Hvorfor har ph økt sånn ?

Har et spørsmål her - og det er : Hva er årsaken til plutselig høyere PH i vannet ?

Etter å ha vært borte et par uker, så var det igjen på tide med et vannbytte. Bytter vanligvis 1/3 til halvparten omtrent hver uke.

Testet vannet i går før vannbytte, og såg med en gang at det var på tide å bytte vann. ( høyere nitrit og PO4 enn bra. )

I går var PH som vanlig 7.

Etter å ha byttet 1/3 av vannet så var PH oppe i ÅTTE ???

De andre verdiene var slik:

Før: Etter:
Nitrit - 0,05 ............. 0,05
Nitrat - 12,5 ............ 12,5
Amoniun - 0 ............. 0
Ph ... 7 .................... 8
Gh ... 7 .................... 6
kh 3 ....................... 3
Jern under 0,05 ....... 0,05
Po4 0,8 .............. .. 0,4

Nitrit for høy
Nitrat ligger alltid på det
Ph har økt
gh gikk ned, pga bløtt vann i krane, og ikke tilsatt gh+
Jern er alt for lavt
Po4 er alt for høyt !

Skal bytte mer vann i morgen er planen,

Men lurer veldig på hvorfor PH økte sånn??

Testet ph 2 ganger i tilfelle noe var galt med første prøve.
Siden kh er den samme, og du ikke har tilsatt noenting, så går jeg ut fra at det er noe vannverket som leverer vannet til dere har gjort med det...?
Hm kan det være det altså?

Jeg har greid å sette meg inn i en del når det gjelder vannverdier, men dette med PH har jeg ikke peiling på. Så det er godt andre vet det

Skal sjekke ph i kranevannet.

Det er jo ikke bra for de i akvariet at PH er så høy regner jeg med
Verdi fra kranen er vanskelig å bedømme. 7,5 eller 8. Dette er høyt synes jeg.
sessan
Det er jo ikke bra for de i akvariet at PH er så høy regner jeg med

Det kommer jo helt an på hva slags fisker du har.
Hvis du har fisker som trives med ph under 7, bør du kanskje vurdere å gjøre noe for å senke ph. Gradvis, og ikke brått, selvsagt. Det finnes en rekke midler i handelen for dette (f.eks. denne). Foretrekker selv å senke ph på vannet FØR det has i akvariet, i vanntønne. Sånn at det vannet som da tømmes i akvariet har riktig ph, før fiskene "får det i hodet".

Hvis du korrigerer ph til 7 i hver vannbøtte du bytter før du har det oppi, vil etterhvert alt vannet være byttet ut og ph i karet vil til slutt også bli 7 (for eksempel).

Senking av ph kan sjokke fiskene veldig hvis det gjøres for brått, så man må gå sakte og forsiktig frem.
Tilfeldig bekjentskap
© Simen
Reklame for plussmedlemskap