt helt klart og man har planter så må man fjerne piletre ellers så tar det all næring fra plantene.

Lykke til.
Oki
Prøver ut det jeg
Takk for så bra svar
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap