Nytt hus, nye utfordringer... (for høy gh?)

Heisann.

Nå har jeg ikke vært inne på dette forumet på over 2 år, da hobbyen har måtte vente på grunn av arbeid og nytt hus.

Nå har jeg endelig kommet meg skikkelig på "plass", og jeg har så vidt startet med planlegging av "akvarium i veggen"-prosjektet. Jeg skal ha et 500-700 liter, det er det eneste som er avklart til nå.

Men før jeg begynner med noe som helst må jeg forsikre meg om at jeg får det hele til å fungere på grunn av vannverdiene her.

Jeg har grunnbrønn, og derfor store kalsium (Ca) verdier i vannet. Bunnen av vannkokeren blir hvit etter 4-5 ganger.

Huset er utstyrt med avkalkningsmaskin (salt) som kjører vann rett inn i systemet ca 1 gang om dagen, samt sterke Oso magneter som gjør at Ca ikke fester seg like lett.

Målte verdiene idag, med JBL Easytest 5in1 (som er over 2 år gammel, men ser like fin ut).

Fikk da følgende verdier;
PH: ca 7,2
KH: ca 6
GH: mellom 8 og 13

Det var vel som forventet, men da har jeg allerede fått noen tallverdier å forholde meg til.

Hvilke arter anbefalere dere meg å eventuelt ha? Jeg har fått med meg at mange levendefødende trives godt i hardt vann, men hvilke arter fungerer ikke? Jeg har alltid hatt Apistogramma familien, men det ser det ut som om jeg kan glemme. Det samme gjelder vel Corydoras? Jeg har også vært veldig gla i maller, men finner heller ingen av disse som trives i så hardt vann...

Trenger noen råd og innspill på eventuelle arter som kan gå sammen, så jeg kan begynne å lese meg opp på disse.

PS: Jeg er ikke interessert i å skulle hele tiden putte midler i vannet for å gjøre verdiene bedre, men ønsker å gjøre det beste ut av det jeg har. I tillegg føler jeg at fiskene får det mye mer stabilt på denne måten.

Henrik.
Er det ingen som har samme "utfordring", med hardt vann, som ønsker å "dele" sin setup?
Du har høy GH og det vil som du sier begrense valg av fisker. Du vil nok mest sannsynlig måtte holde deg til levendefødere. Det kan jo være spennende nok det, men... Hva med å holde Malawi eller Tanganyika?

Jeg er også veldig glad i maller, så tror jeg hadde gått for å prøve og senke GH

Brønnvann har jeg selv ingen erfaring med, men vet at GH kun senkes på en måte, og det er å tilsette vann med lavere GH. Da må du enten bruke osmosevann eller regnvann. Det kan være vanskelig å senke GH, men det er ikke umulig. Du kan samle regnvann eller kjøpe et RO-anlegg og lage osmosevann som har 0 Kh og 0 GH. Dette vannet blandes med brønnvann til de verdier som du ønsker å holde.

Jeg ser du planlegger et stort kar, og jeg er usikker på hvor mye vann et RO-anlegg kan klare å rense i timen. Søker du i forum finner du helt sikkert mye informasjon om dette.

Du bør bruke dråpetester når du tester vannet. De er mer nøyaktige enn strips.

Lykke til!
Tusen takk for svar, Janne!

Jeg skal begynne å lese meg opp på disse to "familiene" jeg. Jeg kan nemlig ingenting om de, selv om jeg har hørt masse om dem.

Er det noen her som kjenner disse artene, som kanskje vet om noen gode artikkler el.?

Vil det si at jeg må klare meg uten algespisere? Jeg har jo sett at flere ancistruser klarer opp til 10d og da klarer de vel 11-12 dersom vannet er veldig stabilt? Eller hva mener derer?

Henrik
Inaktiv bruker
Algespiser kan du jo ha, du må bare velge riktig type, som snegler, de er også algespisere.
Du kan senke GH med shrimpsoil..
Men da går det ikke med cory.
Absolutt drømmevann til Malawi! Disse nydelige spennende fiskene kommer til å elske vannet
Sprettfisk
Du kan senke GH med shrimpsoil...

Dette var nytt for meg

Slik jeg forstår det anbefales dette produktet til små rekekar på denne siden.
For høy gh
Jeg har også for høy GH i karet. Vi har også borrevann med mye kalk og da alt for høy GH. Målte den i dag med strips og den viste faktisk 16. Samle regnann er ikke helt enkelt om vinteren. Kan selvfølgelig smelte snø kanskje, men det blir så lite i denne sammenhengen. Noen som har andre gode råd? Diskusen liker seg ikke noe særlig.
Inaktiv bruker
Bamsemor
Jeg har også for høy GH i karet. Vi har også borrevann med mye kalk og da alt for høy GH. Målte den i dag med strips og den viste faktisk 16. Samle regnann er ikke helt enkelt om vinteren. Kan selvfølgelig smelte snø kanskje, men det blir så lite i denne sammenhengen. Noen som har andre gode råd? Diskusen liker seg ikke noe særlig.
du kan sette opp ro anlegg.
Vil følge litt med her på hva du får av tips. har du forsøkt å legge inn verdiene i fiskebasen? Har et kar selv med hardt vann, men har ikke papirene mine her, mener jeg har skrevet opp en del fisk som passer inn med hardt vann. Corydoras er etter hva jeg forstår et problem, men ansistrus oppdrettsvariant kan om jeg husker rett ha opp til 12 i gh. Snegler vil også trives. men jeg savner coryene på bunnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap