Teori om varierende ph verdi pga lav kh

Inaktiv bruker
Hallo! Har lav Kh verdi i springvannet som mange av landets akvarister har. Har målt verdien til Ph ca 6.9 og Kh litt under 2 kanskje med ikke for nøyaktige tetra tester. Skal velge fisk ut fra mine vannverdier i springvannet, men er engstelig for store variasjoner i Ph verdien grunnet nokså lav Kh.

Er veldig lite hypp på å begynne å tukle med vannverdiene med jevne mellomrom, i form av tilsette div pulver. Tror det kan gjøre mer skade enn nytte, spesielt om man ikke har tunga rett i munnen.

Jeg tenker slik, ved å redusere antall planter og ha god overflate sirkulasjon på vannet vil muligens nivået av Co2 holde seg på ett minimum, med resultat av minimal variasjon av Ph verdien. Å kanskje noe redusert plante vekst.

Er jeg på tyttebær tur hær?
Ved å redusere antall planter kan du nok oppleve andre negative sideeffekter. Som f.eks. urimelig høy nitrat, siden det ikke er nok planter der til å forbruke dette.
Flere vannbytter må kanskje til. Litt avhengig av antall fisk.
Men planter er flinke til å suge opp overskudd av næringsstoffer, og det er lettere å holde et tett beplantet akvarium algefritt. Med lite planter i et kar har det av og til lett for å bli et algeproblem.

Inaktiv bruker
Hei Mona! Ja eg veit ikke helt, muligens jeg ikke skal stresse så mye med dette, kanskje det ikke blir så ille. Helt klart det kan være noen negative sider med ikke ha så mye planter. Men vannbytte frekvensen til meg vil være veldig høy, da det er ingen stress med dette. Har filtret på andre siden av veggen akvariet står ved, så det er bare å åpne en kran på filtret så går ønsket mengde rett i sluken på rommet pumpa står i. Vann inn i karet igjen er like enkelt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap