Vil ph være forhøyet ved nitrit?

Kjører inn et 60 liters kar for tiden, og målte nettopp nitrit til like over 0,3. Fargen var orange istedenfor gul. Tetra dråpetester. Testet også PH og den var over 8 ?? Kanskje til og med 9. Klarte ikke vurdere fargen helt nøyaktig. Skjønner ikke hvorfor når kranvannet mitt blir målt til ca 7.
Øker PH ved nitrit i karet eller noe sånt?

Det er sand i karet, og en litt stor rot. Er det mulig at roten øker PH så mye? Klør meg i hodet...

Forresten, når no2 er på ned mot 0,3 betyr det da at det nærmer seg ferdig innkjørt? Det er 2 planter i karet og de har begynt å vokse godt, noe jeg tolker dit hen at det er nitrat i vannet(har ikke test for det).
Det er mulig sanden øker ph. Hvilke sand har du? Har du eventuelt annen akvariepynt ?
Inaktiv bruker
roten får ph til å synke, den gjør vannet surere, men du må ha noe i vannet som øker ph.
Du må under 0.3 i nitritt før det er klart.
Det er veldig fin lys sand. Ikke grus. Det er krise hvis denne øker PH så mye!!
Finnes det noen kjennetegn ved sand som øker PH da? Utseendemessig? Det er akvariesand som er kjøpt på dyrebutikk, og noen luringer her i huset har kastet posen så jeg husker ikke hva den heter nå. Finnes det virkelig sand beregnet til akvarie i salg som øker ph så drastisk?? Det er ingen annen pynt enn roten, og en anubia(heter det det?) plante og en slags moseplante.
Inaktiv bruker
Kan være mye kalk i sanden, eller ciklide sand som det også kalles, da øker PH og GH.
Det er ikke ille for alle fisker, du må da velge fisk som tåler høy ph så bør du teste GH.
Dersom det f.eks er kalk i sanden, vil dette øke PH.
Hvis du ikke skal ha fisk som "trenger" så høy PH, foreslår jeg at du skifter ut sanden. Kjøp gjerne sand fra biltema (hvis du har biltema forretning i nærheten.
Spock
Kan være mye kalk i sanden, eller ciklide sand som det også kalles, da øker PH og GH. Det er ikke ille for alle fisker, du må da velge fisk som tåler høy ph så bør du teste GH.

er du sikker på at ciclidesand ØKER gh?
Jeg tror kansje det er motsatt da jeg sliter litt med så lav gh som 4 i karet mitt der jeg har ciclidesand.
Ph ligger på 7,5 nå.

Kan jo legge til at jeg har ett kar til der jeg har biltemasand og der ligger ph og gh på 7.
Inaktiv bruker
Det senker iallefall ikke gh, Norsk vann har som regel lav gh.
Men som sakt test gh, har aldri hatt den grusen så vet bare at den øker pg.
Er sanden du bruker hvit så inneholder den mest sannsynlig kalk, og det kan være årsaken til at pH stiger.

Har du målt GH i kranvannet ditt? Skal man senke GH (fra verdien i vannkrana) kan man kun benytte osmosevann eller regnvann. Sand og innredning påvirker ikke GH-verdien slik at den synker.
Hvit sand kan være forklaringa,men du skriver du kjører det inn. Om det er mye nh4,så er det alkalisk og kan også øke ph.
Sprettfisk
Hvit sand kan være forklaringa,men du skriver du kjører det inn. Om det er mye nh4,så er det alkalisk og kan også øke ph.

Kjører det inn ja. Hvis dette er tilfelle lar jeg det gå en stund til, til nitrit er under 0,3 og ser hvordan ph er da.

Sanda er forresten ikke hvit, men mer beige.

Takk for svar alle.
Jeg tror du bør lete etter forklaringen i innkjøringsprosessen din. Hvis du kjører inn med salmiakk, vil pH være høy så lenge det er NH3/4, med overvekt på NH4 altså ammoniakk i vannet. NH3/4 er basisk, altså med høy pH.

Du bør måle også ammoniakk under innkjøring slik at du har kontroll på den første delen av nitrifikasjonsprosessen som den heter. Om ammoniakk blir brutt ned til nitritt og du ikke sørger for ny ammoniakk, enten med påfyll av salmiakk eller fiskefor eller hva du nå bruker, så forsvinner også næringen til de bakteriene som omdanner nitritt til nitrat. Prosessen stopper etterhvert opp og verdiene blir null, men bakteriestammene dine er ikke nødvendigvis ferdig utviklet nok til å ta i mot fisk.

Jeg sier ikke at dette er eneste forklaring, men det er en mulig en. Om du bruker salmiakk, kan du måle NH3/4 før og etter tilsetting og du vil se endring i pH.

