- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- No2 og no3
No2 og no3
hei
jeg er nybegynner her
jeg har et par spørmåler angående min Akvarium..
jeg har et kar på 720L som jeg kjøpte for 3 uke siden brukt.
har to silver arowana ,to ciclider , to snakehead som tidliligere eieren sa det til meg og
9 små fisker som jeg ikke vet hva den heter..
Saken er at jeg testet NO2 (dråpetest) som er 0,5mg/l og NO3(dråpetest)
som er 10mg/l . jeg bekymre for mine fisker pga No2 er målt 0,5mg/l. jeg skiftet vann 30% av vannet for å se om det helper, vannet ble uklart og dagen etter døde 6 små fiskene mine og er fortsatt døde enda mere fisker...
ph-verdier er 6,5 - 7.0
no2 : 0,5mg/l
No3 : 10mg/l
har tilsatt biotec eller noe...og akvariasalt for å se om det hjelper..
men de små fiskene er på vei døende..men andre fisker har det veldig bra..
hva skal jeg gjøre nå??
jeg er nybegynner her
jeg har et par spørmåler angående min Akvarium..
jeg har et kar på 720L som jeg kjøpte for 3 uke siden brukt.
har to silver arowana ,to ciclider , to snakehead som tidliligere eieren sa det til meg og
9 små fisker som jeg ikke vet hva den heter..
Saken er at jeg testet NO2 (dråpetest) som er 0,5mg/l og NO3(dråpetest)
som er 10mg/l . jeg bekymre for mine fisker pga No2 er målt 0,5mg/l. jeg skiftet vann 30% av vannet for å se om det helper, vannet ble uklart og dagen etter døde 6 små fiskene mine og er fortsatt døde enda mere fisker...
ph-verdier er 6,5 - 7.0
no2 : 0,5mg/l
No3 : 10mg/l
har tilsatt biotec eller noe...og akvariasalt for å se om det hjelper..
men de små fiskene er på vei døende..men andre fisker har det veldig bra..
hva skal jeg gjøre nå??
Postet 30.10.12 kl 14:48
Tipper at årsaken til at fiskene dine dør er pga de høye nitritt målingene. Hvilke testsett bruker du? Verdier opp til 0.05 mg/l OK. Du har 0.5!!!
Sett i gang med daglige vannbytter med en gang. Bytt 1/3 av vannet daglig inntil du ser bedringer i verdiene.
Dersom du kjenner noen som har akvarium, kan du spørre om du kan få litt filterguffe for å kickstarte filteret ditt.
Er iallefall ikke noe gale med nitrat verdiene dine. Lenge siden jeg hadde under
25mg/l og fiskene ser ut til å ha det kjempe fint.
Du burde forøvrig ikke tilsette salt i akvariet helt uten videre, enkelte fisk tåler salt dårlig.
Sett i gang med daglige vannbytter med en gang. Bytt 1/3 av vannet daglig inntil du ser bedringer i verdiene.
Dersom du kjenner noen som har akvarium, kan du spørre om du kan få litt filterguffe for å kickstarte filteret ditt.
Er iallefall ikke noe gale med nitrat verdiene dine. Lenge siden jeg hadde under
25mg/l og fiskene ser ut til å ha det kjempe fint.
Du burde forøvrig ikke tilsette salt i akvariet helt uten videre, enkelte fisk tåler salt dårlig.
Postet 30.10.12 kl 15:01
Endret: 30.10.12 kl 15:14
Postet 30.10.12 kl 15:56
Thinh Tranhei takk for tipsen..skal prøve når jeg kommer hjem etter jobben..:-) Men blir det ikke ubehagelig for andre fiskene siden de har det bra?? jeg brukte jbl-ph verdier og Sera no2 og no3.. er det noe stort forskjell mellom de to typene??
Basert på nitritt verdiene du har oppgitt, kan ikke de andre fiskene ha det bra, selv om de kanskje tilsynelatende ser ut til å ha det bra. Bytt vann, ellers vil også de stryke med.
Er vel ikke så stor forskjell. Jeg har god erfaring med JBL, men vet at andre har god erfaring med sera. Eneste du burde holde deg unna er tetra.
