Lav kh

Hei.
Hva er den enkleste og mest effektive måten å heve KH veriden på?

Cristop.
Inaktiv bruker
bruk kh+
Det enkleste er å bruke natriumbikarbonat, altså det som på "bakespråket" kalles natron. En teskje øker kH med ca. 4 grader i 50 liter vann. Løs det opp i vann.
Bikarbonat finnes også i bakepulver, men dette har også andre tilsetningsstoffer.

Vær obs på at regulering av kH vil gi en endring/stigning i pH.
Anbefaler at du tar økningen svært forsiktig, så fiskene ikke får sjokk av en eventuell pH-endring. Slik kan du også kontrollere at du får den kH du ønsker. Altså, tilsett oppløsningen i forbindelse med et vannbytte, over noen timer.
Inaktiv bruker
øker ikke natron bare ph? (var det jeg trodde, derfor jeg skippa den)
Nei, det øker naturligvis kH...dette er jo karbonat, og kH er et et uttrykk for mengden av karbonat-radikaler (CO3--) i vannet ! pH-økningen er et resultat av bufferpotensial/effekt i vannet.

Natron tilfører ingen unødvendige stoffer, kun karbonat. Derfor er natron også et mye bedre produkt til å heve pH med enn de pH+ produktene du får kjøpt i butikkene. Dette fordi pH+ produkter ofte er basert på buffer-effekt av fosfat-ioner i stedet, og det vil si at man får et "ekstra" buffersystem og en mye mer uoversiktlig buffertilstand i karet. Dessuten er det jo sjelden man direkte ønsker å tilsette fosfater...de vil man helst ikke ha overskudd av.
cristop
Hva er den enkleste og mest effektive måten å heve KH veriden på?

Noraq PH/KH+

Husk at tilsetting av noe som øker kh, også vil øke ph automatisk, så all tilsetting må skje svært gradvis og forsiktig. Og du er sikker på at du vil ha økt ph? Hva slags fisker har du ?
Har Molly, Ancistrus, Otto og eplesnegler.. Også har jeg en PH i vannet nå på ca 7, og den bør vel ikke bli veldig mye høyere... Men uten en økning i KHen så går det vel ikke lenge før flere fisker dør...
Det høres usannsynlig ut at lav KH skulle være årsaken til at noen av fiskene dine dør.
Hva får deg til å tro at det er grunnen? Hva slags fisker er det som har dødd, og hvor lenge har du hatt akvariet ditt i drift?

Både Otocinclus og Ancistrus trives med lav kh og ph, mens eplesnegler og molly er motsatt. Det er vanskelig, eller rett og slett umulig, å tilfredsstille alle arters behov for vannverdier når du har blandet så ulike fisk i samme kar. Det ender med at noen må leve i vann som ikke er helt optimalt.
Har du gjort noe med gh? Det kan hjelpe på porøse eplesnegleskall å tilsette litt gh+ pulver for å få opp gh, men jeg ville ikke økt den så mye, pga mallene dine fra Sør-Amerika. Molly liker også hardt vann, men pga mallene ikke hev den for mye.
Siden de andre testene var bra, og KH var så dårlig som den var, den ga ikke utslag en gang, så da regnet jeg med at den var årsaken til at fire fisker har dødd på en uke.., en Ancistrus, to Molly og en Gurami.
Ja jeg vet at det er en liten blanding av fisk i dette karret, desverre. Og dette skyldes uvitenhet både fra min side og butikken sin når vi kjøpte karret. Vi kjøpte karret i august og i begynnelsen visste jeg ingenting og stolte helt på det vi fikk vite i butikken. Helt til jeg fant ut om denne plassen. I butikken var det ingen som sa noe om at fiskene hadde forskjellige behov til vannkvalitet...så da ble det en liten blanding. Etterhvert så har jeg jo funnet ut at flere av disse ikke passer sammen, men det har gått veldig bra...frem til nå...
Er karet innkjørt da. No2,Nh4. Har du testa det? Fiskene dauer ikke av litt feil kh. Gh og ph er viktigere. Folk flest gjør ikke noe med kh hvis de andre verdiene er i mål.
Ja karret ble innkjørt i august.
Nh4 har jeg ikke noe test på, men No2 er testet til 0.025, og det er i følge skalaen til JBL, ok.
Mlte GH til 7 nå og PH til 6.5-7.
Så har hatt oppi litt GH/TH salt for å øke GHen noen grader. Men synes det er rart at dette skal ta liv av fiskene....
Har du spor av no2,kan det være nh4. Du får kjøpe en test hvis du vil. Nh4 er giftig,og kan ta livet av fisken fort. Nh3 oppstår ved høy ph,så den er ikke like viktig.Molly er inneavla en del,så kan godt hende den var svak i utgangspunktet. Fisker kan daue uten at vannverdiene er feil. Lykke til videre
Ps. No2 bør være 0.
Som jeg har skrevet i en annen tråd her, så er jeg litt for over-ivrig med slamsugingen, det er ikke det du også har vært ? At akvariet blir for rent... merker raskt at en og annen fisk kan bli litt dårlig etter jeg har tatt vannbytte + slamsuget ... og merker også ofte konsikvens de gangene jeg har vært for ivrig med og skylle filteret, det skal skylles i akvarievann og man bør ikke rense for mye på en gang. Pga de gode bakteriene som danner seg og skal bryte ned matrester, planterester, avfall fra fisk .... er det ikke mange nok gode bakterier til dette så blir det forgiftning. Det er gode bakterier på bunnen og i filteret.
Kan videre nevne at da jeg i påsken reiste på ferie med feriefor i den ene og autofor i det andre da var det blågrønnalger i begge akvarier. det jeg vet var at jeg ikke hadde tilsatt vannet noenting som helst pga jeg var gått tom for det .... så mulig det påvirker .. jeg var borte bare i litt over en uke da.

Hmmm...kanskje det.., men synes ikke jeg slamsuger så inderlig da... Men hvordan dårlige blir de da?
cristop
Hmmm...kanskje det.., men synes ikke jeg slamsuger så inderlig da... Men hvordan dårlige blir de da?

har trodd at man må slamsuge hver gang man skifter vann, men så ser jeg at en og annen blir litt slappe og tynne etterpå og evt eller stort sett dør.

Så har hatt 2 pumper en periode; en utvendig som filtrerer for lite vann, så kjøpte innvendig i tillegg. Etter en god tid skylte jeg det filteret i den innvendige (2 stk filter inni) og tror det var 3 som døde like etterpå. Det utvendig fungerer dårlig da det ikke er nok fres i pumpekapasiteten ..... altså. (vet ikke hvorfor, må være gammelt og slitt, har sjekket den i akvariebutikk, men ingen feil funnet.)

Du kan også ta en fersk vannprøve til en butikk så sjekker de de forskjellige verdiene + nitritt/nitrat - verdiene, har gjort det av og til selv. og de siste 2 gangene så var det litt utslag på nitritt/nitrat; og er nok den slam-suginga mi tror jeg !

Forresten så strøk alle 11 kardinaltetra med nå før jeg skulle reise vekk i jula og da hadde jeg tatt vannskifte litt før og de fikk masse hvitprikk og jeg fikk ikke tid til og gjøre så mye før de døde, dessverre. Men ble vel klar over at jeg ikke må rense for mye, da .

det var kjedelig og miste alle så brått, hadde hatt dem en ganske lenge, men sikkert en lærepenge til meg samtidig... (kanskje var de smittet av mitt julestress hehe)
Kjenner meg kanskje litt igjen, men alikevl ikke helt...Men skal ta med en vannprøve til butikken og se hva de kan finne ut..
Takk for svar.
cristop
Kjenner meg kanskje litt igjen, men alikevl ikke helt...Men skal ta med en vannprøve til butikken og se hva de kan finne ut.. Takk for svar.

Lurt ift om det er nitrit/nitrat om du ikke har sånn test selv (det har ikke jeg)
galaxy : Tror neppe fiskene blir dårlige av at akvariet blir "for rent" når du slamsuger. Hvis det oppstår problemer i forbindelse med vannbytte med slamsuging, ser jeg to mulige årsaker :
1. Det kan være noe feil med det nye vannet. Har du testet vannet som kommer ut av krana ? Lar du det stå og lufte seg over natten for å bli kvitt f.eks. klor i vannet før du har det oppi karet ? Inneholder det for store mengder av metaller, f.eks ?

2. Når du slamsuger, virvles det opp avfallsstoffer i vannet, som din (dårlige ?) filtrering ikke klarer å ta unna. Dermed blir det både ammoniakk og nitritt i vannet.

La inn dette her fordi det kan være relevant for TS.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap