- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Kh sank og ph økte
Kh sank og ph økte
Etter hva jeg har forstått så skal ph og kh ha noe med hverandre å gjøre. Synker PH'n så skal KH'n også synke...
Men ikke hos meg, for 3 dager siden viste KH 4 og PH 6.4 idag lå KH på 3 og PH 6.6 hva får KH'n til å forandre seg helt plutselig og har det noe å si?
Ingen andre av vannverdiene har forandret seg og alt har vært stabilt lenge og spiller det noen rolle hvilke verdi KH ligger på så lenge så lenge alt annet er fint?
Ellers har jeg ikke tilført noe nytt i akvariumet eller byttet for.
Men ikke hos meg, for 3 dager siden viste KH 4 og PH 6.4 idag lå KH på 3 og PH 6.6 hva får KH'n til å forandre seg helt plutselig og har det noe å si?
Ingen andre av vannverdiene har forandret seg og alt har vært stabilt lenge og spiller det noen rolle hvilke verdi KH ligger på så lenge så lenge alt annet er fint?
Ellers har jeg ikke tilført noe nytt i akvariumet eller byttet for.
Postet 01.11.12 kl 22:23
Postet 01.11.12 kl 22:32
Postet 01.11.12 kl 22:38
Det tror jeg ikke har noe å si.
Har du en del planter i karet og god bevegelse i vannet.
Mener å ha lest at om Co2 er helt utluftet av vannet, og det er en del planter der så kan dette skje.
Dette hadde vært int. om noen som har fakta om dette kunne fortelle konkret da jeg er meget nysjerrige på dette selv.
Har du en del planter i karet og god bevegelse i vannet.
Mener å ha lest at om Co2 er helt utluftet av vannet, og det er en del planter der så kan dette skje.
Dette hadde vært int. om noen som har fakta om dette kunne fortelle konkret da jeg er meget nysjerrige på dette selv.
Postet 01.11.12 kl 22:52
Nå syntes jeg ikke dette var di helt store svingningene.
Min erfaring er fra utedam og her har jeg erfart at Kh - ph svinger litt fra morgen til kveld . Dette mener jeg skyldes sollys, så kanske disse svigningene skyldes en måling når lyset har stått på i mange timer og den andre like etter lyset har stått av igjenom natten ?
Min erfaring er fra utedam og her har jeg erfart at Kh - ph svinger litt fra morgen til kveld . Dette mener jeg skyldes sollys, så kanske disse svigningene skyldes en måling når lyset har stått på i mange timer og den andre like etter lyset har stått av igjenom natten ?
Postet 01.11.12 kl 22:57
Nå står akvarium slik at det ikke får noe sol lys på seg.
Som sagt så syns jeg det var merkelig at den hadde forandret seg nedover da ph'n økte med 0.2.
Sant at det ikke er mye svingning, men ble bare veldig nysgjerrig og er jaggu ikke sikker på om KH har noe å si da alt annet er fint.
Rolf H: Umm har en drøss med planter, både planter som vokser hurtig , sakte samt flyteplanter. Tror jeg har utenom flyteplantene.. 17 planter (6 forskjellige typer)
Som sagt så syns jeg det var merkelig at den hadde forandret seg nedover da ph'n økte med 0.2.
Sant at det ikke er mye svingning, men ble bare veldig nysgjerrig og er jaggu ikke sikker på om KH har noe å si da alt annet er fint.
Rolf H: Umm har en drøss med planter, både planter som vokser hurtig , sakte samt flyteplanter. Tror jeg har utenom flyteplantene.. 17 planter (6 forskjellige typer)
Postet 01.11.12 kl 23:05
Tror ikke trådstarter heller var direkte bekymret.
men derimot så hadde hun hørt at ph følger kh
dette fikk hun ikke til å stemme..
Cathy Nei det er ikke farlig En gradering om dag ved korrigering gjør ikke noe heller.
fra Kh 7 feks til Kh 4 på 3 dager er så vidt jeg vet heller ikke farlig (så lenge det er innenfor det fisken skal ha)
men derimot så hadde hun hørt at ph følger kh
dette fikk hun ikke til å stemme..
Cathy Nei det er ikke farlig En gradering om dag ved korrigering gjør ikke noe heller.
fra Kh 7 feks til Kh 4 på 3 dager er så vidt jeg vet heller ikke farlig (så lenge det er innenfor det fisken skal ha)
Postet 01.11.12 kl 23:05
Postet 01.11.12 kl 23:08
Postet 01.11.12 kl 23:14
Postet 01.11.12 kl 23:21
Postet 01.11.12 kl 23:30
Det er nok ikke noe farlig.
men plantene liker ikke for mye luft i vannet (Co2 forsvinner)
Selve endringen av KH er heller ikke krise
Vurder det.
Men jeg ser ikke noen grunn til å bryte vannflaten så lenge det er bevegelse og du ikke gjør det for å tilføre oksygen eller fjerne proteinhinne.
Min mening
Mål KH i morgen tidlig *S*
men plantene liker ikke for mye luft i vannet (Co2 forsvinner)
Selve endringen av KH er heller ikke krise
Vurder det.
Men jeg ser ikke noen grunn til å bryte vannflaten så lenge det er bevegelse og du ikke gjør det for å tilføre oksygen eller fjerne proteinhinne.
Min mening
Mål KH i morgen tidlig *S*
Postet 01.11.12 kl 23:34
Jeg fikk proteinhinne på 63l så derfor valgte jeg å ha utblåsingen skulle bryte overflaten på alle akvariumene. Det er lenge siden jeg fixa det så det skal ikke ha noen betydning. Har lest at folk har forskjellige KH verdier og vet at det ikke har noen betydning for fiskene, men var mer nysgjerrig på hvorfor den plutselig sank med 1 da ph'n hadde økt med 0.2.
Postet 01.11.12 kl 23:39
Postet 01.11.12 kl 23:54
Postet 02.11.12 kl 00:05
Postet 02.11.12 kl 00:09
Endret: 02.11.12 kl 00:09