Postet 30.10.12 kl 19:41
Postet 30.10.12 kl 20:06
Endret: 30.10.12 kl 20:09
Postet 30.10.12 kl 20:23
Postet 30.10.12 kl 20:26
Endret: 30.10.12 kl 20:26
Postet 30.10.12 kl 20:31
hei Sto
etter at jeg kom hjem fra jobben, testet jeg No2-Nitrit(jbl-dråpetest) igjen og den er målt til 1,0 mg/l, jeg fikk panikk for enda en fisk er allerede død og en annen holder på døende i karet mitt. jeg iverksette med vannbytting ca. 1/3 del av vannet. brukte slamsuge for å vekk alt som er på bunnen for det var så mye avfall-drit fra fisken. timer senere så det ut som vannet er blitt bedre og mye klarere. fiskene er også litt ivrige enn før.
idag teste jeg vannet engang til og her er følgende:
JBL-PH-verdi: 6,5 - 7,0
Sera No2-Nitrit : 0,0 mg/l
Sera No3 Nitrat : 10mg/l
jeg reddet ivartfall en fisk Ciclider som holder på å død.., jeg mistet totalt 6 små fisk og en stor som er ca 15cm..vet ikke hva den heter...
jeg venter et par dage til for vannbytting enda en gang for å sikre meg vannet blir bra..
Takk for hjelpen..
etter at jeg kom hjem fra jobben, testet jeg No2-Nitrit(jbl-dråpetest) igjen og den er målt til 1,0 mg/l, jeg fikk panikk for enda en fisk er allerede død og en annen holder på døende i karet mitt. jeg iverksette med vannbytting ca. 1/3 del av vannet. brukte slamsuge for å vekk alt som er på bunnen for det var så mye avfall-drit fra fisken. timer senere så det ut som vannet er blitt bedre og mye klarere. fiskene er også litt ivrige enn før.
idag teste jeg vannet engang til og her er følgende:
JBL-PH-verdi: 6,5 - 7,0
Sera No2-Nitrit : 0,0 mg/l
Sera No3 Nitrat : 10mg/l
jeg reddet ivartfall en fisk Ciclider som holder på å død.., jeg mistet totalt 6 små fisk og en stor som er ca 15cm..vet ikke hva den heter...
jeg venter et par dage til for vannbytting enda en gang for å sikre meg vannet blir bra..
Takk for hjelpen..
Postet 31.10.12 kl 11:49
Hvis du fikk: 0,0 mg/l på nitritt, tipper jeg på at du kanskje har gjort noe gale. Mål igjen, dersom det viser seg at verdiene er oppe igjen er det bare å fortsette med de daglige vannbyttene. Dersom nitritt fortsatt er 0.0mg/l er det bare å trappe kraftig ned med vannbyttene. Da kan du gjerne ta et par vannbytter per mnd.
Postet 31.10.12 kl 12:33
Endret: 31.10.12 kl 12:36
ja du har rett...jeg testet nitrit i går kveld og den er målt 0,5mg/l..so frustret..jeg begynte å bytte vann igjen..
idag målte jeg på nitrit en gang til før jeg skal på jobb og det er samme verdi som igår..
må jeg holder på med vannbytting heletiden?? til den nitriten gir seg?? er det andre alternative som kan løse dette??
Resultate test idag:
JBL Ph-verdi:6,5 -7,0
Sera Nirit NO2 : 0,5mg/l
Sera Nitrat NO3: 10,0mg/l
Sera GH: brun--lysegrønn??
idag målte jeg på nitrit en gang til før jeg skal på jobb og det er samme verdi som igår..
må jeg holder på med vannbytting heletiden?? til den nitriten gir seg?? er det andre alternative som kan løse dette??
Resultate test idag:
JBL Ph-verdi:6,5 -7,0
Sera Nirit NO2 : 0,5mg/l
Sera Nitrat NO3: 10,0mg/l
Sera GH: brun--lysegrønn??
Postet 01.11.12 kl 12:24
Postet 01.11.12 kl 12:57
kickstarte filte??? hva vil det si???
jeg har tenkt å til dyrebutikken Buddy for å skifte hele svamper i pumperet det er fordi tidligere eieren har ikke bytte den på lenge for det ser veldig skitten ut, prøver å vaske flere ganger men det hjelper ikke å få alt sorte flekken vekk for de svampene er blå , jeg har også et sort svampe tynne lag som ligger på toppen av pumperet, hørte at sorte fargen er ikke bra for vannet???..
jeg har tenkt å til dyrebutikken Buddy for å skifte hele svamper i pumperet det er fordi tidligere eieren har ikke bytte den på lenge for det ser veldig skitten ut, prøver å vaske flere ganger men det hjelper ikke å få alt sorte flekken vekk for de svampene er blå , jeg har også et sort svampe tynne lag som ligger på toppen av pumperet, hørte at sorte fargen er ikke bra for vannet???..
Postet 01.11.12 kl 13:41
Postet 01.11.12 kl 14:19
Postet 01.11.12 kl 14:51
Thinh Tranjeg har tenkt å til dyrebutikken Buddy for å skifte hele svamper i pumperet det er fordi tidligere eieren har ikke bytte den på lenge for det ser veldig skitten ut, prøver å vaske flere ganger men det hjelper ikke å få alt sorte flekken vekk for de svampene er blå , jeg har også et sort svampe tynne lag som ligger på toppen av pumperet, hørte at sorte fargen er ikke bra for vannet???..
Du bør ikke skifte svampen nå. Den SKAL være brun. Det er dette som er bakteriefloraen som omgjør vannet fra Nitritt til fiskevennlig vann. Dersom du skifter hele svamper så mister du den bakteriefloran og du vil igjen få fiskedød. Det du skal gjøre med svampene dersom du ser at vannet kommer sakte ut fra filteret og pumpen virker dårlig, er å ta ut svampen og skylle i akvarievann i en bøtte. Da får du ut gankse mye og setter så tilbake svampen i filteret. Når du virkerlig ser at svampen er veldig dårlig, så kan du bytte deler av den av gangen. Ved stort filter, så kan du bytte 1 svamp av gangen.
Postet 01.11.12 kl 14:59
Postet 01.11.12 kl 17:01
Postet 01.11.12 kl 17:17
Thinh Tranved vannbytting så tok jeg ut alle svampene i filteret og skylte den i vasken, samtidig brukte jeg hånden for å presse ut alt som er fra svampen og gjorde det flere ganger, det hjelper litt på den måten.
Dette er et godt eksempel på hvordan en IKKE skal gjøre det. Dessverre så har du mistet bakteriefloraen din, og da får du nitritt i vannet og fiskedød. Ikke vask svampene på en stund. Du må bygge opp bakteriefloraen din. Og ta daglige vannbytter.
Postet 01.11.12 kl 20:14
jeg byttet vannet idag ca 100L . jeg køpte en flaske nitritvec (Sera) fra butikken som sier at den bryter ned nitrit og amoniakk, vet ikke om det funker , en sånn flaskekorken tilsvare 25l og jeg tilsetter den 8 flaskekorken som er 200L..
det visste jeg ikke om bakteriefloraen inntil nå som du du sa at bakteriefloraen som omgjøret fra nitrit til fiskevann vennlig. jeg trodde at ved en vanlig vannbytting/mnd eller hver 3.uke spørs om vannkvaliten er mye dårlig eller ikke..så bør man renser hele filteret for å få vekk alt skìtten som er inni.
har ikke testet nitrit ennå, jeg skal testet den ikveld når jeg komme hjem.
takk for hjelpen..)
det visste jeg ikke om bakteriefloraen inntil nå som du du sa at bakteriefloraen som omgjøret fra nitrit til fiskevann vennlig. jeg trodde at ved en vanlig vannbytting/mnd eller hver 3.uke spørs om vannkvaliten er mye dårlig eller ikke..så bør man renser hele filteret for å få vekk alt skìtten som er inni.
har ikke testet nitrit ennå, jeg skal testet den ikveld når jeg komme hjem.
takk for hjelpen..)
Postet 02.11.12 kl 11:22