Bør jeg ikke snart få nitritt?

Riktignok har jeg bare noen elendige strimmeltester, men jeg er altså på 2,5 uke av innkjøringen og fortsatt er det ingen No2 i karet. Jeg har skiftet ca 20% av vannet en gang i uken. Det er planter i karet som ikke ser ut til å ha det helt supert, så det er i allefall råtnende blad i karet - jeg fjerner ikke alle som flyter rundt eller ligger på bunnen. I tillegg har jeg hatt i litt fiskeflakmat to ganger for å gi mat til eventuelle voksende bakterier.

Bør jeg ikke snart finne nitritt i karet?
Inaktiv bruker
man bytter ikke vann under innkjøring med mindre du har fisk eller andre levende dyr i karet.
Spock
man bytter ikke vann under innkjøring med mindre du har fisk eller andre levende dyr i karet.

Men.... Er du sikker? Jeg fikk beskjed om å gjøre det her på forumet tror jeg...
Hvis du ikke har fisk der så skal du helst ikke skifte vann under innkjøring fordi det vil bare forsinke prosessen, sånn at det tar mer tid til akvariet er ferdig innkjørt.
Kjøp deg dråpetester istedet, så får du svar som er til å stole på Dråpetester er noe alle akvarister bør ha i beredskap, for det vil alltid dukke opp behov for å teste vannet og finne svar på ting.
Hvis du ikke bruker salmiakk-metoden, vil det ta lenger tid å kjøre inn akvariet. Bytter du vann i den situasjonen, tar du fra filter-bakteriene den NH3 de trenger for å leve og formere seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap