Lånt pumpe kanskje ikke så lurt likevel?

Jeg har tenkt litt (ja, det hender), og nå sitter jeg her og lurer på om det kanskje ikke er så lurt å låne pumpe i oppstarten.

Jeg satte opp et 125L's kar forrige fredag, og for å få fortgang på sakene har jeg lånt meg en pumpe som var i drift. Har også begynt med salmiakkmetoden og etter tips fra en av brukerne her har jeg 3ml Salmi i vannet annenhver dag. Vil den lånte pumpa svekke salmiakkmetodens virkning i min nye pumpe eller vil det ikke ha noe å si? Den nye pumpa er en Juwelpumpe men jeg har byttet ut grønn svamp og kullboks med blåsvamp.

Ser det fulgte med en del pestsnegler med enten den lånte pumpa eller plantene, og de surrer rundt tilsynelatende uberørte av salmiakken. Får håpe jeg snart får vanntestene jeg bestilte på nett. Blir spennende å se hva slags vann jeg har i springen og om fiskeplanene mine lar seg gjøre.

Litt usikker her. Men hvis filteret du har lånt er innkjørt og stort nok til karet ditt så skjønner jeg ikke hvorfor du tilsetter salmi og ikke fisk..? Skal vel stå en stund sammen for å kjøre inn det nye filteret når det etablerte vil ta seg av ammoniakk og nitritt tenker jeg?
Når du har tilgang til et innkjørt filter så ville jeg vridd opp svamper og det som er i en bøtte vann for derretter helle dette bakterievannet over i det nye filteret. Da er du vel på sett og vis kickstartet og kan tilsette en liten mengde fisk. Eventelt salmi for å se om filteret har nok bakterier for å takle det.
Jeg tør ikke å ha fisk i før jeg får testa vannet, men ser for meg at en bunnfisk kan få flytte inn til uka. Sandsnegler også. Skal vri filteret til den innkjørte pumpa i en bøtte som du sa
Om du har filter som var godt innkjørt i karet du kjøpte har det jo ingen grunn til å ikke sette rett i gang. Dette blir jo som en kickstart av karene. Så noe saliak metode hadde jeg ikke tatt, men jeg hadde så klart testa vannet før fisk fikk komme i da

Lykke til.
Vitsen med Salmi i dette tilfellet var at han ikke hadde vanntester og ikke visste hva slags vann han hadde før testene kommer. Da er det ikke særlig smart å sette inn fisk, eller ? Salmiakken er bare for å holde filteret i gang i mellomtiden, og sette igang det nye filteret.
Tilfeldig bekjentskap
© © Trym Andreassen 2005
Reklame for plussmedlemskap