Når prosessen nærmer seg sluttføring, vil de fleste oppleve at pH synker kraftig. Hold den gjerne på det nivået du ønsker å ha og som passer for de fiskene du skal ha i karet. Da er du sikker på at bakteriene håndterer slik pH.

Tipper du har en sand som tilfører kalsiumkarbonat til vannet (øker KH). Da synker antallet H+ ioner, og pH stiger.
Ved høy pH dannes det mindre NH4+ ioner, og innholdet av ammoniakk (fri NH3) øker. Omvendt når pH synker, da vil mer ammoniakk spaltes til NH4+ ioner. NH3 er den formen som er mest 'giftig' for fisk. Hvis det fins ammoniakk i vannet er det 10 ganger mer giftig ved pH8 enn ved pH7 pga. denne balansen mellom de to formene.

Kjører du inn med salmiakk, eller forer du filterbakteriene med noe annet ? Uansett bør du ha kontroll på ammoniakk-innholdet i vannet, ikke bare nitritt. Karet er ikke ferdig før en daglig dose på ca.3-5ppm med ammoniakk blir brutt ned til NO3 i løpet av et døgn, slik at ammoniakk og nitritt er null.

Edit : Ser at 530 har tatt opp noe av dette mens jeg ikke fornyet siden og skrev min post Som han sier, vil pH synke når nitritt-bakteriene fungerer, Dette fordi H+ ioner frigjøres under omdannelsen av nitritt til nitrat.
Kan utdype litt mer hvordan prosessen har vært:

Har et nytt innvendig filter som har stått på i et innkjørt kar(hovedkaret) i 2 uker før jeg satt opp det karet som det er snakk om her, fylte det med en del vann fra hovedkaret og resten fra krana. Det har nå vært under innkjøring i snart 2 uker.
Har hatt litt flakfor i vannet innimellom.
Det som kan være greia her er at det har fulgt med råtnende matrester og planterester i filteret fra hovedkaret.

Har ikke test for ammoniak, skal prøve å få skaffet dette.

Håper PH synker, og at det ikke er sanden. Blir surkete hvis jeg må bytte nå.
Før du har oversikt over ammoniakk og KH blir alt mer eller mindre gjetninger. To uker er lite for kolonisering av et nytt filter.
Det som er sikkert, er at filterbakteriene trenger ammoniakk for å leve og formere seg...innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. Dette kan f.eks. komme fra avfall av mat og planter. Bakterier i vannet bryter dette ned til bl.a. ammoniakk.
Siden du ikke bruker salmiakk, tviler jeg på at høy pH skyldes bare ammoniakk i vannet. Men det er ikke ideelt med for høy pH under innkjøringen, så i dette tilfellet ville jeg brukt litt pH-minus for å få pH ned til 7.8-8. Det vil tilføre litt fosfor, som kan være mangelvare i vannet når du kun har sand. Bakteriene trenger litt mikronæring til stoffskiftet sitt.
Det er da 2 uker i hovedkaret + nesten 2 uker i nykaret. Dvs filteret må jo ha fått en viss bakteriekultur i det innkjørte karet det stod i før jeg flyttet det over.
Uansett, regnet ikke med at karet og filteret skal være innkjørt enda før om en stund, bare lurte på om det var vanlig at PH øker under innkjøring, og det høres jo ut som det er.

KH kan jeg teste i ettermiddag.

Bare lurer, siden plantene har begynt å vokse veldig, betyr ikke dette da at det er kommet så langt i prosessen at nitrit har blitt brutt ned til nitrat? Er det ikke nitrat plantene lever av?
Akvarieplanter kan bruke mange nitrogen-forbindelser. Problemet er at de må omdanne nitrogenforbindelser til NH3/4 før de kan bruke det som byggesteiner. Følgelig trengs det mer energi fra plantens side for å omdanne nitrat/nitritt til "mat". Derfor foretrekker de naturlig nok NH3/4 dersom de har tilgang på det.
Det er ikke vanskelig å teste sand for kalk. Ta noen spiseskje sand i en halv glass eddikessens. Det blir mye bobbler om det er kalk i sanden.
De fleste lyse/hvite sandtyper som blir solgt er mest kvarts og marmor. Kvarts påvirker ikke vannet i det hele tatt, mens marmor kan øke ph og kh litt, men hvis du har en ph på 7 i springen vil den antagelig ikke bli påvirket i det hele tatt.
Kalkstein er mer porøs enn både kvarts og marmor, og vil som noen skrive bruse hvis du har en svak syreblanding på sanden. Marmor kan nok og bruse svakt hvis du har på syre.
Pascale
Det er ikke vanskelig å teste sand for kalk. Ta noen spiseskje sand i en halv glass eddikessens. Det blir mye bobbler om det er kalk i sanden.

Du mener vel eddik og ikke eddikessens?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap