- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Co2 - soda stream
Co2 - soda stream
Har sittet å grublet på noe jeg føler er et relativt dumt spm de siste dagene. Kjøpte Soda Stream for noen uker siden, og det den gjør er jo å tilsette kullsyre, altså CO2 i vannet. Så kom til å tenke på dette med CO2-oppsett i akvarier osv.. Hvordan vil det funke å tilsette en liten mengde vann med kullsyre i vannet når man skal foreta vannbytte? Vil det kunne ha en positiv effekt for plantene? Eller vil de kunne ta livet av fiskene, osv? Føler meg ganske dum nå, men er ingen kjemiker, så tenkte berre å prøve å få et endelig svar på spørsmålet mitt.
- Øyvind
- Øyvind
Postet 13.02.13 kl 13:23
Du er faktisk "tilbake til opprinnelsen" med den tankegangen! Iflg. den første boka til aquascape-guruen T. Amano, så var hans aller første idè for å tilføre CO2 til vannet å tømme flasker med kullsyrevann i akvariet hver dag. Dette er en del år siden nå. Siden kom man jo på andre metoder å gjøre det på. Og for å ha det sagt; metoden med å tømme kullsyrevann i akvariet funket, plantene vokste visst som bare det
Det er ganske lenge siden jeg leste boka og jeg leste ikke hele (har den ikke lenger, solgte den) så jeg har ikke flere detaljer rundt det enn det, men sånn oppsto iallefall dette med å tilføre Co2 for å få plantene til å vokse
PS! Hvis jeg ikke husker feil, så sto det i denne boka (mener å huske den så slik ut)
Det er ganske lenge siden jeg leste boka og jeg leste ikke hele (har den ikke lenger, solgte den) så jeg har ikke flere detaljer rundt det enn det, men sånn oppsto iallefall dette med å tilføre Co2 for å få plantene til å vokse
PS! Hvis jeg ikke husker feil, så sto det i denne boka (mener å huske den så slik ut)
Postet 13.02.13 kl 13:33
Endret: 13.02.13 kl 13:37
Postet 13.02.13 kl 19:15
Postet 09.03.13 kl 11:02
Soda stream i akvariet
JA DET FUNKA .
Brukte brusestein og trede luftslangen direkte på maskinen, teipet fast knapen på maskinen så det såvidt svste og lot den stå..
Tilsete god dose jern, gjødsel og alererede etter en uke begynte det og skje ting,
Ca3 uke var plantene blitt vesentlig støre og veldig pene !
Men vær forsiktig ph kan synke veldig fort vis man blir ivrig !!
3 stk guppy i karret 50 liter, disse lever den dag i dag.
Brukte brusestein og trede luftslangen direkte på maskinen, teipet fast knapen på maskinen så det såvidt svste og lot den stå..
Tilsete god dose jern, gjødsel og alererede etter en uke begynte det og skje ting,
Ca3 uke var plantene blitt vesentlig støre og veldig pene !
Men vær forsiktig ph kan synke veldig fort vis man blir ivrig !!
3 stk guppy i karret 50 liter, disse lever den dag i dag.
Postet 21.08.13 kl 20:27
Ja, det største problemet med denne metoden er å få til et jevnt CO2-nivå...så og si umulig i praksis. Varierende CO2-nivå vil føre til varierende pH, ikke så bra for fiskene. Over tid blir det vel ikke så billig heller, sammenlignet med en "moderne" installasjon hvor man kan finjustere alle faktorer. Men...det fungerer da på et vis
Postet 21.08.13 kl 21:01
Postet 21.08.13 kl 22:31