Nitritt angrep :@

Jess, har ett nitrittangrep, og lurte på, må jeg skifte vann hver dag? eller noe annet?

takker for svar, ingen av fiskene er syke, de er i fin form

verdier: 0,8 nitritt per mg/l
Du bør bytte minst 50% hver dag til dette blir bedre.
Yep, gode vannbytter helt til vediene har stabilisert seg.
Dersom du kjenner noen som har akvarium, kan du spørre pent om du kan få litt filterslam fra dem (som du putter i filteret ditt) da vil nitrittproblemene opphøre ganske raskt.

Et annet alternativ er å kjøpe filterbakterier på "boks", dette selger de på dyrebutikken, det koster mye og fungerer langt fra optimalt, men det er gjerne bedre enn ingenting.

Det beste alternativet er alltid å få filterslam fra noen du kjenner (gitt at det ikke er noen sykdommer i karet)
spelly har 3 akvarium, har allerede gjort det.
Gard Johansen

Hvis du har gjort det (på riktig måte, og brukt filter som er innkjørt) og fortsatt har høy nitritt, har du helt sikkert for høy biologisk belastning på filteret. Altså f.eks: For mye fisker.
Løsning: større filterpumpe eller mindre fisk.
Gard Johansen

Da ser det dessverre ut som en (eller flere) av disse alternativene har skjedd:
- du har satt inn for mange fisk for fort
- bakteriekulturen har ikke blitt stor nok ifht antall fisk
- du gjorde kick-startingen feil, prøv igjen, spør hvordan om du er usikker
Eller som meg; gitt alt for mye mat til fiskene..
Det kan også være veldig bløtt vann som har skylda, filterbakteriene trenger karbonat, og hvis vannet er ekstremt bløtt klarer ikke bakteriene å formere seg. Det er det samme som skjer ved filterkrasj.. Filterbakteriene har brukt opp det som finnes av karbonater i vannet og ph stuper, filteret går i stå og amonium og nitrit verdiene stiger.
Nå kupper jeg kanskje litt, men Fiske_Arne, kan du forklare litt om hvordan man unngår dette? Og hva kan man evt, tilsette vannet / gjøre for å unngå trøbbelet?
takk for svar alle sammen, har begynt og ordne seg, blitt mindre nå.
Inaktiv bruker
Er nok fordi du har byttet vann i dag, bare prøv og mål igjen i morgen.
Nina3
Nå kupper jeg kanskje litt, men Fiske_Arne, kan du forklare litt om hvordan man unngår dette? Og hva kan man evt, tilsette vannet / gjøre for å unngå trøbbelet?

Man kan bruke noe som øker/stabiliserer kh verdien. Skjellsand er fint å bruke i filteret synes jeg. Ellers bruker noen KH pluss. Bare husk at dette øker ph ganske raskt og mye.
Filterbakteriene bruker ikke karbonat, men de er "innstilt" på de normale pH-verdier du har i karet ditt. Og pH er igjen avhengig av KH. Dersom karets buffer-kapasitet (karbonat-radikaler) brukes opp, kan man få et voldsomt pH-fall, hvilket igjen dreper filterbakterier. Siden du har nitritt, er det sansynligvis nitritt-omvandlerne som har fått en trøkk.

Derfor burde spørsmålet stilles om hvilken pH-verdi du hadde i karet da du oppdaget problemet, og om den var vesentlig endret fra "normalen" for karet ditt. Og har du målt NH3 og/eller NO3 ?
En annen interessant ting er at høye nitritt-verdier faktisk kan være giftig for filterbakteriene. Et annet 'problem' er at mange ph-pluss produkter bruker PO4-salter til å høyne pH, hvilket fører til at man får to ulike buffer-systemer i tanken...hvilket igjen gjør at den normale tabellen for pH og GH ikke lenger er riktig.
Har roet seg enda mer nå begynner og bli bra og fiskene er helt fin. Fikk også kjøpt 6 panda pansermaller og en stor L-malle igår , skal ha de i det andre akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap