- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Er minimale svinginger i ph skadelig?
Er minimale svinginger i ph skadelig?
Vi er i sluttfasen av innkjøringen av akvariet, og håper å få det nitrittfri i løpet av de nærmeste dagene. Men så er det noe jeg lurer på... PHen i springvannet er på ca 7, mens planen er å ha en PH i underkant av 7 i forhold til fiskene som skal i. Altså må den justeres ned litt. Men jeg tenker at det vil være umulig (i alle fall med testdråpesett med 0,5 avstand mellom hvert målepunkt.) å få nøyaktig rett PH på vannet som tilføres ved hvert vannbytte. Kanskje er PHen i akvariet 6,5 og det tilførte vannet 6,4 eller 6,7. Vil dette bli et problem? Leser her inne at svinginger i PH er en stor belastning for fiskene, men gjelder det selv den minste differanse?
Alternativt kan vi bruke springvannet som det er. Fiskene som skal i er corydoras aenus, ancistrus, kuhlii ål, dverg og perlegurami. Forstår det sånn at disse fiskene vil tåle en PH på 7 også, men at det optimale er å ha vannet bittelitt surt. Rett meg gjerne om jeg tar feil.
Alternativt kan vi bruke springvannet som det er. Fiskene som skal i er corydoras aenus, ancistrus, kuhlii ål, dverg og perlegurami. Forstår det sånn at disse fiskene vil tåle en PH på 7 også, men at det optimale er å ha vannet bittelitt surt. Rett meg gjerne om jeg tar feil.
Postet 01.02.13 kl 22:27
Postet 02.02.13 kl 00:51
Postet 02.02.13 kl 02:38
HerrKvalnesAlternativt kan vi bruke springvannet som det er. [...] disse fiskene vil tåle en PH på 7 også
Der har du svaret. Hvis du lar springvannet være som det er, blir fiskene bare utsatt for de relativt små svingningene som er i springvannet. Hvis du senker pH, vil fiskene sannsynligvis bli utsatt for større svingninger, pga. at det er flere "variabler" (deg) inne i bildet. Så lenge pHen i springen er innenfor fiskens trivselsområde, er det det absolutt enkleste, og i de fleste tilfellene det beste, å la det være som det er.
Postet 02.02.13 kl 11:32
Postet 02.02.13 kl 17:16
HerrKvalnesKanskje er PHen i akvariet 6,5 og det tilførte vannet 6,4 eller 6,7. Vil dette bli et problem? Leser her inne at svinginger i PH er en stor belastning for fiskene, men gjelder det selv den minste differanse?
Det en må huske på er at pH skalaen er logaritmisk, slik at hvis du endrer pH fra 7 6,5 er vannet 5 ganger "surere" eller mere korrekt inneholder 5 ganger flere H3O+-ioner. Dermed blir selv små forandringer i pH, fra f eks 7 til 6,9 er det en dobling av H3O+-ioner.
Nå er det også slik at utfra vannets kH kan en legge inn en buffer for å holde pH mere stabil, også ved vannskifte.
Men tidligere sagt, det enkleste er å ikke endre noen vannparameter fra kranvannet...
Postet 02.02.13 kl 22:00
Postet 03.02.13 kl 11:36
pH synker litt pga. nitritt-omsetningen. Det er et "trekantforhold" mellom pH, KH og CO2. Regner med at du skal gjøre et større delvannsbytte før fisker settes inn, så jeg ville ventet til etter det med å trikse med vannet. Da ser du hva pH/KH havner på og kan bedre avgjøre hvilke vannverdier som eventuelt må endres og hvordan.
Postet 03.02.13 kl 12:12
Personlig måler jeg nesten aldri noe som helst annet enn temperaturen i karet. Og jeg har viltfangede altum og viltfangede heckel discus.
Målte ph i springvannet en gang, den var på 7. I karet har jeg målt 1 gang og da var den på 6,4. Har en del planter og en del røtter, derfor synker ph i karet i forhold til springvannet. Kh / Gh / nitrit / nitrat måler jeg aldri. Etter 21 år med akvariehobby ser man utrolig fort på fiskene dersom en verdi er utenfor det akseptable.
Forer man passe mengde, har godt innkjørt akvarium, bytter vann 1-2 ganger pr uke, og følger med endringer i fiskenes oppførsel - ja da trenger man ikke teste vannet i det hele tatt.
Enig med de foregående her om at minst mulig triksing med vannet er det letteste.
Målte ph i springvannet en gang, den var på 7. I karet har jeg målt 1 gang og da var den på 6,4. Har en del planter og en del røtter, derfor synker ph i karet i forhold til springvannet. Kh / Gh / nitrit / nitrat måler jeg aldri. Etter 21 år med akvariehobby ser man utrolig fort på fiskene dersom en verdi er utenfor det akseptable.
Forer man passe mengde, har godt innkjørt akvarium, bytter vann 1-2 ganger pr uke, og følger med endringer i fiskenes oppførsel - ja da trenger man ikke teste vannet i det hele tatt.
Enig med de foregående her om at minst mulig triksing med vannet er det letteste.
Postet 03.02.13 kl 12:58
Godt mulig, men jeg som nybegynner lærer masse av å teste og loggføre vannverdiene, pluss at det gir meg referansepunkter hvis det skulle begynne å gå galt oppi der. Men poenget ditt om at det i utgangspunktet skal gå bra om man bare har gode rutiner på vannbytte og fôring er jo betryggende.
Høres fornuftig ut. Skal bytte det meste av vannet før fiskene kommer, ja. Så skal jeg se om jeg får tak i noe dråpetestsett for KH, som kan gi et klarere svar på KH verdien, og forhåpentligvis kan jeg bare bruke springvannet uten tilsettninger. Hadde jo vært veldig praktisk.
Forresten, det saltet de pakket på meg i butikken, kan jeg egentlig bare droppe det også? Har lest litt forskjellig om det, uten å bli helt klok.
SilverShadedpH synker litt pga. nitritt-omsetningen. Det er et "trekantforhold" mellom pH, KH og CO2. Regner med at du skal gjøre et større delvannsbytte før fisker settes inn, så jeg ville ventet til etter det med å trikse med vannet. Da ser du hva pH/KH havner på og kan bedre avgjøre hvilke vannverdier som eventuelt må endres og hvordan.
Høres fornuftig ut. Skal bytte det meste av vannet før fiskene kommer, ja. Så skal jeg se om jeg får tak i noe dråpetestsett for KH, som kan gi et klarere svar på KH verdien, og forhåpentligvis kan jeg bare bruke springvannet uten tilsettninger. Hadde jo vært veldig praktisk.
Forresten, det saltet de pakket på meg i butikken, kan jeg egentlig bare droppe det også? Har lest litt forskjellig om det, uten å bli helt klok.
Postet 03.02.13 kl 15:16
Er det såkallt "akvariesalt" du har kjøpt ? Det kan du i så fall bare droppe med de fiskene du har valgt. Kan være greit å ha i tilfelle du noen gang får sykdom i karet som der saltbad er en løsning.
KH-test er greit nok, det er godt å vite hvor man ligger. Men jeg vil si det er minst like viktig å få riktig GH-verdi. Vær obs på at guramiene gjerne vil ha litt hardhet i vannet, mens coryene og kuhliene ikke trenger det. Så det gjelder å finne en gylden middelvei som alle kan tolerere.
KH-test er greit nok, det er godt å vite hvor man ligger. Men jeg vil si det er minst like viktig å få riktig GH-verdi. Vær obs på at guramiene gjerne vil ha litt hardhet i vannet, mens coryene og kuhliene ikke trenger det. Så det gjelder å finne en gylden middelvei som alle kan tolerere.
Postet 03.02.13 kl 16:16
Akvariesalt til 79,- for en mengde på størrelse med en fyrstikkeske eller butikksalt(uten jod) hvor du får 10 ganger så mye til kr 8,- - velg selv!
Akvariebutikker selger masse ræl man overhodet ikke har bruk for. Har til og med hørt de si at man ikke kan bruke stein og røtter fra naturen....LENGE LEVE GALSKAPEN
Akvariebutikker selger masse ræl man overhodet ikke har bruk for. Har til og med hørt de si at man ikke kan bruke stein og røtter fra naturen....LENGE LEVE GALSKAPEN
Postet 03.02.13 kl 18:45
Endret: 03.02.13 kl 18:46
Ok. Da dropper jeg med glede akvariesaltet. Har vært usikker på den.
GH hadde jeg nesten glemt av nå, men tanken har vært å ha den på rundt 7. (I følge fiskebasen her må guramiene ha minst 5 dH, mens coryene kan ha maks 8.) Høres dette forsvarlig ut?
Og nå må jeg nesten stille samme spørsmålet som med PHen: hvis jeg må drive å justere opp GH på vannet jeg heller i ved vannbytter så vil det vel neppe bli helt nøyaktig samme GH verdi som vannet i akvariet. Vil minimale svinginger i GH skade fiskene?
GH hadde jeg nesten glemt av nå, men tanken har vært å ha den på rundt 7. (I følge fiskebasen her må guramiene ha minst 5 dH, mens coryene kan ha maks 8.) Høres dette forsvarlig ut?
Og nå må jeg nesten stille samme spørsmålet som med PHen: hvis jeg må drive å justere opp GH på vannet jeg heller i ved vannbytter så vil det vel neppe bli helt nøyaktig samme GH verdi som vannet i akvariet. Vil minimale svinginger i GH skade fiskene?
Postet 03.02.13 kl 20:18
Postet 03.02.13 kl 20:23