Senke ph

Jeg må senke ph i karet mitt fra rundt 8 til 7, kan det gjøres i en vendig, alle verdier er bra i akvariet, men ph er for høy, har akkurat målt, for jeg ser den ene scalaren min puster fort og henger helt stille i vannet, den har det slett ikke bra. Ser ingen symptomer på de andre scalarene eller de andre beboere i karet. Har akkurat tatt ett vannbytte, men regner med det er forhøyet ph som er problemet.

Det pratet jeg bort spørmålet, hehe, kan jeg altså senke ph fra 8 til littunder 7 i en vending?
Inaktiv bruker
Hu kan bruke blank eddik.
ok, , jeg har blank eddik 7%, har du noen anelse hvor mye til ett 260 liter kar. Og du er sikker på at jeg da ikke får syltet fisk, hehe, at det er helt trygt?

Er det noen andre som har erfaring med å tilsette vanlig blank eddik? Spock , har du selv prøvd ut vanlig blank eddik?

En som spør hvordan man kan senke pH i et kar bør ikke få som svar at hun kan bruke eddik. Her må man benytte fornuft og sørge for at den som skal benytte rådet ikke går på en smell.

Det finnes flere måter å gjøre dette på og de sikreste er å bruke enten pH reduserende middel eller benytte en torvstrømpe. Foreslår at du først prøver middelet og så kan du søke informasjon på hvordan benyte en torvstrømpe i karret.
Inaktiv bruker
Jeg husker ikke hvor mye man bruker, selv trenger jeg ikke senke, bruker røtter og catappa blader.
Takk, skal gå til innkjøp av ph senkende middel i morgen, og håper scalaren fremdeles lever i morgen , dette begynte for noen dager siden, uten at jeg direkte kunne se noen symptoner, bare en følelse jeg fikk av å se på adferden at noe var galt. I går kveld begynte den å legge seg inntil filteret, den ligger ikke på bunn, men jeg ser den puster fort. De andre er som normalt fremdeles og jeg følger nøye med her. Matmor har det slett ikke godt, her jeg vandrer til og fra akvariet hele tiden
Jeg bruker Steins eikebark ekstrakt. En kork i en 10 liters bøtte senker ph med ca 1.
Jeg tor ikke det er vannet som er hovedproblemet til fisken din (selv om den nok ville ønske litt lavere ph/bløtere vann)
Høres mer ut som sykdom eller at den blir jaget av noen andre i flokken?

Hilsen Ola.
Forrige vannbytte var for over en uke siden, prøver å holde samme temp ved vannbytte som det er i karet, kan ikke se noen kamp, men det kan jo selvfølgelig være en årsak, det går også fire andre scalarer der. Men aldri sett noen utpreget mobbing, litt knuffing av og til bare. Jeg bytter ca 20% hver uke. Vann altså , ikke scalarer
.
Når man endrer på Ph så skal man huske på at denne endrer egentlig mye når man tror man har endret lite. pH 7 er ti ganger ganger mere surt enn pH 8. Man skal derfor endre pH litt etter litt slik at fiskene klarer å henge med på endringen.

Hvis man har problemer med pH ut av springen så skal man forsøke å tappe vann i en bøtte la denne stå noen timer og så måle pH. Hvis pH fortsatt er høy så kan man prøve med torv i en strømpe og la denne ligge i noen timer og så måle igjen. Hvis pH fortsatt er høy så må man også måle kH. Hvis denne er høy så betyr dette at vannet har god evne til å buffre pH og det skal mere pH-reduserende tiltak til for å klare å få ned pH. Det kan være a man må la bøtten stå over natten med torvstrømpen i for at det skal bli nok til å redusere pH til ønsket verdi. En torvstrømpe kan benyttes flere ganger, men effekten vil avta etter hvert. Det er lettere med eikebarkesktrakt da man bare kan fylle på til ønsket pH er på plass
Takker for tips, i første omgang prøver jeg nå eikebark ekstrakt, og hvis jeg har skjønt det riktig, så senker jeg ikke ph fra 8 til 7 over natta, men prøver over litt lengre sikt. Vannet her på kløfta har en ph på rundt 7,5 til 8 ut i fra det jeg kan se, aldri hatt noen problemer før, men vil prøve å senke den litt for å se om det hjelper på humøret til scalaren min, har også andre fisk som nok også vil sette pris på lavere ph, uten at det tidligere har vært sykdom eller dødsfall her av den grunn. Karene mine har vært oppe og gått i snart 2 år. jeg har aldri hatt sykdom, og minimalt med frafall av fisk. Gode rutiner gjør en glad fisk
En annen sak er at forskjellen mellom pH 8 og pH 7 ikke er 100-fold men 10-fold.
Den trenger jeg en forklaring på Silvershaded , jeg har mistet taket, hehe, betyr det at det skikkelig alvorlig forskjell eller levelig forskjell. Er ikke 8 i ph så alvorlig når alle verdier ellers er bra, som gh5 og nitrat er 0 ? KH ligger på ca 4 her.
Ikke mange jeg kjenner, dvs ingen, som bruker eddik til å senke pH med. Jeg bruker eikebarkekstrakt og er veldig fornøyd med det. Dette må du prøve deg frem med i en bøtte hvor mye du skal bruke, og etterhvert tar du det på erfaring.
Tone Ringstad
Den trenger jeg en forklaring på Silvershaded :), jeg har mistet taket, hehe, betyr det at det skikkelig alvorlig forskjell eller levelig forskjell. Er ikke 8 i ph så alvorlig når alle verdier ellers er bra, som gh5 og nitrat er 0 ? KH ligger på ca 4 her.

