Forhøyd gh

Har akkurat hatt måling i karene mine, i det ene hvor det er hvit grus, er det blitt forhøyd GH, den er nå på mellom 8 - 9 , antar det er grusen, ph er helt perfekt. Så den vil jeg ikke skal forandres. Har Corydoras der, bla annet Adolfoi. Ser av opplysningen epå corydoras her på forumet at Gh min er helt i grenseland, er det noe jeg kan bruke for å senke Gh litt, uten å bruke torv. Eller tror dere at coryene mine kan trives i vannet som det er. Det har vært den samme grusen hele tiden, og de har nå vært der ett par måneders tid.
Voksne Corydoras vil nok klare seg med den gh'en, siden de er tilvendt det gradvis. De fleste av de vanlige artene i handelen iallefall, noen mer sjeldne kan kanskje slite litt mer.
Men det kan være problemer med å få dem i lek og å få egg til å klekke i hardt vann (litt avhengig av art). Bare så du er obs på det om du forgjeves går og venter på lek og egglegging eller får egg som aldri klekker

Gh får du ikke ned på annen måte enn vannbytte, men da vil den bare stige gradvis igjen inntil neste vannbytte.

Mange land i Europa har mye høyere gh i kranvannet sitt enn oss, og de akvaristene holder også Corydoras. Men det de gjør for å få Corydorasene til å leke, er å blande kranvannet med regnvann, for å senke gh. Regnvann har som kjent null i gh. De må altså ofte ty til sånne triks for å få det til Regnvannet samles i store tønner ute i hagen og er gull verdt for akvarister i land som England, der kranvannet er så hardt.
Takker for rask svar, jeg skifter vann hver uke, og de ser ut til å være i storform. Avl har jeg ikke tenkt på enda, har nok med ciklidene i mitt andre akvarie som yngler for ett godt ord. . Koser meg mer enn nok enda med de små bartefjesene, ev. yngel får komme når jeg er litt mere viderekommen, har skjønt det sånn at cory yngel trenger ekstra pleie
Tilfeldig bekjentskap
© Torbjørn Martinussen
Reklame for plussmedlemskap