Det betyr at pH 7 er ti ganger "surere" enn pH 8. Dette er en ganske så stor forskjell i seg selv. Prinsippet er at en PH-endring blir mindre "levelig" jo lengre det FJERNER seg fra fiskens ideelle pH-område. Hvis man øker pH fra 7 til 8 for en levendeføder er det mer levelig...gjelder det en kardinalneon er det mindre levelig. I ditt tilfelle vil senking fra 8 til 7 tolereres bedre siden det er i riktig retning for scalaren, men det er ikke desto mindre en betydelig endring og bør tas over tid.
Takk Janne

Jeg skal prøve meg frem i en bøtte, føler rimelig usikker på dette, er jo livredd for å gjøre noe galt. Får bruke mannen min til hjelp her, han er mer matmatisk enn meg

Men som jeg ser av oppførselen på scalaren nå, så tror jeg kanskje løpet er kjørt, den klenger seg til siden på pumpen, ser ut som den forsøker å suge seg fast med munnen, puster fort fremdeles. "Trist som faen" Jeg føler meg så hjelpesløs

Takk for forklaringen Silvershaded, senkning er aboslutt nødvendig her skjønner jeg,
Hei!!

Hva er PH i vannet du har i springen?

Har det høy PH, så hjelper både eddik, eikebarkekstrakt og PH -.
Du må uansett være forsiktig og prøve deg frem med tanke på dosering
Er det ok PH i vannet du har i springen kommer problemet fra noe du har i akvariet ditt, slik som grus, stein eller annet.
Da vil PH mest sannsynelig stige igjen.
Da er "strømpe med torv", mangrove røtter, captca blader ol. bedre da de gir en jevn senkning av PH.
Ph i vannet ligger nok så høyt, har tre kar , og målinger er det samme i alle. Det rare er at i to har jeg mangrove røtter , og forskjellig sand/grus i alle. Har også noe stein, men de gir ingen utslag . Det testet jeg før de ble lagt i.

Hvor for jeg kjøpt strømpe med torv til å ha i filteret? Greit med noe msn slipper å tilsette vannet så man slipper det ved hvert vannbytte
Håper noen andre kan hjelpe deg ang. strømpe med torv.
Jeg tror man må finne det selv?.....

Jeg selv har brukt "avklipte dame nylon strømpebokser" med captca blader inni.
Jeg krøllet 4 - 5 blader sammen, og puttet det inni en nylon strømpe.
Denne hang jeg i ut strømmen fra filterpumpen min.
Det hjalp ikke så mye hos meg. Det senket PH ca 0,5
Noen bruker å ha torv i filteret for å senke pH, men ulempen er at du ikke har kontroll på hvor fort og hvor mye pH synker. Dessuten er det noe herk å skifte torv i filteret fordi du må gjøre det ofte fordi den ikke virker lenge. Det er lettere å ha torbeholderen i utstrømmen fra filtert, men du har fortsatt ikke kontroll.
En bedre metode er å legge en rimelig stor bit av en nylonstrømpe i en dunk vann. På den måten kan du senke pH betydelig. Jeg bruker en pose som man legger ømtålelig tøy (konas blondebrikker f.eks. ) i før man legger det i vaskemaskinen. Disse koster ikke mye, er av nylon og varer lenge. Hos meg senker en trekvart fyltpose pH fra 7,5 til 4,5 og det i en dunk med 50 liter vann. Tar et par dager. Vannet blir svakt tefarget, men du skal jo bare bruke en del av dette vannet blandet med tappevann til ønsket pH. På denne måten har du full kontroll på hvor mye du senker pH i karet ditt og kan derfor gjøre det gradvis og forsiktig. Torvfiltrering gir humussyrer som er bra for mange Sør-Amerikanere som lever i surt vann.

Catappablader er uforholdsmessig dyrt og har svak virkning. Plukk eikeløv bår det har visnet om høsten, tørk det og bruk det i akvariet hvis du har fisk som liker gjemmesteder.

Du må passe på å kjøpe naturtorv, f.eks Tiur, uten noen tilsettinger i form av kalk, kunstgjødsel el.l. Dette kan du kjøpe billig i sekker på hagesentre. Får du ikke tak i det nå om vinteren, kan du spørre i akvariebutikken, men vær forberedt på at de tar seg veldig godt betalt.

Du må aldri tilsette pH senkende middel rett i karet, enten du bruker eddik (hvilket jeg har gjort som nødløsning, uten probem med fiskene,) eikeekstrakt eller pH minus.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap